NASAs romteleskop James Webb har tatt dette bildet av den sørlige ringtåken. Den er rundt 2.000 lysår unna jorden, ifølge Space.com. Bildet ble offentliggjort 12. juli 2022.

2022 var et år med mange store gjennombrudd i forskningen

Her er noen av høydepunktene fra året som har gått.

Redaksjonen i forskning.no har gjort et utvalg fra forskjellige fagfelt.

Tarantelltåken, fotografert av James Webb-romteleskopet. Bildet ble offentliggjort 6. september i år.

Bildene fra verdensrommet som overgikk all forventning

En av de viktigste vitenskapelige begivenhetene i 2022 er utvilsomt den vellykkede oppstarten til romteleskopet James Webb. De første bildene og målingene av universet ble sluppet 11. juli i år. Forskerne kan nå studere detaljer de aldri har sett før.

James Webb-teleskopet trekkes også fram av tidsskriftet Science som et av de største gjennombruddene i 2022. Det samme melder medieselskapet Bloomberg.

Les mer om bildene fra James Webb-teleskopet: 2022 var året da vi fikk se universet på en helt ny måte

---

MS er en kronisk sykdom som angriper sentralnervesystemet.

Kyssesyken kan gi MS

Årsakene til multippel sklerose (MS) har vært et mysterium i flere tiår. MS er en kronisk autoimmun sykdom som angriper sentralnervesystemet. I 2022 var to nordmenn med på å føre sterkere bevis for hypotesen som har florert i over 20 år: At Epstein-Barr-viruset kan være den viktigste årsaken til MS. Dette er viruset som kan gi mononukleose, eller «kyssesyken». Studien fra Harvard ble publisert i Science i januar 2022, som trekker den fram som et av årets store gjennombrudd. På sikt kan en vaksine utrydde den alvorlige nevrologiske sykdommen MS, tror forskere.

Les mer om MS-gjennombruddet: 2022 var året da forskerne fant sterke bevis for hva som kan gi MS

---

Slik kan det ha sett ut på Grønland for to millioner år siden. Illustrasjonen viser mastodonter og planter, som forskerne fant DNA fra.

Fant verdens eldste DNA

De siste årene har forskning på gammelt DNA skutt fart. Forskere har klart å hente ut DNA fra gamle knokler, fra jord i grotter og bunnen av innsjøer. Restene av arvestoffet kan fortelle om natur og mennesker i fortiden. I 2022 kunne en forskergruppe fortelle at de hadde oppdaget to millioner år gammelt DNA fra Grønland. Arvestoff fra elefantdyret mastodont, tuja, bjørk, reinsdyr, gjess og mye mer forteller om hvordan økosystemet på Grønland var i første del av kvartær, perioden som omfatter istidene. Forskere ved UiT Norges arktiske universitet har deltatt i studien som også nevnes som et av årets største gjennombrudd i Science.

Les mer om verdens eldste DNA: Forskere har funnet 2 millioner år gamle rester av planter og dyr

---

Slik kan et AI-bilde se ut av en pingvin med nisselue som er på Mars, hvor det brenner i bakgrunnen.

Kunstig intelligens lager kunst

Dette var året da kunstig intelligens (AI) for alvor ble tilgjengelig for folk flest. Morten Goodwin er professor ved Universitetet i Agder og nestleder ved Senter for forskning på kunstig intelligens. Han trekker fram fire områder hvor det er gjort fremskritt innen kunstig intelligens i 2022: AI skaper bilder, skriver, koder og kan forutse formen til proteiner. Forskerne snakker om en teknologirevolusjon, og Science nevner fremskritt innen kunstig intelligens som en av kandidatene til årets gjennombrudd.

Les mer om hva kunstig intelligens (AI) kan gjøre: Året da kunstig intelligens begynte å tegne, kode og skrive dikt

---

En lege studerer et mammografi-bilde, som brukes for å avdekke svulster i brystene.

Nye typer behandling av uhelbredelig kreft

I 2022 klarte norske forskere å forlenge livet til pasienter med uhelbredelig brystkreft med immunterapi. I England har en jente med uhelbredelig leukemi fått hjelp av ny genterapi.

Immunterapi har tatt kreftbehandling et viktig skritt videre. Den siste tiden har vi for alvor fått immunterapi og flere andre moderne medikamenter og kombinasjonsbehandlinger mot kreft i vanlig, klinisk praksis.

– Det vil vi huske 2022 og de foregående to årene for i ettertid, sier generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross til forskning.no.

Les mer om ny behandling av kreft: Kreft-framskritt i 2022: Nye behandlinger for mange med uhelbredelig sykdom

---

Medisiner med semaglutid tas med sprøyte. Diabetes-medisinen viste seg også å hjelpe folk med å gå ned i vekt.

Gjennombrudd for medisiner mot fedme

Det er forsket fram nye medisiner som trolig kan hjelpe mange som lider av fedme. Nye, mye mer effektive medisiner enn vi noensinne har hatt, er på vei. I 2022 kom en studie som viser at medisinen semaglutid virker godt på ungdom. I tillegg la forskere fram resultater som viste at medisinen tirzepatid hadde svært god effekt: Hele 40 prosent av dem som fikk den høyeste dosen, hadde minst 25 prosents vekttap. Entusiasmen kommer fram i flere vitenskapelige artikler i det siste året.

– Framtida for legemiddelbehandling av fedme er lys, skrev professor Timothy Garvey fra University of Alabama at Birmingham i Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism tidligere i år.

Les mer om framskrittet innen fedme-medisin: Eksperter: – Et stort skifte i behandlingen av fedme

---

Året 2022 har bragt med seg enda mange flere lyspunkter enn disse. Her kan du se hvilke tidsskriftet Science har trukket fram.