I dag
bruker elbiler svære litium-ionbatterier. Disse er slett ikke verst. De kan
lagre ganske mye energi i forhold til vekten. De trenger heller ikke utlades
helt hver gang før de lades på nytt, så du kan oftest sette bilen på lading når
det passer deg uten å tenke for mye på om du ødelegger batteriet.
Men disse batteriene har fremdeles lav energitetthet for framtidas elektriske biler og annet bruk. De er også både ustabile og brannfarlige, så det er kanskje ikke så rart om fagfolk leter etter alternativer.
– Faststoffbatterier kan være framtida for morgendagens elbiler, sier professor Daniel Rettenwander ved Institutt for materialteknologi på NTNU.
Rettenwander er del av et forskerteam som studerer hvordan faststoffbatterier kan lades mye raskere og bli sikrere og lettere å resirkulere. De har skrevet en vitenskapelig artikkel som er publisert i Nature Communications. Forskerne i Norge har samarbeidet med folk i Østerrike, Tyskland og USA.
Funnene kan være viktige som en del av arbeidet med å få flere til å ta i bruk faststoffbatterier og som en teknologi som senere kan kommersialiseres.
Fordeler med
faststoffbatterier
Faststoffbatterier
har flere fordeler i forhold til litium-ionbatteriene. De kan ha høyere
spenning og høyere energikapasitet i forhold til vekt og volum.
Slike
batterier brukes i dag blant annet i pacemakere og bærbar elektronikk der det
er spesielt praktisk om batteriene er små. Det er også lettere å lage disse små
batteriene. For store batterier er produksjonen og teknologien foreløpig for
dyr.
Faststoffbatterier
kan dessuten være tryggere. De tåler blant annet mye større temperatursvingninger
enn litium-ionbatteriene gjør. Dette er spesielt hyggelig på kalde
vintermorgener i garasjen eller på langtur.
I tillegg
er faststoffbatterier mindre brannfarlige enn litium-ionbatteriene fordi de
ikke inneholder en flytende elektrolytt. Disse elektrolyttene er ladete
substanser som er nødvendige for å overføre strøm. Det ligger i navnet at
faststoffbatterier bruker faste stoffer istedenfor de langt mer vanlige
flytende elektrolyttene.
Raskere å lade opp med
ny innsikt
Men
faststoffbatterier kan bli raskere å lade opp enn de er i dag. En utfordring er
at det er vanskeligere å bruke faste stoffer enn flytende for å overføre
elektriske ladninger.
– Vi har
undersøkt hvordan vi kan få til å lade faststoffbatterier mer effektivt ved en
høyere elektrisk strøm. Dette reduserer ladetiden, sier forsker Florian Flatscher. Sammen med Rettenwander og Verena Reisecker har han vært
sentral i arbeidet med artikkelen.
Mekanismene
bak er svært kompliserte for de fleste av oss, men de som allerede har litt
greie på dette, kan ta en kikk på artikkelen. Resultatene fra forskningen
kan også bidra til at faststoffbatterier blir lettere å resirkulere.
Bidrar til sikrere
batterier
Forskerne
vet dessuten mer om hvorfor faststoffbatterier bryter sammen. Det
sier seg selv at dette er viktig kunnskap.
–
Faststoffbatterier bruker også litium. Vi ser at litiumaktiviteten kan spille
en kritisk rolle når faststoffbatterier slutter å virke, sier professor
Rettenwander.
Dette er
helt ny innsikt og et steg på veien til å forstå de underliggende mekanismene
bak såkalte «dendritter». Disse er et problem i faststoffbatterier. I denne
sammenhengen er dendritter spesielle litiumpartikler som kan dannes ved
korrosjon og mekanisk stress. Disse litiumpartiklene kan igjen kortslutte
ledere.
Annonse
– Vi vet
nå mer om hvordan vi kan unngå at slike dendritter danner seg. Det er en fordel
for sikkerheten, sier Flatscher.
Faststoffbatterier
er dyrere enn litiumbatterier, men dette kan endre seg når masseproduksjonen
kommer i gang. Flere produsenter har varslet at de er på vei med biler som
bruker faststoffbatterier. De første kan komme allerede til neste år.