God
forskning bygger på anerkjente forskningsetiske normer, institusjonelle
standarder og velprøvde metoder.
Det er avgjørende at disse ikke bare er kjent,
men at de også følges.
Men hva med udefinerte gråsoner og alle de små men
betydningsfulle etiske dilemmaene i en forskers hverdag?
Å håndtere slike i forskning på sensitive temaer kan noen ganger være krevende. Forskere kan bli gående og tenke på dette alene.
Helga Eggebø er en av forskerne som forteller om sitt etiske ubehag i podkastepisoden fra Universitetet i Oslo.(Foto: UiO)
Dette kan du lese om i en helt ny bok, samt høre om i denne podkastepisoden fra Universitetet i Oslo.
Podcast: Om etisk ubehag
Hvilke dilemmaer og gråsoner møter forskere? Hvordan oppleves det å bryte stillheten rundt etisk ubehag, i miljøer hvor krav om fremragende forskning står sterkt? Det får du svar på i denne episoden av podcasten Universitetsplassen. Du finner episoden nederst i denne artikkelen.
I
den ferske boka Etisk ubehag. En ærlig lærebok om kvalitativ forsking på
sensitive temaer deler en rekke forskere fra egne erfaringer i ulike
forskningsfelt.
Boken beskriver flere situasjoner hvor forskere har rotet det
til eller gjort feil i forskning på ulike sensitive temaer og grupper i sårbare
livssituasjoner.
Den formidler virkelige hendelser hvor de har kjent på etisk ubehag og deler refleksjoner og måter å håndtere dette på. Ofte uten en tydelig fasit.
Bokens
redaktører er førsteamanuensis Anette Bringedal Houge og postdoktor Anja Emile
Kruse, begge ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved Universitetet
i Oslo.
De har gjennom studier og i forskning jobbet med prosjekter som
involverer mennesker i sårbare livssituasjoner, og mennesker som har vært
voldelige eller blitt utsatt for andres vold.
– Selv om jeg tror at etisk
ubehag er noe alle forskere kan og bør kjenne på, så gjør forskning på sensitiv
tematikk at ubehaget kanskje kjennes litt sterkere. Fordi det kan være lett å
trå feil, og det samtidig oppleves ekstra viktig å gjøre alt riktig, forteller
Houge.
Kan vi skille forskningen fra livet?
Helga
Eggebø er en av forskerne som forteller om sitt etiske ubehag i podkastepisoden
og i bokkapitlet Farvel til feltet: I spennet mellom ulike etiske omsyn.
Her
skildrer hun malerisk og med rike detaljer et møte hun som forsker hadde med en
eldre mann som hun kaller Arne. Han bodde da i en omsorgsbolig i en bygd i
Nord-Norge. Eggebø intervjuet ham som del av et forskningsprosjekt.
Prosjektet
handlet om bosted, aldring og omsorg. Arne ville gjerne snakke med en forsker,
men han var ikke så opptatt av prosjektets formål og rammene for det, forteller
Eggebø.
– Han ville prate, og var glad
for at jeg var der.
Arne
fortalte at han var glad for å ha flyttet til omsorgsboligen, men at han følte
at han ikke hadde noe ute i fellesstuen å gjøre. Han ville prate om samfunn,
politikk og historie, men det var ingen å prate med. «Det er så mange senile
folk der, og ingen som leser og tenker over ting sånn som jeg», mente Arne. Han
fortalte forskeren en rekke historier fra livet sitt.
– Jeg var litt stresset. Formålet med samtalen var ikke at jeg ville høre røverhistorier, men at jeg ville vite noe om det å bli gammel og trenge omsorg, forteller Eggebø.
Annonse
Eggebø
erfarte at hun ikke fikk så mye ut av de spørsmålene hun stilte, men samtalen
ble hyggelig og interessant likevel.
De snakket sammen i flere timer, og da
møtet var slutt inviterte Arne forskeren til å komme igjen. En invitasjon
Eggebø syntes det var vanskelig å avvise.
– Jeg svarte nok litt
unnvikende på det. Jeg var litt lunken på å love alle jeg intervjuet et besøk
eller to til. Jeg visste ikke om jeg kom til å få tid til det.
I
notatene sine i etterkant skrev hun at det var litt ubehagelig å bli invitert
tilbake. Hun besøkte aldri Arne igjen. En tid etterpå døde Arne. Eggebø
deler i bokkapittelet tanker og refleksjoner rundt det etiske ubehaget, som valget
hun tok skapte i henne.
– Vi må dele det etiske ubehaget
Etisk
ubehag er en bok som tar for seg den praktiske forskningsetikken. Hvordan man
løser etiske dilemmaer som ikke har klare svar mens man er ute i feltet, i
møter med menneskene som forskningen handler om.
Kruse
forteller at nærhet og distanse er noe som går igjen i mange av erfaringene de
ulike forskerne forteller om i bokens kapitler.
Det kan for eksempel handle om situasjoner
hvor man kjenner at man har kommet for nært den eller det man forsker på, til
at man klarer å bevare distansen eller objektiviteten man trenger som forsker.
Det kan også handle om at man kjenner seg så fremmedgjort eller distansert fra feltet
man forsker på, eller menneskene der, at man ikke klarer helt å skildre det med
annet en utenfra-perspektivet.
– Og i den typen situasjoner,
både i det å komme for nært og i å ikke komme nært nok, kan man bli rådvill og
ta valg på sviktende grunnlag. Eller bli usikker på hva som egentlig er den
rette måten å fortsette forskningen på.
I en ny bok deler forskere erfaringer i ulike forskningsfelt. Redaktører er førsteamanuensis Anette Bringedal Houge og postdoktor Anja Emile Kruse fra UiO.(Foto: UiO)
Det viktige etiske skjønnet
Den
nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH) fremhever
i sine retningslinjer de grunnleggende forskningsetiske normene.
Annonse
Formålet er å fremme
disse som kilde til forskningsetisk refleksjon og kontinuering diskusjon i
forskerfellesskapet, skriver NESH på sine nettsider.
NESH presiserer hvordan
forskning i økende grad er under press. De skriver at både oppdragsgivere, økonomiske støttespillere og samarbeidspartnere har medansvar for å ivareta
forskningsetikken.
– De nasjonale retningslinjene
gitt av NESH ligger til grunn for forskningen. For å kunne forske etisk og
utøve godt etisk skjønn i kvalitativ forskning så må du som forsker kjenne
disse retningslinjene, understreker Houge.
Formålet
med forskningsetikken er å fremme fri, god og forsvarlig forskning og sikre god
vitenskapelig praksis.
Det handler om sannhetsnormen, metodologiske normer og
om at forskningen skal være saklig, etterrettelig og etterprøvbar. Den skal
være åpen, uavhengig og kritisk, og utøves i et fagfellesskap hvor man bygger
på hverandre.
– Forskningen skal ikke påføre
urimelig skade eller belastninger for deltakere, og den skal være rettferdig.
Men så erfarer vi likevel etisk ubehag i arbeidet med å utøve godt etisk
skjønn. Det etiske skjønnet handler ikke bare om de formelle retningslinjene,
men også om øvelse og om evne og vilje til selvrefleksjon, forteller Houge.
Store overtramp versus dilemmaer og gråsoner
Vitenskapshistorien
er full av eksempler på hvor galt det kan gå dersom en ikke forstår
forskningsetikkens prinsipper eller ikke tar dem på alvor.
Forskere
har jukset og fabrikkert data, funnet på intervjuer som aldri har skjedd, og
vist til spørreskjemaer som aldri ble sendt ut. Pasienter har dødd som følge av
medisinske eksperimenter eller blitt alvorlig skadet uten at man har avbrutt
forsøket.
Alle eksempler på svært alvorlige overtramp.
Men
sånn er disse gråsonene og dilemmaene i forskningen.
– Vi tenker at midt mellom det
rette og gale er det mye interessant som skjer, forteller Kruse.
Annonse
Hun sier at forskingsetikk er vanskelig. Hvis en forsker synes det er vanskelig, betyr ikke det at noe har gått galt eller at forskeren gjør noe feil. Å
dele ubehaget mener Kruse likevel kan være vanskelig i fremragende forskningsmiljøer.
– Jeg opplever at
forskningssamfunnet er ganske kategoriske i sin fordømmelse av klare
forskningsetiske brudd. Det er helt nødvendig, og viktig og riktig på veldig
mange måter. Men det å åpne opp for en samtale om de mindre tydelige, og
kanskje mer uløselige etiske dilemmaene i forskningspraksisen vår er også
viktig. For i miljøer der målestokken er å være fremragende, er det ikke gitt
at man viser frem eller snakker om egen tilkortkommenhet, sier Houge.
– Prosjektet vårt med «Etisk
ubehag» handler om å vise at det å gjøre ting man ønsker ugjort eller angrer på
er menneskelig. Men kanskje viktigst, at det å gjøre feil, tabber, flauser,
dårlige vurderinger og ta valg som viste seg senere å være gale, er noe vi selv
og andre kan lære av, sier Kruse.
Hør episoden:
Referanser:
Anette Bringedal Houge og Anja Emilie Kruse: Etisk ubehag. En ærlig lærebok om kvalitativ forskning på sensitive temaer. Universitetsforlaget, 2024. (Sammendrag)