Annonse

Finner raskt ut av hva du liker best

Når matprodusenter introduserer nye matvarer i butikkene, må de kjapt finne ut av om de faller i smak hos forbrukerne. Nå skal en ny programvare gjøre det enklere for produsentene.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nye programmet skal gjøre det lettere å skaffe informasjon fra forbrukerundersøkelser og smakstester. (Foto: Colourbox)

Fakta om prosjektet

ConsumerCheck har vært et fireårlig, brukerstyrt prosjekt finansiert av Norges Forskningsråd.

Tine ved Hilde Kraggerud har vært prosjektleder. Prosjektdeltakere i tillegg til Tine og Nofima har vært Fjordland, Arcus, Norgesgruppen UNIL, Salmon Brands og NCE Culinology. Bedrifter og København Universitet i Danmark har vært viktige samarbeids- og diskusjonspartnere.

ConsumerCheck er et gratis open source program, som kan lastes ned fra consumercheck.co  og fra nofimamodeling.org.

I boken Statistics for sensory and consumer science kan du bruke kapitlene åtte og ni som en brukerveiledning til ConsumerCheck.

Det er mange faktorer som påvirker oss som forbrukere når vi velger å kjøpe et produkt om igjen.

Det gjelder blant annet smak, emballasje, holdbarhet, hvor produktet kommer fra og plassering i butikk.

Forskere ved Nofima har nå utviklet en ny programvare som gir produsenter mulighet til å samle all kunnskap om hva forbrukerne vil ha i én og samme modell.

Programvaren, som kalles ConsumerCheck, kan bli brukt i alle typer bransjer.

– Datamodelleringen er den samme enten du skal selge en bil, elektronikk eller mat. Tenk hvor mye produktutvikling og forbrukerkunnskap det ligger for eksempel i lukten inne i en ny bil, sier forsker Tormod Næs.

Mer treffsikker produktutvikling

– Hensikten med ConsumerCheck er å gjøre det enklere for produsentene å tolke komplekse og sammensatte resultater, slik at de blir mer treffsikre i sin produktutvikling, forteller Tormod Næs.

Den kan for eksempel koble sanselige egenskaper som lukt, smak og utseende med kjemiske egenskaper.

Den tar også med de egenskapene forbrukerne selv setter pris på, hvilke holdninger og vaner forbrukerne har, og med demografiske forhold.

Testet lettyoghurt

Hos Nofima er det blant annet gjennomført en undersøkelse av lettyoghurt med unge forbrukere. De testet smak, lukt og utseende på ulike varianter av lettyoghurt og plasserte dem på et smakskart.

Kjemiske analyser viste fordelingen av innholdsstoffene i de ulike yoghurtene.

Og forbrukerundersøkelsene ga svar på hvordan yoghurtene falt i smak, og hvilke egenskaper ulike forbrukergrupper satte pris på og hvilke de mislikte.

Det viste seg at unge, norske forbrukere smaksmessig prefererer søt yoghurt i blindtest, men informasjon om et lavere sukkerinnhold kan trekke smaksopplevelsen i positiv retning for lav-sukker yoghurter.

Powered by Labrador CMS