Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskulen på Vestlandet - les mer.
Å vere i klasserommet var for det meste miserabel for Kenneth Bruvik. Unntaket var timane i tre- og metall-sløyd – der kjente han at han fekk til noko.(Foto: Katrine Sele)
Elevar som fell utanfor: – Eg mista heilt trua på meg sjølv. At eg skulle greie å få meg ein kjærast, ein jobb, eit liv
Sjølv dei ungdommane som alle har gitt opp, kan få tilbake trua på seg sjølve, viser forsking.
Kenneth Bruvik er ein ruvande
mann, to meter høg med store hender og eit stort smil. Likevel veit han altfor godt
kva det vil seie å kjenne seg liten. Gjennom det meste av skulegangen gjorde
han det.
– Viss eg såg tekstar, var det berre massevis av ord. Tal var litt betre, men det var ikkje bra med dei heller. Eg fann ingen flyt i dei, seier han.
Om kveldane låg han i senga og kvidde seg til neste skuledag, tenkte at han ikkje kom til å få til noko. Han forstod ikkje samanhengane i det som stod på sidene i skulebøkene, så etter kvart slutta han like godt å opne dei. I staden snakka han. Mykje.
Unge Kenneth var som eit gnagsår for lærarane på Fjell ungdomsskule utanfor Bergen, seier han sjølv. Dei ante ikkje kva dei skulle gjere med han.
Dei prøvde sitt beste, lærarane: gav han spesialundervisning, ekstra lesetrening, oppfølging. Men det hjelpte ikkje i det heile.
I staden blei tre uventa ting redninga:
Sjøen.
Vaktmeisteren.
To setningar læraren hans ein gong sa om han.
Den øydeleggande
ulikskapen
Korleis lage eit
utdanningssystem som støttar og stimulerer alle barn slik at dei blir i stand
til å delta på lik linje i samfunnet?
Det er spørsmålet som ligg til grunn for
eit europeisk forskingsprosjekt. Blant forskarar frå ni ulike land er Solvejg Jobst og Ivan Tokheim ved Høgskulen på
Vestlandet.
Det forskarane i prosjektet
ser nærmare på, er alternative praksisar i skulevesenet: nyskapande måtar å
lære på som skal hjelpe dei elevane som ikkje taklar tradisjonelle
undervisningsformer så bra.
Forskinga på desse praksisane skal munne ut i råd
til nasjonale styresmakter i dei ni landa om korleis alle barn kan få den
støtta og dei tenestene dei treng, både i utdanninga og i sin eigen
danningsprosess.
Elevane som strevar, gjer det
på mange forskjellige måtar. Nokre har lærevanskar. Andre har utvikla ei
vanskeleg åtferd – er valdelege og utagerande. Andre igjen har trekt seg heilt
inn i seg sjølve, strevar psykisk, har sjølvmordstankar. Ein del kjem frå utrygge
heimar.
Variasjonane er store, men alle har dei ein ting til felles:
– Dei har mista handlekrafta
si. Desse barna og ungdommane har mislykkast på skulen over så lang tid at dei
har fått øydelagt trua på seg sjølve. Dermed klarer dei ikkje lenger å ta
ansvar for seg sjølve eller ta gode avgjerder, seier Ivan Tokheim.
– Men dette er mogleg å gjere
noko med. Sjølv i dei aller vanskelegaste tilfella.
Annonse
Han som elska
sjøen
Eit alternativt
undervisningsopplegga som Jobst og Tokheim har forska på i lag med fleire andre
kollegaer, berer namnet TAM. Forkortinga står for «Trygghet, ansvar og
mestring», og det har eksistert i snart 26 år.
Barn og unge mellom 5. og 10.
klasse i Sotra-skulane kan søke om å få dette tilbodet. For tida tek 30 elevar
del i prosjektet.
Ein dag i veka er dei på utplassering og jobbar i små grupper,
driv med maritime aktivitetar: fiskar, tek båtførarprøven og ryddar strendene
for søppel, mellom anna.
Mannen som for eit kvart
hundreår sidan starta dette opplegget, er Kenneth Bruvik.
– Eg har vakse opp ved sjøen.
Nede i fjæra følte eg meg heime, mykje meir enn andre plassar, seier han.
Etter miserable
ungdomsskuleår var det mot sjøen han søkte seg, vekk frå skule. Først jobba han
ei stund på ein ringnotsnurpar. Sidan var han nokre år ved ei mekanisk bedrift.
Dette var lykkelege år: å få jobbe praktisk, bruke nevane.
Han som gjennom
skuleåra for det meste hadde kjent seg ubrukeleg, merkte no at han var god på
noko. Veldig god. Var det eitt eller anna som trong å fiksast, så fann Bruvik mest
sannsynleg ein måte å fikse det på.
Men så hadde han ein draum
som gjekk utover det å fikse ting. Han ville så gjerne starte opp eit opplegg
for barn og unge for å engasjere dei i sjø og natur så dei også kunne få oppleve
den same gleda som han sjølv hadde hatt. Så han gjekk til jeger- og
fiskarforbundet og spurte dei om dei ville vere med på det. Det ville dei.
– I starten hadde vi med oss
skuleklasser ut. Men ganske snart såg vi at det fanst ein del ungdommar som
trong noko ekstra. Så vi tok til å rette opplegget mot dei.
Gøymde inni
hettegenserar
Kva betyr det eigentleg å gå
på skulen år etter år og kjenne at du ikkje får til noko i det heile?
Annonse
– Det er som å få flatneven i
fjeset kvar einaste dag. Til slutt hadde eg ikkje lenger lyst til å gå på
skulen. Eg mista heilt trua på meg sjølv: at eg skulle greie å få meg ein
kjærast, ein jobb, eit liv, seier Kenneth Bruvik.
Slik kjenner han seg igjen i
så mange av dei han møter gjennom TAM.
– Eg veit kva håpløysa er.
Mange av dei som kjem til
TAM, flest gutar, likar å gå i store hettegenserar. Veldig mange av dei gøymer
seg i starten inni den. Dei drar gjerne hetta heilt ned over fjeset slik at
andre berre så vidt kan skimte munnen deira.
Dei søkjer ly på det viset, for
dei forventar ingenting godt frå verda. Kva gjer ein då, for å nå inn til dei?
– Eg kjenner det mørket dei
er i. Når eg ser det, veit eg at eg har ein jobb å gjere. Eg begynner med
munnen, sidan det berre er han eg kan sjå, seier Bruvik.
– Først bruker eg nokre
tilnærmingar for å få rørsle i den nedste delen av fjeset deira. Etter kvart
som det kjem lyd i munnen, så tek gjerne hetta til å sige oppover. Då ser eg
nokre auge. Etter ei tid kan det hende at det kjem ei samhandling mellom munnen
og auga. Smilet kan kome i lag med eit glimt i auga. Då tennast små glør og
gnistar.
Denne prosessen med å få ein
ungdom ut av hetta si kan ta lang tid – av og til, så mykje som eit år. Men
det er verdt det for Kenneth Bruvik. Å sjå slike glør og gnistar er det han
lever og ander for.
Arva frå
vaktmeisteren
Vi må tilbake til
vaktmeisteren på Fjell ungdomsskule. Sjølv om skuletida var ei pine for den
unge Kenneth, var denne mannen eit stort lyspunkt. Han skulle komme til å gjere
ein avgjerande forskjell for denne guten som ingen andre visste kva dei skulle
gjere med.
Bruvik veit ikkje korleis det skjedde – om det var noko rektor
foreslo eller om vaktmeisteren av seg sjølv tok initiativ til å dra han med
seg. Uansett var det klokt.
Iblant fekk han gå ut av
timen for å vere med vaktmeisteren og gjere praktiske gjeremål kringom på
skulen. Slik opplevde ungguten gleda over å bruke hendene sine. Plutseleg var
ting ikkje så vanskelege lenger – han såg at han kunne vere med på å gjere noko
nyttig.
Annonse
No brukar han den metoden med
ungdommane i TAM.
– Eg har til gode å møte eit
menneske som ikkje veit korleis gjere noko praktisk, seier Bruvik.
– Og i den augneblinken du
gjer eit praktisk stykke arbeid, skjer det noko fint: Du får ei visuell
oppleving av å oppnå noko. Det har mykje å seie. Difor er eg alltid rask med å
gi elevar ei praktisk oppgåve. Sidan kan eg begynne å sjå etter dei sterke
sidene deira, for dei finst alltid. Kva likar dei, kva er dei gode på?
Handlekraftas
treklang
I møte med dei pedagogiske praksisane
i TAM har Ivan Tokheim og kollegaene hans særleg brukt det sosiologiske
omgrepet «agency»– handlekraft – for å forstå kva som skjer med deltakarane
i opplegget.
Hypotesen om «The Chordal Triad of Agency» blei utvikla av
forskarane Emirbayer og Mische i 1998. Handlekraftas treklang, har Tokheim
omsett dette til.
– Du kan sjå det som at handlekrafta
har tre forskjellige element i seg, eller tre tonar, om vi skal tenkje treklang,
seier Tokheim.
Den første tonen handlar om å
skape trygge rammer, for ingen kan handle særleg bra i verda utan å kjenne seg
trygg. Denne tryggleiken skaper dei i TAM ved å vere roleg til stades som
vaksenpersonar og ved å gje oppgåver som dei unge meistrar.
Terskelen for å
kjenne meistring er låg, og dei får anerkjenning og respekt frå første dag. Dei
jobbar dessutan i små grupper med mange vaksne til stades. Slik får dei ein
heilt annan grad av støtte og merksemd enn i klasserommet.
Den andre tonen dreier seg om
framtidstru. Elevane som er i fare for å falle ut av skulen, har som regel
mista trua på at framtida deira kan bli god. Men gjennom å få til stadig nye
oppgåver i TAM og få gode tilbakemeldingar, vinn dei att trua på seg sjølve.
Mange kjem tilbake til den vanlege skulen etter utplasseringsdagen sin og
fortel stolt om kva dei har gjort ute ved sjøen. Enkelte får også betre
karakterar i faga, trass i at dei går glipp av ein del vanlege skuletimar.
Når desse to tonane kling
saman – trygge rammer og framtidstru – kjem det også til ein tredje: ein ny
måte å sjå notida på. Når du kjenner deg trygg og greier å sjå føre deg ei
framtid for deg sjølv, får du ei kjensle av retning, eit kompass for ditt eige
liv.
Dermed kan du sjå nærare på det du gjer her og no og utvikle ei dømmekraft
kring det. Du vil naturleg begynne å evaluere handlingane dine og velje kva du trur
vil hjelpe deg framover. Slik blir du rusta til å ta betre val.
Annonse
– TAM har ikkje hatt dette
rammeverket i hovudet, men likevel har dei jobba heilt intuitivt med nettopp
desse tre stega for å bygge opp handlekrafta i ungdommane. Eg meiner det er
difor opplegget har vore ein slik enorm suksess, seier Tokheim.
Det
læraren sa
Å bli sett for den du er: Det
kan høyrest banalt ut. Men likevel er dette kjernen i kva som skal til for at
eit menneske skal få bløme. Vaktmeisteren hadde mykje å seie. Men det hadde
også klasselæraren. Bruvik hugsar enno orda han ein gong sa til mor hans, mens
vesle Kenneth høyrde på: «Eg er ikkje uroa for Kenneth. Han kjem til å klare
seg.»
– Det er utruleg kor mykje
det betyr – at nokon seier dei har tru på deg. Eg berer dei orda med meg enno,
førti år etter, seier han.
No passar han på å gjere det
same med sine eigne elevar. Viss dei har gjort ei oppgåve bra, vil han at dei
skal vite det. Dei treng så veldig det anerkjennande blikket på seg. Få av
dei har særleg erfaring med å bli sett på det viset.
– På veg til lunsj eller i
ein annan slik augneblink vekke frå resten av flokken kan det hende eg seier
til den personen: «Du, det du gjorde i dag tidleg, det var bra. Tenk litt
over det gode du gjorde.»
Vegen fram til den gode
handlinga, sjølv om han var enkel, har ofte vore svært lang. Barna Bruvik
jobbar med, har vore rekna som fortapte av omgjevnadene sine.
Ein av dei helste
han første dag med orda: «Eg kan knuse trynet ditt». Då svarte Bruvik at både
han og dei andre vaksne var der for å hjelpe han.
Den same guten heldt ein gong
på å ryke rett på ein annan etter han fekk ein pinne i auget i ein
leikeslåstkamp. Då heldt Bruvik han tilbake i armane sine. Han heldt fast, men
sleppte også litt opp så guten ikkje skulle kjenne seg låst.
Då guten prøvde å
fare fram igjen med neven heva, heldt han igjen fast. Til slutt tok han heile
den store guten ned på fanget, sat der litt med han mens han roa seg.
Sidan
spurte han: «Kva treng du frå ein vaksen no?» Guten svarte: «Akkurat det
du ga meg.»
– På innsida av dei er det
som regel berre ein liten, redd unge. Det veit eg. Difor har eg aldri frykta nokon
av elevane mine.
– Alle bør
få denne sjansen
Forskarane Ivan
Tokheim og Solvejg Jobst har trekt ein tydeleg konklusjon etter forskinga på TAM: Eit
slikt alternativ bør vere på plass ved alle norske skular. Det må til for at
dei skal lykkast med inkludering og danning, og for at alle barn skal rustast
til å meistre livet sitt i samfunnet.
Så langt har dei intervjua vaksenpersonar
– instruktørane i TAM og lærarane på skulen. Dei er heilt eintydige på at dette
verkar. I neste omgang ønskjer dei å intervjue elevane sjølve for å få innsikt
i korleis dei opplever det.
– TAM har noko til felles med
fleire andre banebrytande praksisar i europeisk skulevesen. Anerkjenning av
barnet er kjernen i dei. Her ligg nøkkelen til kva som kan gjere
utdanningssystem over heile Europa meir inkluderande og rettferdige, seier
Jobst.
– Vår klare tilråding er at
vi må begynne å koordinere norske tilbod av dette slaget for å styrke dei.
Kanskje vi kan begynne på Vestlandet. Målet må vere at dette blir ein integrert
del av norsk skulevesen.
Allereie i dag finst det
mange liknande opplegg kringom i norske grunnskular. Nokre er privat drivne og
dugnadsbaserte. Andre er kommunale tilbod. Til felles har dei at elevane gjerne
blir tekne med vekk frå skulen til ein annan stad der dei får jobbe med
praktiske oppgåver.
Opplegga er sårbare, avhengige som dei er av politisk
støtte eller lokale eldsjeler for å få halde fram.
Ei ulempe med dei er også at
dei er dyre. Ved TAM er vaksentettleika mykje høgare enn på skulen. Dei er
avhengige av utstyr slik som båtar, drivstoff, tau og fiskeutstyr.
Sjølv er
Bruvik ikkje ein augneblink i tvil om at det likevel løner seg å satse så
mykje:
– Viss du tenkjer frå vogge
til grav, så er eit liv som går i dass enormt dyrt. Det blir lett tretti
millionar betalt av fellesskapet. Eg er viss på at vi sparer samfunnet for
enorme summar ved å i staden hjelpe desse elevane til å bli gagns menneske,
seier han.
Ingen
vegger, ingen tak
Så mange gongar gjennom åra
har Bruvik fått lyst til å putte elevar i bukselomma si og ta dei med heim.
– Nokre av dei, men ikkje
alle, har foreldre som strevar. Då forplantar det seg. Eg vil bryte den arva,
seier han.
Han trur ikkje det berre er
måten dei møter barna på som gjer ein forskjell. Omgjevnadene betyr også
enormt mykje – berre det å komme seg ut.
I dei ungdommane som er heilt lukka,
ser han korleis dette er med på å opne dei opp. I møte med skogen og sjøen
skjer det noko med pusten deira, tempoet på pusten. Kroppen blir rolegare.
– Eg har ikkje tak, vegger
eller golv. Eg har naturen. Du får ikkje den pustestoppen her som du kan få
inne i eit klasserom eller eit kontor, seier han.
– Av og til er det nydelege
soloppgonger med eit raudt skjer i seg og lite vind. Andre gongar er det mykje
vind, store bølgjer. Alt det vakre, alt det som endrar seg frå dag til dag, det
påverkar ungane litt, skyv dei i ei litt anna retning. Og den vesle forskjellen
kan bety alt.
Nokre av ungdommane blir så
rolege at dei fell i søvn. Dei kan sitje i båten og sove gjennom ein heil dag.
– Det handlar ikkje om latskap, seier Bruvik, men at dei har vore heilt utslitne
før dei kom til han. Skuldra deira har vore høgt oppe, kroppen full av
spenningar. Dei har strevd så mykje i kvardagen. Først no greier dei å
slappe av.
Når roa blir så djup at dei
sovnar, er det eit teikn på at dei tek til å kjenne seg som ein del av fellesskapet,
av verda rundt seg. Det meiner Bruvik. Og at desse barna skal føle dei høyrer
heime på det viset, er det fremste målet hans.
– Viss dei kjenner at dei er
verdifulle, då bråkar ikkje folk. Så enkelt er det.
Om forskingsprosjektet
Det europeiske forskingsprosjektet PIONEERED er støtta av EUs Horisont 2020-program og involverer forskarar frå ni ulike land. Professor Solvejg Jobst leiar den norske delen av prosjektet.