Denne artikkelen er produsert og finansiert av NIKU Norsk institutt for kulturminneforskning - les mer.
Kristin Kausland har brukt kriminaltekniske metoder og sett nøye på en rekke altertavler og alterskap. Nå vil hun en seiglivet myte til livs.(Foto: Kristin Kausland / NIKU)
Nei, det er nok ikke én genial mester som har laget de fantastiske alterskapene
Den seiglivede myten om den ene mesteren slår sprekker. Forskeren Kristin Kausland har tatt kriminaltekniske metoder i bruk for å bringe håndverkerne frem i lyset.
Alterskapet er som regel den mest imponerende
delen av inventaret i kirkene. I norske kirker finnes det omtrent femti
alterskap som ble laget i middelalderen.
Disse skapene har dører som kan åpnes og lukkes, alt etter som det passer i liturgien i en gudstjeneste.
Skapene inneholder gjerne helgenfigurer, malerier fra
bibelscener og forgylte utskjæringer. Å lage et praktverk som dette krever store
og varierte håndverksferdigheter.
Forskeren er tydelig på at særlig én langlivet myte om skapene må skrotes.
– Det har lenge eksistert en idé
om at middelalderens praktfulle alterskap var designet og produsert med én
person, en mester, som hjernen bak verket, med ren teknisk bistand fra andre
håndverkere. Dette har kulminert i kunstnerbiografier der høyst usikre
attribusjoner danner grunnstenene. Slike genierklæringer må vi komme til livs,
sier Kausland.
Hun har i mange år kombinert metoder fra konservatorfag,
kunsthistorie og naturvitenskap for å studere alterskap fra
Nord-Europa i detalj.
Analysene hennes viser tydelige spor etter mange navnløse enkelthåndverkere, med mer eller mindre særpreg.
– Deres innsats og preg på hvert enkelt skap har aldri blitt
anerkjent eller diskutert på samme måte som det ene individet på toppen av det
fiktive hierarkiet, mesteren, ofte supplert med et navn dratt fra
fragmentariske kilder. Jeg prøver å lirke deres innsats ut av anonymiteten og
med det belyse hvordan businessen foregikk, sier Kausland.
Hansaby var viktig for import av alterskap
Kausland har konsentrert seg
om alterskapene fra senmiddelalderen i Skandinavia, som tidligere ble betegnet
som hansakunst, med negativt fortegn.
– På midten av 1400 tallet var
Lübeck i Nord-Tyskland et hovedsete for alterskapsproduksjon som ble fraktet over
Østersjøen. Byen hadde makt og penger på grunn av hanseatenes handel, og alterskapene
var en av eksportvarene byen tjente gode penger på. Man har så langt tenkt at
all importkunst er hansakunst eller lybsk, men jeg har funnet mange skap som
ble fraktet andre ruter, via andre, mindre kjente vesteuropeiske handelsveier, forteller hun.
I kirker og klostre langs norskekysten har det vært
og er en rekke alterskap med opphav i Nord-Tyskland, så vel som Utrecht og
Nedre Rhinen.
Noen av de mest storslåtte er skapene fra Trondenes og
Mariakirken i Bergen. Til og med til små kirker som Austevoll ble storslåtte
skap bestilt. Disse er unike, for andre steder har krig religion og nye trender gjort at slike alterutsmykninger er flyttet og ofte ødelagt.
– Bergen var en sentral del av
det internasjonale handelsnettverket til hanseatene, og hanseatene hadde
handelsmonopol langs norskekysten fra Bergen og nordover. Fisk fra Norge ble eksportert
via Bergen til resten av Europa, og varer som alterskap kom tilbake samme rute.
Kausland har ikke bare sett på alterskapene som finnes i
Norge. Hun har også studert et utvalg alterskap i Sverige og Danmark som
ble fraktet oversjøs over Nordsjøen og Østersjøen.
– Hvordan foregikk produksjonen når det kom en
bestilling på et skap fra Skandinavia? Det er noe det jeg har forsøkt å finne
svar på. Det finnes nesten ikke dokumentasjon i form av kjøpskontrakter eller
brevutvekslinger, så da er skapet i seg selv den beste inngangsporten vi har.
Annonse
Bringer enkelthåndverkerne fram
Metodene Kausland har brukt for å finne tilbake til én og én
håndverker, kan ligne på kriminalteknologisk arbeid.
– Et alterskap består av mange enkeltdeler som
krever ulik kompetanse for å lages. Det er blant annet snakk om utforming av
selve skapet og figurene i tre, det er undertegninger og skisser som senere dekkes
med malingslag, det er forgylling og dekor. De ulike elementene ble laget av
ulike håndverkere som var spesialister på hvert sitt område.
– Jeg bruker strenge kriterier for å danne ulike
profiler av håndverkerne, som på et kriminalteknologisk åsted. Skapene kan i
utgangspunktet se veldig like ut: Motiver, helgener, attributter og fargebruk
skulle være gjenkjennelig for kirkegjengerne, og de er alle laget innenfor en
viss trend, stil eller tidspreg. Dermed blir verktøyet jeg bruker, viktig for å
finne spor som peker mot noe unikt, som DNA.
Ved bruk av røntgen, pigmentanalyse, infrarød belysning,
oppmålinger og studier under lupe kommer de enkelte håndverkernes unike
arbeidsmetoder til syne, og Kausland har kunnet skape seg et så godt som mulig
objektivt bilde av hver enkelt håndverker.
Med denne kartleggingen i bunn har det vært mulig å finne
igjen samme håndverker i produksjonen av skap som ikke nødvendigvis er
produsert under samme entreprenør eller på samme verksted, skap som aldri har
vært knyttet sammen før.
Finner feil på verktøyet
Enkelte ganger er det også uforutsette feil i verktøysporene
som gir svar.
– Vi finner et veldig godt og tydelig bevis for at
det må være samme håndverker som har arbeidet på skapene i Köping og Arboga i
Sverige og Bjugn i Norge, sier hun.
Analyser viser at håndverkeren med ansvar for forgyllingsdekor brukte
et stempel med en liten deformasjon i seg, som har forplantet seg på alle tre
skapene. Lite visste han at han skulle bli gjenkjent 500 år senere på grunn av
et misformet instrument i porteføljen sin.
– Dette er det nærmeste jeg kommer det
som jeg kaller DNA-bevis. Det morsomme er at disse tre skapene aldri har blitt
knyttet sammen før, fordi kunsthistorien er på evige leting etter en gjenkjennbar
mester. Disse skapene er alle laget av ulike malere og treskjærere, men
forgylleren med det gjenkjennbare instrumentet var den samme, sier forskeren.
Et hovedpoeng for Kausland er at det er gjenstanden som
skal være kilden til informasjon, og ikke forhåndsantakelser.
Annonse
– Kunstteknologiske studier som
disse fokuserer på informasjonen vi kan lese ut av gjenstanden i seg selv. På
den måten ser vi hvilken informasjon alterskapene faktisk gir, og vi unngår
også å se oss blinde på etablerte forestillinger om hvordan alterskapsproduksjonen
har foregått, sier hun.
Sammenligner
med filmproduksjon
At alterskapene tilskrives enkeltmestere, tror hun handlet om
at dette var en effektiv måte for de første kunsthistorikerne å katalogisere og
kategorisere den store bestanddelen «rotløs» kunst på. Et produkt selger gjerne bedre om man kan feste det til et navn. Det er lettere å huske en gjenstand knyttet til en historie, en biografi.
Produksjonen av alterskap minner forskeren mer om en moderne filmproduksjon. For det var flere mestere bak et
skap. Det kan også sammenlignes med et moderne firma, som er rent entreprenørskap og forretning.
Suksessen til
hovedentreprenøren bak et skap handlet om å ha nok penger og nettverk til å skaffe kunder og samle et
team av håndverkere og underleverandører. Alt dette måtte til for å lage et alterskap.
– Selve
utførelsen av de enkelte deler, både teknisk og stilistisk, har i høyeste grad
vært preget av de enkelthåndverkerne, som var frilansere, dagarbeidere eller mer faste arbeidere, forklarer hun.
Håndverkere fra hele Europa
I Lübeck var det mange verksteder. Selv om håndverkerne
kunne arbeide frilans under ulike mestere, var det likevel strengt regulert
hvem som fikk lov til å danne et verksted, eller hva Kausland heller kaller et
firma.
– Som i alle hansabyene hadde Lübeck
håndverkerlaug, et indre kontrollorgan som skulle sikre kvalitet og som innebar
blant annet at man måtte være innbygger for å få mesterstatus, sier hun.
Underleverandører, frilansere og dagarbeidere
kom overalt fra. Mange reiste for å lære yrket utenbys.
– Dette ser jeg også tydelig spor av i kunsten. Mens
noe er strengt regulert, som hvilke materialer og konstruksjonsteknikker man
bruker, er andre deler mer fremmed, med impulser og teknikker lært annetsteds i
mer sørlige strøk.
Få skriftlige kilder om bestilling,
produksjon og organisering har overlevd. Men i Sverige finnes det
en utførlig og omfattende brevutveksling mellom munkene i Vadstena og en
håndverker i Lübeck. Disse brevene bekrefter Kauslands forskning.
Annonse
Brevene stammer fra da klosterkirken skulle ha nytt skap. Håndverkeren
som fikk det prestisjefylte oppdraget, Hans Hesse, har gjennom kunsthistorien ufortjent
fått tittelen mester og fått en hel rekke verk attribuert til seg.
Han var likevel mer som en utspekulert
entreprenør å regne. Han fant treskjærere i Lübeck og malere i Rostock til å
gjøre arbeidet. Selv skulle han bare gjøre en ubetydelig del av skapet. Til munkenes store fortvilelse viste han seg å være upålitelig.
Han tok pengene og lot alterskapet stå halvgjort i de ulike verkstedene. Dermed
ble kontrakten brutt og arbeidet overført til en annen håndverker.
Kilden viser det komplekse systemet som blir satt i sving
når en ordre tikket inn. Lübecks kunst kunne på denne måten ha sitt opphav i alle østersjøbyene.
La kunsten snakke for seg
– Et viktig poeng for meg er å
forankre kirkekunsten i de ulike håndverkstradisjonene, sier Kausland.
Årsaken er tydelig: Alterskapene er i
veldig stor grad et resultat av ferdighetene til malere, treskjærere,
kassemakere, smeder, beredere og forgyllere.
Synet på en mester
og hans svenner eller undersåtter i et verksted er en hierarkisk modell som forskeren mener mange har
tatt for gitt i en altfor lang periode.
– Mange av oppfatningene vi har
om mesterne bak skapene, er resultat av tysk identitetsbygging på 1800-tallet. Jeg håper at vi i framtidens
studier av middelalderens kirkekunst i større grad ser på hvilken informasjon
gjenstanden gir også – og anerkjenner de mange, navnløse håndverkernes enorme
betydning for denne delen av europeisk kulturarv, sier hun.
Referanser:
Kristin Kausland: Transcending Borders—Winged Altarpieces in Late Medieval Scandinavia. Kapittel i vitenskapelig antologi, The Medieval Scandinavian Art Reader. Scandinavian Academic Press, 2023.