Denne artikkelen er produsert og finansiert av Sintef - les mer.
Læreplaner og læringsmetoder endrer seg i takt med nye kompetansekrav i samfunnet. Klasserommet er derfor i endring. Her er et formingsrom på Hebekk skole i Nordre Follo.(Foto: Planforum arkitekter)
Er det tradisjonelle klasserommet på vei ut?
Forskere jakter på det perfekte læringsmiljø. Kanskje må klasserommet vike for andre løsninger.
Klasserommet: Opplæringsloven slår fast at elever har rett
til et fysisk skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Men hvilke
faktiske løsninger bidrar til det?
De ser på sammenhenger mellom pedagogikk, læring og
arkitektur i nye barneskoler og ungdomsskoler i fire norske kommuner: Tromsø,
Trondheim, Nordre Follo og Bergen.
– Vi er ute etter å finne de gode erfaringene som kan brukes
igjen og videreutvikles i nye skolebygg, sier forsker Karin Høyland i Sintef.
Forskning viser nemlig at omgivelsene påvirker hvordan vi
har det, hvordan vi jobber og presterer, både ute og inne.
Varierte læringsmål legger føringer
Pedagogiske ambisjoner og kunnskap om hva som fremmer
læring, må være utgangspunktet for hvordan skolene utformes.
I dag er det mye
større variasjon i undervisningsformer enn da mange av skolebyggene rundt om i
Norge ble planlagt og bygget.
Dagens læreplaner fremhever at elevene skal lære seg
studieteknikk, altså lære hvordan de skal lære.
I tillegg skal barna lære
problemløsning gjennom prosjektarbeid, entreprenørskap og samarbeid. Kompetanse
om miljøutfordringer er også blitt viktigere, og en mer praktisk tilnærming til
læring er vanlig.
– Vi har i tillegg mye ny kunnskap om betydningen av fysisk
aktivitet, for læring og for fysisk og psykisk helse. Leken er spesielt viktig
for de yngste og betyr mye for å utvikle kreativitet, sier Høyland.
I dag er ikke skolen lenger et sted der man tilbringer noen
få timer på dagtid. For de yngste utgjør skoledagen en stor del av hverdagen. Mange av dem oppholder seg på skolen også om kvelden. Skolen skal være en
inkluderende arena og favne elever med ulike behov.
Alle disse faktorene må med når man planlegger nye
skolebygg.
Intervjuet lærere, elever og planleggere
Forskerne har intervjuet skoleplanleggere i de fire kommunene
og ledelsen ved skolene som er bygget de siste fem til ti årene. Målet var å
kartlegge hva de ønsket å oppnå og hvilke pedagogiske mål som lå bak valgene
for de fysiske løsningene.
Elever og lærere ble også intervjuet om skolens arealer mens
de gikk tur rundt på skolen. De skulle fortelle hvilke rom de likte å være i og
hvorfor. I tillegg fikk de i oppdrag å ta bilder av ting i skolemiljøet som de
opplevde at betyr noe, på en god eller dårlig måte.
– Vi er opptatt av hvordan lærere og elever opplever de
fysiske arealene, hvordan arkitektoniske løsninger preger den pedagogiske
praksisen, og omvendt.
Det sier forskningsleder i Sintef og prosjektleder for
forskningsprosjektet, Solvår Wågø. Hun er selv utdannet sivilarkitekt.
Annonse
Elevene liker variasjon
Mange skoleplanleggere er opptatt av varierte
læringsmiljøer. Læring handler både om konsentrasjon, samarbeid og formidling
av kunnskap. Det er ulike fysiske løsninger som støtter disse ulike
læringsformene.
– I stedet for det mer tradisjonelle klasserommet hvor elevene
sitter i rekker, legger man nå vekt på å gi muligheter for ulike måter å jobbe
på, ulike arbeidsstillinger og steder, sier Høyland.
Læringsarealene i de nye skolene består derfor av romlige
løsninger der ulike møbler, større bord, mykere sittemøbler og amfier
inviterer til ulike læringsformer.
Mange av elevene gir utrykk for at variasjonen oppleves
positivt:
«Noen sitter på firkantbord, rektangelbord og runde bord,
litt forskjellig. Jeg liker best de store fordi det er sånn som mange kunne
sitte rundt.»
«Jeg jobber mye bedre når jeg sitter sammen med noen. Mens
andre velger å sitte alene, for de jobber best sånn. Jeg liker å sitte med de
her, og selv om vi snakker og prater litt, jobber vi egentlig mye bedre når vi
sitter sammen.»
«Den forrige skolen var mer sånn grå og kjedelig. Denne er
mere fargerik og moderne, og det virker som de har tenkt mer igjennom hvordan
den er bygd opp. Jeg personlig føler meg mer engasjert i å lære når det er
farger og sånn rundt meg og ikke bare de grå pultene. Også er det flere plasser
å bevege seg rundt her, både inne og ute. Det var ikke så mye å gjøre på den
gamle skolen. Den gamle hadde vanlige hvite vegger og jeg følte meg litt sånn
innestengt, men her kan jeg lettere bli kjent med flere andre og sosialisere.»
Lærerne setter også pris på variasjon
Også lærere er positive til muligheten for variasjon i
arbeidsmåter:
«Jeg bruker kanskje 20 prosent til formidling sånn i
sum. Mange av elevene liker godt å jobbe
sammen, de får velge hvordan de liker å jobbe. Akkurat nå har jeg prosjektarbeid i matte, så da er det ikke noe
formidling, men den har jeg jo hatt før.. så i andre perioder kan det være
mere.»
Men det finnes også kritiske stemmer. En lærer forklarer
hvordan de gode intensjonene ikke fungerer hvis det blir for trangt.
«Møblene er fine, men store. Det gjør at det blir trangt og
vanskelig å tilrettelegge for ulike typer læringssettinger. Det man var tenkt å
kunne velge, må benyttes som faste plasser. Jeg var innom et annet trinn der det gikk greit. Trolig fordi elevene er
mindre og at det er færre elever på trinnet.»
Nye arbeidsmåter krever trening
Annonse
Nye typer lokaler og nye måter å undervise på krever også
trening:
– Det ble tydelig at det å involvere lærere og elever i
planleggingen før man tar nye bygg i bruk, er nyttig, sier Høyland.
To av skolene i undersøkelsen prøvde ut nye løsninger i den
gamle skolen før de flyttet. Ved å teste ulike løsninger for møblering fikk de noen erfaringer som ga nyttig innsikt i hvilke løsninger de
ville ha og hvilke møbler de ikke skulle kjøpe inn.
Alle erfaringer vil til sammen danne grunnlag for nye råd
til andre kommuner som skal planlegge og bygge nye skoler.
Om prosjektet Morgendagens skoler
Målet er mer kunnskap om hvordan skolens fysiske miljø brukes og oppleves av ulike brukere, og hvordan dette svarer på opplæringas mål.
Prosjektet Morgendagens skoler er et samarbeid mellom Sintef, NTNU, Tromsø, Trondheim, Nordre Follo og Bergen kommuner.
Forskningsprosjektet er et innovasjonsprosjekt for offentlig sektor finansiert av Norges Forskningsråd og kommunenes egeninnsats i prosjektet.