Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norges Geotekniske Institutt - les mer.

Slik skal forskere formidle klimaendringer på en måte som engasjerer

Gjennom historiefortellinger skal de gjøre informasjonen mer tilgjengelig og engasjerende.

Illustrasjon fra verktøyet
«How to Build a Climate Story» består av en praktisk veileder utviklet av folk ved blant annet Norges Geotekniske Institutt.
Publisert

Gjennom et nytt verktøy skal fagfolk få hjelp med å kommunisere komplekse klimamodeller, resultater og vitenskapelige data til allmennheten. 

Det skal de gjøre gjennom å fortelle historier. 

Verktøyet har fått navnet «How to Build a Climate Story» og består av en praktisk veileder. Det er utviklet av folk ved Norges Geotekniske Institutt (NGI). Det har de gjort sammen med kollegaer ved Climate Adaptation Services (CAS).

– Dette initiativet er en del av en bredere innsats for å fremme brukerorientert klimarådgivning. Det skal gjøre informasjon om klimaendringer mer tilgjengelig og engasjerende. Tenk på det som en måte å bygge bro mellom vitenskap og resten av samfunnet. 

Det sier Amy Oen. Hun er seniorforsker og teknisk ekspert ved NGI. 

Hva er en klimahistorie?

Klimahistorier bruker teknikker fra historiefortelling for å formidle emner relatert til klimaendringer.

– For mange føles klimaendringer abstrakte, fjerne og komplekse. Det gjør det utfordrende å informere, utdanne eller engasjere effektivt. Historiefortelling bygger bro over dette gapet. Historiene omformer komplekse vitenskapelige data, modellresultater og kunnskap til mer forståelige fortellinger folk kan relatere seg til, sier Oen.

Hvorfor fortelle en historie?

Historiefortelling har blitt brukt gjennom alle tider for å dele erfaringer og forstå verden.

– Publikum knytter seg til historier på emosjonelle og personlige nivåer. Ved å inkludere menneskelige og relaterbare elementer skaper man en delt forståelse. Dette gjør kompleks informasjon lettere å forstå, sier Oen.

Fire personer
Fra venstre: Forskerne Nellie Sofie Body, James Michael Strout, Amy Oen og Sean Salazar har utviklet veiledningen i samarbeid.

Når skal man bruke en klimahistorie?

Klimahistorier er et effektivt verktøy for overbevisende kommunikasjon. De kan utdype forståelsen, endre perspektiver eller fremkalle emosjonelle reaksjoner.

– Selv om historiefortelling ikke er egnet for å dele detaljert informasjon, kan det introdusere komplekse emner. Det kan skape interesse og oppmuntre til videre utforskning, sier Oen.

Fokus på seks europeiske byer

Veilederen inneholder klimahistorier fra seks av byene i prosjektet: Gdynia, Lillestrøm, Milano, Cork, Logroño og Athen. 

Historiene fremhever spesifikke farer som er relevante for hvert sted. Historiene er utviklet i samarbeid med representanter fra hver av byene. 

Eksemplene skal inspirere fagfolk til å lage egne historier.

REACHOUT-prosjektet

Utviklingen av verktøyet er en del av REACHOUT-prosjektet. Det er finansiert av Europakommisjonen for å fremme brukerorientert klimarådgivning.

Forskningspartnere, klimarådgivere og byinteressenter samarbeider der om å utvikle et sammenhengende sett med tjenester for syv knutepunkter i EU.

Her finner du veiledningen.

forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER

Powered by Labrador CMS