Skal bedrifter konsentrere seg om å utvikle det den allerede er god på gjennom små, skrittvise innovasjoner eller skal den ta sjansen på å gå inn på helt nye områder?
– Stadig flere argumenterer nå for at du må være god på begge områder, både utnytte det du er god på i dag og samtidig satse tungt på å utvikle helt nye produkter og tjenester, fremholder Paulina Junni, som er postdoktorstipendiat ved Handelshøyskolen BI.
Det er likevel lettere sagt enn gjort.
Mange bedrifter er mer opptatt av å melke eksisterende produkter og tjenester enn å ta sjansen på å måtte lære seg noe helt nytt. De satser gjerne på det som oppfattes som det sikre fremfor det usikre.
Det er risikabelt å satse på nye ting, og det koster ikke bare penger, men også mye tid.
– Det kan likevel være nødvendig å satse på helt nye områder for å overleve på lengre sikt, understreker Junni.
De siste årene er det gjennomført en rekke studier på når det lønner seg å satse på små, skrittvise innovasjoner, for eksempel på hvordan få til bedre utnyttelse av hva vi er gode på i dag, og når det lønner seg å satse på innovasjon på helt nye områder. Flere studier har også undersøkt om det lønner seg å satse på begge områder samtidig.
Særlig lønnsomt for kunnskaps- og høyteknologibedrifter
Junni har sammen med forskerkolleger gjennomført en studie av tidligere forskning på dette området for å se om det kan lønne seg å satse både på nyutvikling og utnyttelse av det du holder på med i dag.
Forskerne har gått gjennom nærmere 70 tidligere studier som inngår i analysen.
– Gjennomgangen viser at det er lønnsomt å satse både på nyutvikling og utnyttelse av hva du allerede er god på, fremholder BI-forskeren.
Ifølge Junni er det særlig lønnsomt for kunnskapsbedrifter, høyteknologibedrifter og andre virksomheter som opererer i dynamiske markeder å satse tungt på begge fronter.
– Bedrifter som konkurrerer i markeder preget av rask endring, må hele tiden være på utkikk etter nye muligheter for å kunne være konkurransedyktige på sikt.
Schibsted har klart det
Mediebransjen er et eksempel på en bransje i rask endring der bedriftene både må utvikle sin kjernekompetanse og satse friskt på innovasjon.
På tross av at Schibsted hadde en dominerende posisjon i annonsemarkedet gjennom særlig Aftenposten, investerte konsernet friskt i opp Finn.no.
I dag er nettbaserte finn.no en viktig bidragsyter til Schibsted-konserntes lønnsomhet. Flybransjen, musikkbransjen og forlagsbransjen er andre eksempler på bransjer med raske endringer.
Kodak er stjerneeksempelet på hva som skjer om du tar sjansen på kun å utvikle det du er god på i dag. Ved å ikke satse på å ta opp konkurransen med seg med digital fototeknologi, er Kodak i dag historie.
Annonse
Må satse på høyt nivå i organisasjonen
Studien viser samtidig at det ikke er tilstrekkelig å ha balanse i satsingen på nyutvikling og utnyttelse av eksisterende ressurser.
Den doble satsingen må være på et høyt nivå. Det er ikke tilstrekkelig å dele små ressurser tynt og jevnt på de to områdene.
Det er kostbart og risikofylt å investere i både nysatsing og utnyttelse av eksisterende ressurser. Studien viser at den positive effekten på prestasjoner blir sterkere når analysenivået går fra lavere til høyere nivå i organisasjonen. For eksempel fra individ til team til forretningsenhet til bedriftsnivå.
Det kan tyde på at det er viktig å ha en organisasjonsstruktur som sikrer at satsingen får effekt. Det kan for eksempel innebære at det er forbindelser mellom de ulike nivåene i organisasjonen.
Det taler også for å utforme arbeidsprosesser og belønningssystemer slik at de støtter opp om både nysatsing og utnyttelse av eksisterende ressurser.
Junni antyder også at det kan være en fordel at ledersjiktet engasjerer seg i arbeidet med å sikre at investeringer i nyutvikling og utnyttelse av eksisterende ressurser gir ønskede resultater.
Fire råd til ledere
Junni har utviklet fire praktiske råd til virksomheter som ønsker å være konkurransedyktige:
Få mest mulig ut av det du er god på i dag. Se hva du kan utnytte enda bedre gjennom små, skrittvise forbedringer.
Se hele tiden etter nye muligheter. Ta sjansen på å utvikle helt nye produkter og tjenester.
I valget mellom én og to: Ja takk, begge deler. Og mye av begge deler.
Det er et lederansvar å sikre at virksomheten oppnår ønskede resultater av tung satsing på både nyskaping og utnyttelse av eksisterende ressurser.
Referanse:
Junni, Paulina, m.fl.: Organizational Ambidexterity and Performance: A Meta-Analysis. Academy of Management Perspectives. 2013, Vol. 27, No. 4, 299-312. Sammendrag