Verdens eldste dinofoster

Verdens eldste bevarte fossiler av dinosaur-fostre er tatt frem og studert på nytt.

"En kunstner har illustrert en nyfødt massospondylus på denne måten. (Illustrasjon: Heidi Richter)"

Eggene, med de små dino-fostrene inni, ble funnet i Sør-Afrika i 1976, og stammer fra jura-perioden for rundt 190 millioner år siden.

Fordi skjelettene er såpass utviklet tror forskerne det var like før eggene skulle klekke da de ble begravd og bevart frem til syttitallet.

Nye studier av fostrene viser at massospondylus-dinosaurene var likere oss mennesker enn vi trodde, ifølge en pressemelding fra amerikanske Society of Vertebrate Paleontology.

De ble født uten tenner, med stort hode og kunne bare gå på alle fire, noe forskerne mener tyder på at de var avhengige av å bli passet på av foreldrene sine de første leveårene.

"Fossilene er de eldste virveldyr-fostrene noensinne funnet, og er svært godt bevart. (Foto: Diane Scott/University of Toronto at Mississauga)"

Slik så massospondylusen ut som fullvoksen.

Som fullvoksne gikk massospondylusene på bakbena og fikk en bedre proporsjonert kropp. De ble mellom 4 og 6 meter høye

Studiene ble gjort av forskere ved University of Toronto i Canada, og ved hjelp av moderne teknikker har det gamle funnet blitt undersøkt på nye måter.

Studien er publisert i det siste nummeret av Journal of Vertebrate Paleontology.

Robert Reisz mfl: Embryonic skeletal anatomy of the sauropodomorph dinosaur Massospondylus from the Lower Jurassic of South Africa. Journal of Vertebrate Paleontology, vol. 30 (6), 2010