Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Noen mener sosial mediebruk hemmer utvikling av sosiale ferdigheter. Andre har hevdet at det tvert imot kan fremme slike sosiale ferdigheter.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
De mest aktive barn og unge på sosiale medier, er også mest aktive offline
Forskerne finner ingen bevis for at bruk av sosiale medier påvirker sosiale ferdigheter negativt, men barn med sosial angst kan være sårbare.
Foreldre bekymrer seg
ofte for bruken av sosiale medier blant barn og ungdommer. Det er jo sunt å bry
seg, og det finnes flere grunner til å følge med. Men én ting trenger
foreldrene neppe å bekymre seg for.
At de unge bruker tid
på sosiale medier, betyr nemlig ikke at de blir dårligere til å omgås venner
offline. Det viser en ny studie.
– Vi finner tvert
imot at de som bruker sosiale medier mer over tid, er mer sammen med venner
offline, sier professor Silje Steinsbekk ved Institutt for psykologi på NTNU.
Resultatene baserer
seg på data fra det langvarige prosjektet Tidlig trygg
i Trondheim. Der ble data samlet inn fra rundt 800 barn og unge da disse var 10, 12, 14, 16 og 18 år
gamle.
Forskerne stilte seg blant annet dette spørsmålet: Hvis barn bruker sosiale medier mer over tid, vil
de da få bedre eller dårligere sosiale ferdigheter? Vil de tilbringe mindre
eller mer tid med venner offline?
Tidlig trygg i Trondheim
Tidlig trygg i Trondheim er et forskningsprosjekt som undersøker barn og unges psykologiske og sosiale utvikling.
Annethvert år fra deltagerne er fire år henter forskerne inn informasjon fra foreldre, barnehageansatte, lærere og fra barna selv fra de er åtte år.
Fra barna blir ti år blir de intervjuet om sosial mediebruk.
Viktig å vite mer om bruken av
sosiale medier
Sosialt samvær med
venner er viktig i seg selv. Det er forbundet med god psykisk helse. Det er også viktig fordi det gir mulighet for å trene på sosiale ferdigheter.
– Sosiale medier er
en ny arena for sosialt samvær. Det har vært argumentert for at bruk av sosiale medier både fremmer og hemmer utvikling av sosiale ferdigheter. Vi fant ikke
støtte for verken det ene eller det andre, forteller Steinsbekk.
Hun sier det er
viktig å få kunnskap om hvem som er særlig sårbare for sosial mediebruk og hvem
som kan dra nytte av det. Derfor undersøkte forskerne også om alder, kjønn,
kvaliteten i vennskap og symptomer på sosial angst hadde betydning.
Barn med sosial angst kan være
utsatt
Forskerne fant at
barn med symptomer på sosial angst som bruker sosiale medier mer over tid, har en
risiko for å få dårligere sosiale ferdigheter.
– Denne sammenhengen
var svak. Vi vil derfor nødig trekke sterke konklusjoner før flere har undersøkt
dette, legger Steinsbekk til.
Tidligere forskning
har vist at personer med sosial angst kan oppleve det mindre skummelt å
kommunisere med andre online enn offline. Disse kan derfor dra særlig nytte av
sosiale medier.
Men andre studier viser at de også er mer sårbare for
problematisk bruk av sosiale medier. Det kan for eksempel være økt risiko for avhengighet og
intensiv bruk.
Utfordrende forskningsområde
– Sosiale medier er
et nytt sosialt landskap hvor barn og unge tilbringer mye tid i. Vi trenger
kunnskap om hvordan det påvirker dem. Funnene i denne undersøkelsen gir ikke
støtte til antakelsen om at økt sosial mediebruk fører til mindre tid sammen
venner. Den tyder på det motsatte, sier Steinsbekk.
Barn som bruker
sosiale medier mer over tid, rapporterer at de tilbringer flere kvelder i uka
sammen med venner offline.
Andre studier har
vist at bruk av sosiale medier fører til økt nærhet blant venner, at nye
vennskap utvikles og gamle vennskap forsterkes. Det kan være en mulig
forklaring på funnene fra Trondheim.
Annonse
– Funnene kan
forhåpentligvis bidra til å redusere foreldres bekymring noe. Samtidig er det
viktig å understreke at den teknologiske utviklingen går raskt. Det gjør det
utfordrende å forske på sosial mediebruk, sier Steinsbekk.
– Vi kan ikke vite om
resultatene ville blitt de samme hvis vi undersøkte dagens 10-åringer og fulgte
dem frem til de ble 18 år i 2032, påpeker hun.