Du står i
en trafikkork på vei mot det store shoppingsenteret midt i julerushet. Bilen sniker
seg fremover i rykk og napp før dagens mål sakte, men sikkert materialiserer seg
foran deg: kjøpesenterørkenen.
Der ligger den i all sin prakt. Boks etter boks
med sine flate ugjennomtrengelige fasader, dandert med årets julebelysning. Du får
til slutt kapret en parkeringsplass og trekker pusten dypt ned i magen før du
tenker: Nå er det bare få julegavene unnagjort, så må jeg komme meg bort
herfra.
Kanskje har du kjent litt på den samme følelsen når du går hjem fra byen en sen kveld.
Du går i en åpen gate hvor det er mange andre mennesker. Du kjenner deg egentlig ganske trygg. Men så må du svinge inn i en gate som er mørk og folketom.
Plutselig slår tanken deg: Om noe skulle skje meg her, vil absolutt ingen se det. Pulsen stiger, og du kjenner det inni deg: Dette er ikke et sted jeg ønsker å være.
Hva gjør egentlig stedene med oss?
Lukkede gateplan gjør oss utrygge
Professor og arkitekt Akkelies van Nes er ekspert på «space syntax» – en metode som beregner hvordan
hver gate og vei forholder seg til andre gater og veier i by- og
tettstedsområder.
Resultatene fra slike analyser kan deretter
sammenstilles med andre data som for eksempel flyten av fotgjengere, eiendomspriser eller statistikk over kriminalitet.
– Målet er å sikre at nye byplanleggings-
og designforslag fungerer slik de er ment å gjøre, forklarer professoren ved
Høgskolen på Vestlandet.
For det er ikke alltid at gode intensjoner
lykkes i praksis. Internasjonal forskning på tema har vist at det er en sammenheng
mellom hvordan gater og bygninger utformes og knyttes sammen og graden av antisosial
adferd og kriminalitet.
– Alt i alt handler det om ulike muligheter
for å observere hverandre, forklarer van Nes.
Forståelsen av den personlige sikkerheten
i byområder er sterkt påvirket av gjensidig tilstedeværelse og oppmerksomhet
fra mennesker. Gater med få mennesker skaper en atmosfære av stille eller
forlatte nabolag. Utformingen av 1. etasje har derfor mye å si. Når grunnplanet
vender seg bort fra gaten, øker muligheten for kriminell adferd.
– Et eksempel fra våre gatestudier viser
at områder der inngangsdører og vinduer i første etasje vender bort fra
gateinnsyn, har høyere sannsynlighet for overgrep mot kvinner, forteller van
Nes.
Mulighetene for observasjon blir redusert og
bygget blir mer adskilt fra gateplanet.
Når en hel gate får dette preget, kan
det bli en negativ spiral: Når flere opplever gaten som utrygg, vil færre ferdes
der. Muligheten for vandalisme og kriminell adferd øker.
Legg til rette for ulike funksjoner i
1. etasje
Annonse
Det handler altså om å skape levende og
trygge gater og bymiljø, men hvordan?
Professoren har flere råd:
– Først og fremst: Se på første etasje. Ha
vinduer og dører i første etasje som vender ut mot gaten. Innganger og vinduer
på begge sider av gaten er å foretrekke.
Dersom alle bygg har garasje og lagerplass
i første etasje og inngangspartier som vender bort ifra gaten, vil det bidra
til at bygaten oppleves som lite sosialt inviterende med utrygghet i gatelivet,
legger hun til.
I stedet bør første etasje ha en aktiv
funksjon. Den kan for eksempel ha butikker eller en blanding av funksjoner:
– Det er fint med en blanding av funksjoner
inne i byggene. Da har man folk i gatene på ulike tider av døgnet, utdyper hun.
For det andre bør man unngå å lage store
kvartaler. Gatenettet bør i tillegg være finmasket. Det bør være en god balanse
mellom fortau og bilvei.
– Tenk på fotgjengeren, oppfordrer hun.
Fra bykjerne til bilbaserte kjøpesentre
Som nyutdannet arkitekt jobbet van Nes med estetikk langs ringveien i Akershus i Statens vegvesen.
Det var da
forskningsspørsmålene begynte å reise seg: Hva er egentlig effekten av
ringveien? Finnes det metoder for å evaluere om planene faktisk fungerer etter
intensjonen?
Det endte med at van Nes sa opp jobben og
begynte å forske i stedet.
Annonse
Siden har hun jobbet mye med space
syntax-metoden. Hun har kartlagt dårlig fungerende nabolag og bysentre og sett hvilke
fellesnevnere de har.
Hvordan veinettet utformes, har stor
betydning for hvordan mennesker ferdes og bruker omgivelsene sine på.
– Butikker vil alltid søke seg til steder
med størst gjennomstrømming. Veinettet må utformes slik at det er en naturlig
tilstrømning av mennesker. Ellers dør butikkene ut, forklarer hun.
Dette ser vi eksempler på i flere norske
byer. Utbyggingen av ringveiene har lagt til rette for flere bilbaserte
kjøpesentre i utkanten av byene. Det har i sin tur ført til at mange butikker
har forsvunnet fra de historiske bykjernene.
Behov for forskningsbasert planlegging
Space syntax-metoden ble opprinnelig
utviklet av professor Bill Hillier ved University College of London på 1970-tallet. Den har senere blitt videreutviklet.
Metoden kan både benyttes på
mikro- og makronivå, fra store byområder til forholdet mellom rom i bygninger.
Internasjonalt har metoden blitt brukt til å revitalisere nabolag og byrom som
ikke har fungert bra, som for eksempel Kings Cross i London.
Det er planlagt og gjennomført mange prosjekter
for by- og boligutvikling rundt om i verden som i ettertid har vist seg å være
lite tilfredsstillende. Professoren er opptatt av at byplanleggingen må være
basert på oppdatert forskning.
– Forholdet mellom veinett og arkitektur er
dessverre et område som ofte faller mellom to stoler, forklarer hun.
Hun mener at manualene for stedsanalyse som
planleggere bruker når de utreder nye prosjekter i Norge, er modne for
oppdatering. Manualene som man har nå, er over 30 år gamle.
Så neste gang du setter deg ned på en fortauskafé
eller vandrer i en hyggelig gate, kan du kanskje stoppe opp et lite øyeblikk og
spørre deg: Hva er det som gjør dette til et hyggelig sted å være?
Referanse:
Annonse
Akkelies van Nes: Analyser og informasjon for romlig planlegging: om utvikling
av anvendbare og operasjonelle metoder for stedsanalyser. Kapittel i August E. Røsnes
(red.) bok: Romlig planlegging, Universitetsforlaget, 2024. Sammendrag av bok.