Dei er superrike, og dei er supertravle. Treige
køar og dårleg beinplass på veg til Global Economic Forum, Super Bowl eller
filmfestivalen i Cannes, er ikkje eit alternativ.
Verdas aller rikaste er storforbrukarar av privatfly. Og dei flyr stadig meir, viser ein ny studie publisert i Nature-tidsskriftet Communications Earth and Environment.
Forskarane ser ein vekst både i talet på privatfly, avstanden dei tilbakelegg kvart år og det dei slepper ut av klimagassar.
Kartla flyging over fem år
Forskar Stefan Gössling ved
Vestlandsforsking har saman med to andre forskarar kartlagt utsleppa frå verdas
store, internasjonale flåte av privatfly.
Det store biletet er at utsleppa på
verdsbasis aukar. I dei fem åra mellom 2019 og 2023 fann forskarane ein vekst i
utsleppa på 46 prosent.
USA har to tredelar av verdas privatflya, svimlande
18.163 til saman, og mange hestehovud framfor dei neste på lista. Men også
Europa skil seg negativt ut. Vesle Malta har flest fly per innbyggarar, med
sine 247. Sveits har òg mange om ein ser på folketalet.
Med veksande velstand spreier fenomenet
seg. Brasil og Mexico er på full fart oppover lista. Forskarane oppdaga ein
nedslåande auke i talet på slike flygingar over heile verda, Noreg medrekna.
Flydata frå minutt til minutt
Til saman har dei kartlagt meir enn 18
millionar flyreiser. For å samle inn data brukte forskarane ei plattform kalla
ADS-B Exchange.
– Denne gjer det mogeleg å følgje eit fly
frå minutt til minutt, forklarer Gössling.
Forskarane rekna på avstandane flya tilbakelegg.
Når dei skal rekne ut utsleppa av klimagassar, brukar dei eit snittforbruk av
drivstoff per time. Tala varierer frå frå ein type fly til ein annan.
Ein time = eitt års utslepp
Det finst folk som ikkje kan eller vil ta rutefly saman med deg og meg. Det kan vere statsleiarar på hemmelege oppdrag eller popstjerner med ein stor og nærgåande fan-skare.
Problemet er berre at det tek til å bli
mange i unntaks-kategorien som treng eit eige fly for å reise frå A til B.
Soloreisene til denne gjengen har eit skyhøgt utslepp av CO₂ per passasjer.
– Generelt slepper privatflya ut like
mykje CO₂ på éin time som eit gjennomsnittsmenneske slepper ut på eit heilt år,
seier Stefan Gössling.
Overraska over korte turar
Dei mange privatflya er også oftare på
vengene. Nesten halvparten av flygingane er på under 500 kilometer. Det svarar til ein
flytur på under to og ein halv time eller noko kortare enn Oslo–København.
Annonse
– Vi ser at mange av flygingane er veldig
korte, og det er mykje henting og levering, som om flyet var ein taxi. Det
verkar ikkje som om dei som brukar flya, bekymrar seg over at privatflya er langt
meir energi-intensive enn kommersielle fly, seier Gössling.
Forskaren er overraska over dette
mønsteret, altså at privatflya også flyr frå ein by til den neste, og ikkje i
hovudsak langturar som Paris–New York eller London–Las Vegas.
CO₂ utslepp
Privatflya
slapp i fjor ut til saman 15,6 millionar tonn CO₂. Dette svarar til 3,6 tonn
per
flyging.
Eit
gjennomsnittsmenneske står for klimagassutslepp på om lag 4,7 tonn CO₂ per år. I Noreg står kvar av oss for utslepp på kring 7 tonn CO₂.
Kjelde: Communications Earth & Environment
Ein Røkke, 199 gjennomsnittspersonar
Noreg har ikkje mange styrtrike, men dei
finst. Privatflya òg.
Med ei einaste flyreise, slepper Kjell
Inge Røkke sitt privatfly ut meir CO₂ enn det ein vanleg nordmann gjer i løpet
av eit heilt år.
Reisene til tre rike nordmenn gav i
2023 like store utslepp av CO₂ som flyreisene til 461 «vanlege» nordmenn.
Klassekampen skildrar misforholdet på
årsbasis slik i ei sak frå 19. november: «Se for deg at 199 nordmenn er samlet
til et gruppebilde. Så
kan du plassere privatflyet til Kjell Inge Røkke ved siden av. Den hvite
Falcon-jeten sto i fjor for et like høyt utslipp av karbondioksid i atmosfæren
som de 199 menneskene gjør til sammen».
– Bør skattleggast hardare
At den private flytrafikken er ein unødig
byrde for klimaet vårt, seier seg sjølv. Alt tyder òg på at denne trafikken vil
stige i åra som kjem – med mindre politikarane grip inn, då.
Gössling meiner den openberre løysinga er
å skattlegge privatflya hardare i form av høgare CO₂-avgift, ei eiga
landingsavgift og skatt på fritidsreiser.
– Dersom ein får ein politikk som byrjar på toppen, med dei som slepper ut
mest, gir det mykje meir forståing blant innbyggarane for avgjerder som gjeld
alle andre. For om ikkje dei rike skal ta ansvar for utsleppa sine, kvifor skal
då ein som slepper ut mykje mindre CO₂ vere ansvarleg? spør forskaren.