Kannibaler i T. rex-leiren

Dinosaurkongen Tyrannosaurus Rex spiste ikke bare andre dinosaurer, men satte også artsfrender til livs, ifølge ny studie.

(Illustrasjon: iStockphoto)

Amerikanske og canadiske paleontologer har funnet bitemerker på arm- og tåben til giganten, som stammer fra andre T. rex-er.

Da Yale-forsker Nick Longrich søkte gjennom samlinger av dinosaurbein i forbindelse med et annet prosjekt, oppdaget han et ben med uvanlig store fordypninger i seg.

Med tanke på funnstedet og hvor gammelt benet var, trakk Longrich og kolleger slutningen at det må ha tilhørt en T. rex.

- Det er en type bitemerker som mange store kjøttetere kunne ha laget, men for 65 millioner år siden var T. rex. den store kjøtteteren i Nord Amerika, sier forskeren i et presseskriv fra Yale University.

Den nye studien er publisert i PLoS ONE.

Spiste rett etter slåsskamp?

Først etter at Longrich skjønte at han stod overfor et bitemerke fra gigantdinosauren, gikk det opp for ham at også benet tilhørte samme type dyr.

Oppdagelsen førte til at forskerne dukket ned i flere bensamlinger, og fant flere ben som de mener at dokumenterer T. rex-kannibalisme; ett armben og tre tåben.

- Jeg er overrasket over hvor ofte kannibalisme ser ut til å ha skjedd, men vi er ikke helt sikre på hva dette betyr, sier fortsetter Longrich.

T. rex var den eneste store kjente kjøtteter i Nord Amerika for 65 millioner år siden, som var kapabel til å sette så kraftige spor som de vi ser her i et tåben til en annen T. rex. (Foto: Nicholas Longrich/Yale University)

Forskerne slår fast at merkene er et resultat av eting på dyret. Men de er litt usikre på foranledningen:

Var måltidet forlengelsen av en slåsskamp mellom to individer, eller kom en T. rex over skrotten av en død kollega, og tok rollen som en åtseleter?

Longrich åpner for at seierherren i en slåsskamp kan ha tatt sin bit av kaka for å feire triumfen.

- Moderne store kjøttetere gjør det hele tiden, det er en praktisk måte eliminere konkurranse på, samtidig som dyret skaffer seg mat, sier han i pressemeldingen.

- Kannibalisme mer utbredt

Men; merkene forskerne har oppdaget, ser ut til å være påført dyrene en stund etter at døden inntraff.

- Hvis en T. rex drepte en annen, så kan kjøttet på de mest tilgjengelige deler av kadaveret ha blitt fortært først, før tennene ble satt i de mindre armbena og tåbena, resonnerer han videre.

Så langt kjenner forskerne kun én annen dinosaur som bedrev kannibalisme, nemlig Majungatholus, opplyser Longrich.

Han tror derimot at slik praksis var mer utbredt, og at nærmere studier at fossile dinosaurben fra andre arter vil vise dette.

Longrich NR, Horner JR, Erickson GM, Currie PJ (2010) Cannibalism in Tyrannosaurus rex. PLoS ONE 5(10): e13419. doi:10.1371/journal.pone.0013419