En
undersøkelse fra
Samfunnsøkonomisk analyse viser at 24 prosent av
norske bedrifter allerede bruker KI på jobben.
På skolebenken er teknologien
enda mer utbredt. I årets Studiebarometer
svarte 61 prosent av 29.000 studenter at de har brukt KI i studiene sine.
Vil effektivisere rutinearbeid
Prodekan
Kristin Arnesen ved School of Communication, Leadership and Marketing på Høyskolen Kristiania fastslår
at dette bare er begynnelsen. Hun sier at KI vil føre til svært store endringer innen de
aller fleste yrker.
– En vesentlig del av enhver
jobb innebærer rutinearbeid. Og i svært mange yrker vil dette arbeidet i stor grad kunne løses med hjelp av KI. Det gjelder særlig innen HR,
markedsføring og kommunikasjon. Der har alle store muligheter for å
effektivisere arbeidet med KI.
Prodekan
Knut-Eric Joslin ved School of Economics, Innovation and Technology på Kristiania er enig. Han fremhever at det som skiller KI fra tidligere teknologier, er at den kan holde
seg selv oppdatert.
Dette skaper særlig muligheter innen alle tjenester der
løpende data må kontrolleres.
– Selv er jeg
samfunnsøkonom. Hvis jeg ønsker å spå etterspørsel på et felt, så er KI svært
nyttig til å samle data og lage avanserte analyser. Mange bedrifter sitter
fortsatt og gjør utregninger i gamle Excel-ark. Sammenlignet med det blir
mulighetene med KI enorme.
Hva er en prodekan?
Dekan er på en høgskole eller et universitet lederen av en avdeling eller et fakultet. Tittelen prodekan brukes om personer som inngår i avdelingens ledergruppe og har lederansvar for bestemte deler av virksomheten. Det vanlig at prodekanen er stedfortreder for dekanen.
Kilde: Store norske leksikon / Wikipedia
Fra røntgen til reklameplakater
Særlig
helsesektoren har tatt teknologien imot med åpne armer. Prodekan Hilde
Skjerve ved School of Health Sciences på Kristiania forteller om hvordan den allerede brukes
i arbeidslivet.
– Innen helsefag er KI
allerede godt etablert som verktøy. Et eksempel er sykehusene i Vestre Viken. De bruker KI i røntgenanalyse ved spørsmål om bruddskader, sier hun.
Når bildet er tatt, sendes det opp til en sky der KI-applikasjonen ligger. Bildet analyseres og
svar sendes tilbake om det er et brudd eller ikke.
– Og det fantastiske er at etter
bare tre måneders bruk av KI, sparte det inn hele 79 dager med ventetid for
pasientene, forteller prodekanen.
Også
innen kunstfagene har KI blitt et etablert verktøy.
Dekan Jørn Mortensen ved
School of Arts, Design and Media på Kristiania fastslår at alle områder som er omfattet av
automatisering i dag, vil kunne bli ytterligere automatisert med KI.
– Vi opplever allerede i
dag at KI benyttes til å skape lyd eller bilder som er del av en vare- og
konsumlogikk. Et eksempel er plakater man kjøper på IKEA. Eller loungemusikken i
offentlige rom. Den skal først og fremst fungere som behagelige lydspor i
hverdagslivet – uten at dette nødvendigvis anses som høyverdig kunst.
Inngangsportalen til mange yrker kan forsvinne
Selv
om KI allerede har tatt over flere arbeidsoppgaver, understreker Joslin at vi likevel er tidlig i utviklingen. Teknologien vil få en mye
større rolle på sikt.
– Jeg tror vi vil oppleve
at KI vil bygges inn i alle teknologiske løsninger, både nettsider, apper og businessverktøy.
Etter hvert vil vi få et mellomlag mellom brukeren og den tekniske løsningen. Det gir muligheter til å finjustere verktøyene.
Ifølge
spådommer fra
analyseselskapet Servion Global Solutions (SGS) vil 95 prosent av all
kundebehandling være drevet av KI innen 2035. Og analytikerne der påstår at forbrukere etter
hvert vil foretrekke å snakke med KI fremfor mennesker.
Kristin
Arnesen uttrykker bekymring for hvordan denne utviklingen vil påvirke yrkene vi
utdanner studenter til. Hun tror det kan få særskilt store konsekvenser for
nyutdannede.
– Jeg snakket nylig med
en person som fortalte at deres firma tidligere hadde ansatt junior-jurister
som gjorde de første analysene. Deretter gikk de videre med funnene til seniorer som
kvalitetssikret arbeidet. Men nå kan de isteden bruke KI til disse
junior-oppgavene. Det betyr at inngangsportalen til mange yrker forsvinner. Det kan dermed bli vanskeligere å få en fot innafor.
Arbeidsoppgavene KI aldri vil ta over
Samtidig
som KI er på god vei til å erobre verden, er det derimot ikke slik at fremtiden
nødvendigvis styres av roboter.
Det finnes en rekke felt og bruksoppgaver som prodekanene
mener at KI aldri vil kunne ta over.
Hilde
Skjerve vil ikke fornekte verdien av KI innen helsefeltet. Hun understreker
likevel at KI aldri vil kunne erstatte den relasjonen en helsearbeider har med
en pasient.
– En flink helsearbeider
som har det mellommenneskelige på plass, oppnår en troverdighet og pålitelighet
som får pasienten til å slappe av og åpne seg. Da kan de finne ut av
underliggende problemer. Det ville du aldri fått til ved å bare plotte
problemene inn i en datamaskin.
Jørn
Mortensen er enig. Han fremhever at det også er felt innen kunstverden hvor KI
aldri vil kunne erstatte mennesker.
– Den mest
grensesprengende, kontemporære kunsten – den som produserer sublime opplevelser
fra en scene, i et galleri eller i møtet med litteratur – den vil aldri være
truet. Dette utgjør kanskje en liten andel av kunsten, men jeg er overhodet
ikke redd på kunstens vegne. Kunsten vil overleve uansett. Det har den bevist i
mange hundre år.
Vil skape muligheter
Knut-Eric
Joslin presiserer at teknologien ikke er moden ennå. Foreløpig har vi ikke klart å utnytte mulighetene til fulle.
– Vi er fortsatt i en
periode av utviklingen som jeg kaller «Garbage in = Garbage out». For selv om
KI-verktøy har tilgang til enorme mengder data, betyr ikke det nødvendigvis at
denne dataen er nyttig. Og selv om KI stadig blir smartere og har en viss evne
til å forstå og kjenne igjen data av dårlig kvalitet, har den fortsatt en lang
vei å gå.
Kristin
Arnesen legger også vekt på at selv om KI vil skape utfordringer for visse
yrkesgrupper, vil enhver ny teknologi også skape nye muligheter.
– KI vil også føre til at
det oppstår nye jobber og stillingsbeskrivelser. Dette er et verktøy som gjør
at vi blir mer effektive i det vi gjør. Og da er jo spørsmålet: hvordan tar vi
ut denne effektiviseringsgevinsten? Hva skal vi gjøre med all tiden? Kanskje vi
får gjort mye mer?
KI-kompetanse kan bli et fortrinn i arbeidslivet
I NHOs Kompetansebarometer
2023 melder 36
prosent av NHO sine medlemsbedrifter om økt behov for IKT-kompetanse.
Undersøkelsen peker spesielt på KI som et område der gapet mellom nåværende
kompetanse og fremtidens behov er størst.
Dette betyr at det å ha KI-kompetanse
også kan bli et fortrinn på jobbmarkedet.
Men
siden utviklingen går så fort, kan det også være vanskelig å henge med. Det er utfordrende
å vite hvilken type kompetanse som vil være mest verdifull for dagens studenter.
– Spørsmålet er om det er
teknologisk kompetanse vi trenger eller om det er brukskompetanse. Innenfor kommunikasjon,
lederskap og marketing er det kanskje det siste. Og da gjelder det å kunne
forstå systemene, sier Kristin Arnesen.
Hun sier at vi derfor må lære oss å se på KI som et verktøy, som alle kommer til å bruke i jobben sin i framtiden.
Noha El-Ganainy har ansvar for Kristianias bachelor-
og masterprogram i KI. Hun forklarer at studentene ikke blir skolert for
spesielt definerte jobber eller stillinger. De oppfordres heller til å se på alle
utfordringer som en mulighet til å bruke KI.
Må trene på kommunikasjon og teamarbeid
– Vi forbereder våre studenter på et arbeidsmarked
i konstant forandring, som trenger KI i alle aspekter. En stor del av det er å
lære dem å jobbe i tverrfaglige team. Vi vet at de kommer til å måtte
samarbeide med fagfolk fra andre felt.
Derfor har utdanningen også et sterkt fokus på såkalte «soft
skills», som kommunikasjon og teamarbeid.
– Studentene må kunne sette seg ned med noen med
en annen bakgrunn og prøve å løse problemene deres. De vil ha rikelig med
informasjon tilgjengelig, og de må vite hvordan de kan filtrere ut hva som er
viktig. De må også klare å kommunisere dette til en mulig klient.
Joslin understreker verdien av å opparbeide seg en forståelse av hvordan
KI fungerer for å fullt ut kunne dra nytte av det.
– Det
er viktig at studentene forstår at det er de som kan fagene sine best, som også
er de som er flinkest til å bruke disse verktøyene mest effektivt. Alle må
bygge opp kunnskap om KI for å kunne bruke det på en effektiv måte. For du utkonkurreres ikke av kunstig
intelligens i seg selv. Du utkonkurreres av noen som kan bruke kunstig
intelligens bedre enn deg, sier Knut-Eric Joslin.
Referanser:
Spørreundersøkelsen Kunstig intelligens i Norge – nytte, muligheter og barrierer. Samfunnsøkonomisk analyse, 2023. Presentasjon PDF
Shashi Nirale: What Makes Emerging Technologies The Future Of Customer Experience? Blogginnlegg fra 2018.