Denne artikkelen er produsert og finansiert av Sintef - les mer.
Skolebygg påvirker elever og lærere
Samspillet mellom arkitektur, pedagogikk og læringsarbeid teller ved planlegging og drift av skoler.
Bildet viser uteområder, amfi og mingleområde på Ulsmåg skole, Brensholmen skole, Fagereng skole, Holen skole, Hebekk skole og Huseby skole.(Foto: Eva Rosa Hollup/Ola Roald Arkitekter, Solvår Wågø, HMXV Arkitekter, Øystein Klakegg, Planforum arkitekter, Stig O. Larsen/Bydelsnytt)
«Elevene og lærlingene skal utvikle kunnskap,
evner og holdninger for å kunne mestre livene sine og for å kunne delta i
arbeid og fellesskap i samfunnet. De skal få utfolde skaperglede,
engasjement og utforskertrang.»
Men klarer stat og kommuner å
oppfylle disse ambisjonene?
Forskerne i prosjektet Morgendagens
skoler har dykket ned i hvordan skolers fysiske miljø brukes og oppleves av
forskjellige brukere.
De har også sett på hvordan brukeropplevelsene samsvarer med opplæringens
mål og forutsetninger. De har sett spesielt på arealbruk, planløsninger og lys-
og lydforhold.
Har funnet forbilder
Eksempelskolene i prosjektet gjenspeiler hva kommunene Tromsø, Trondheim,
Bergen og Nordre Follo anser som gode eksempler for skoleplanlegging.
Samtidig
er skoleplanleggerne i kommunene ærlige på at ikke alt fungerer som tenkt. De er interessert i å
finne løsninger som kan gi bedre skoler for morgendagen.
Tidligere studier viser at det er skolens fysiske miljø som påvirker læring, undervisning og trivsel for lærere og elever. Det vil si at det er bygningens kvaliteter som påvirker pedagogikken.
– Fagfeltene pedagogikk,
arkitektur og design har derfor definert mye av den nåværende forskningen på
skolers fysiske miljø. Forskningen tidligere har imidlertid vært fragmentert og lite
tverrfaglig.
Det forteller forskningsleder Solvår Wågø i Sintef.
Hun mener derfor at pedagogikk må
få større plass når man skal planlegge morgendagens skoler.
Endret arbeidsform krever nye
løsninger
Nye læreplaner er et resultat av samfunnsutviklingen og nye behov. Læreplanene gir føringer for både undervisningsformer og læringsarealer.
– Et endret elevsyn fordrer en annen måte å undervise på. Det samme gjør synet på læring og forholdet mellom lærer og elev. Vi trenger derfor andre rom å undervise i, som inviterer til mer samhandling og aktivitet, sier Wågø.
For eksempel krever det andre møbler for elever på seks år enn for en 15-åring eller en voksen.
– Mange skoler har møbler som
gjør at seksåringene sitter og dingler med beina. Et tradisjonelt møblert
klasserom gir ikke rom for å sitte på ulike måter. Noen barn løser oppgaver
best liggende på gulvet.
Har kartlagt ulike
planløsninger
Annonse
En rekke varianter av åpne løsninger, baseløsninger, hjemmeområder og
kombinasjonsløsninger med ulike romstørrelser har blitt utprøvd. Enn så lenge har det vært usikkert om og hvordan de ulike planløsningene har ført til at man har nådd de pedagogiske målene.
Forskerne har derfor systematisk kartlagt nyere kunnskap på feltet. De har også undersøkt læringsmiljøet
på de utvalgte skolene, blant annet har de spurt elever og lærere om deres opplevelse
av det fysiske skolemiljøet.
Brukermedvirkning er et godt
utgangspunkt for endring
Overgangen til nye, fleksible arealer for læring og forventninger om ny
pedagogisk praksis kan imidlertid oppleves som krevende for både elever og
lærere.
– For å lykkes med endringer er
det avgjørende å involvere brukerne. De trenger tid til å omstille seg i
innovative skolebygg, sier Wågø.
Skoleanlegg må planlegges slik at
arealene imøtekommer framtidige behov, endringer og variasjoner i elevtall.
Fleksibilitet er viktig for at gruppestørrelser skal kunne variere og kravet om
tilpasset opplæring ivaretas.
– En godt planlagt tidligfase vil
bidra til dette. Det vil bære frukter når skolebygget skal tas i bruk. Jeg vil
understreke betydningen av et gjennomarbeidet program for rom og funksjon tidlig i
byggeprosessen, sier Wågø.
Det viktige dagslyset
Planlegging av dagslysi skolebygninger bør ta hensyn til de ulike aktivitetene som
foregår i læringsarealene. Det bør møte elevenes behov for visuell informasjon i formidling og samspill med omgivelsene.
Slik kan dagslysdesign bidra til helse, trivsel og læring.
Tidligere forskning viser også en
klar sammenheng mellom tilfredsstillende dagslysdesign og positive effekter hos
skolebarn. De får for eksempel mindre fravær og bedre akademiske ferdigheter.
– I et internasjonalt prosjekt evaluerte forskere ulike forhold med effekt på elevers læring. Det inkluderte luftkvalitet og temperatur. Lys var det som virket sterkest på barna. Det forteller forskningsleder Claudia Moscoso i Sintef.
På den andre siden viser
forskning at dårlig vindusdesign er assosiert med høyt kortisolnivå (stress),
økende nærsynthet, dårligere mental helse og konsentrasjon hos skolebarn.
Annonse
Men det kan også være andre faktorer som spiller inn.
Moscoso forklarer at vi i Norden kan slite med lange vintermåneder med lite dagslys. Da er kunstig lys nødvendig.
Utsyn er en fordel
Mer dagslys betyr også mer utsyn. Forskning viser at utsyn,
spesielt mot natur, gir mental avlastning.
Det er også påvist sammenhenger
mellom eksponering for natur og forbedrede kognitive funksjoner og mental helse hos
barn og unge.
– Av skolene som var med i studien,
har Holen skole et attraktivt utsyn mot fjorden. Fagereng skole har utsyn
mot grøntarealer. I begge tilfeller ble utsynet vurdert som mentalt avlastende,
forteller Moscoso.
Lydmiljøet påvirker læring og
trivsel
Et godt læringsmiljø forutsetter også gode lydforhold. Det vil si at
elevene i liten grad blir distrahert av støy, oppfatter informasjon og kan
opprettholde konsentrasjonen.
– Hørselen er ikke ferdig
utviklet ved skolestart. Det gjelder både tolkning av ord og signaler, samt
opplevelsen av støy. Det man skal høre, må derfor ha et betydelig høyere lydnivå
enn uønsket lyd, forklarer seniorforsker Anders Homb.
Forskerne har undersøkt akustikk i
rom som de forventer vil være mest aktuelle i årene framover. Det vil si
undervisningsrom på 60–80 kvadratmeter. De har også sett på større rom.
De fant blant annet at sosial
støy bør vektlegges mer ved planlegging av undervisningsarealer. Store
romløsninger og undervisningslandskap over 100 kvadratmeter er generelt lite egnet til
formidling med mindre det installeres lydutjevningsanlegg.
– Mange elever er følsomme for
akustiske forhold. Ikke minst fremmedspråklige elever, elever som
er sensitive for sterke lyd- og lysinntrykk og generelt ved språkundervisning, sier Homb.
Annonse
Design for mangfold
Alle elever har ifølge opplæringsloven rett til en arbeidsplass som er
tilpasset deres behov. Byggteknisk forskrift ivaretar i stor grad behovene til
bevegelses-, syns- og hørselshemmede. Men inkludering handler også om å ivareta
de av barna som er sensitive for sterke inntrykk fra lyd og lys.
Wågø forteller at å vite hvor man er, hvor man skal, høre til, være trygg og ha en mulighet til å finne et skjermet sted kan være bra for alle når verden oppleves litt stor og ubegripelig. For noen er det helt nødvendig.
Hjemmeområdet er det arealet
klassen, gruppen eller trinnet har som sitt «hjem» på skolen. Både elever, lærere og ledelse forteller i intervjuene at opplever sitt hjemmeområde som et trygt sted å være.
Elever på alle skolene i undersøkelsen tar i
bruk både garderobe og gangareal som læringsareal. Mange sier at de jobber
best utenfor hjemmeområdet, klasserommet eller basen. Som en elev
uttrykte det;
«Vi jobber med prosjektarbeid i
gangen, øver til presentasjoner i en krok, sitter i trappa, i amfiet og andre
steder.»
Dette viser at det er et behov
for arealer der man kan sitte litt for seg selv, på ulike måter og i ulikt
miljø. Ofte er dette steder som ikke er planlagt som læringsareal.
Skolen som nav i nærmiljøet
Wågø mener at god arkitektur er et nødvendig verktøy for å oppnå viktige
samfunnsmål.
– Valg av løsninger for bygninger
og uterom påvirker også den sosiale bærekraften i lokalsamfunnet. Arkitektur er
et virkemiddel som kan påvirke og muliggjøre ny praksis, sier hun.
Uformell og spontan bruk av skoler
og uteområder betyr at elevene og nærmiljøet opplever et eierskap til
skoleanlegget.
I vrimlearealet på Holen skole
spilles det bordtennis og shuffleboard etter skoletid, og det øves i musikkrommet
av elever som spiller i band. På ettermiddagene og i helgene er det mye folk
i skolegården der ungene kan leke.
– Det skrytes av hvor flott det
er her, sier en av lærerne.
Annonse
Nyttig for kommunene
Hovedmålet med prosjektet har vært å etablere et kunnskapsbasert
fundament for samspillet mellom arkitektur, pedagogikk og læring. Det skal kunne brukes
ved planlegging av framtidige skoleanlegg.
– For oss har det vært nyttig og
spennende å være med i prosjektet, forteller Lina Gaski. Hun er avdelingsleder
for politiske planer ved byrådsavdeling for barnehage og skole i Bergen
kommune.
– Både fordi vi har fått økt
kompetanse, men også fordi vi har fått en inngang til å reflektere over de
valgene vi gjør, når vi lager føringer for hvordan læringsarealene på skolene
skal utformes i fremtiden.
Bergen kommune er også midt i
arbeidet med å utarbeide ny skolebruksplan. Den er kommunens viktigste dokument
for å planlegge skolebygg og fremtidig skolestruktur.
– For vår del er derfor anbefalingene i rapporten ekstra aktuelle, sier hun.