Annonse

DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV SIMULA RESEARCH LABORATORY - LES MER.

– Folk sliter med digitalisering fordi det faktisk er vanskelig

En ny undersøkelse belyser behovet for mer forskningsbasert kunnskap  om digitalisering. –  Veldig mye av det som skrives om digitalisering består av påstander og meninger. 

Portrett forsker
Forsker Leif Knutsen jobber for å gjøre forskningsbasert kunnskap tilgjengelig for alle som jobber med digitalisering i offentlig sektor.
Publisert

Det investeres betydelige summer i digitalisering av offentlig sektor. Å lykkes krever tid, penger og knapp ekspertise.

– Folk sliter med digitalisering fordi det faktisk er vanskelig, sier Leif Knutsen ved Simula Metropolitan Center for Digital Engineering.

Han har over 30 års erfaring som rådgiver for ledere som jobber med teknologirelaterte omstillinger i store organisasjoner. Både i USA og Norden. 

Han har blant annet hjulpet klienter med å bygge om kjernesystemer, bygge opp nye IT-organisasjoner og forbedre kostnadsstrukturen.

Nå forsker han på hvordan organisasjoner i offentlig sektor lykkes med utvikling av programvare. Dette er programvare som er nødvendig for å yte raskere, billigere og mer treffsikre tjenester til borgere og virksomheter.

– Min erfaring er at problemene med teknologien alltid var overkommelige. Det var andre ting som kom i veien, som tok mye tid og krefter. Faglig og teknisk kompetanse er viktig, men ikke tilstrekkelig for å lykkes, sier Knutsen.

Den største utfordringen er som regel å få de rette personene til å samles om å løse det rette problemet. 

– Ofte skorter det på felles forståelse av hva teknologi kan og bør utrette.

Stort behov for forskningsbasert kunnskap

Knutsen jobber nå for å gjøre forskningsbasert kunnskap tilgjengelig for alle som jobber med digitalisering i offentlig sektor. Det gjør han gjennom forskningssenteret Effektiv Digitalisering av Offentlig Sektor (EDOS).

Siden 2020 har han sendt ut ukentlige nyhetsbrev. De har inneholdt sammendrag av vitenskapelige artikler. Han har også bidratt til seminarer om aktuelle temaer.

En fersk undersøkelse han har gjort blant lesere og deltagere, viser at initiativet treffer et viktig behov.

– Det som overrasket mest, var hvor høyt forskningsbasert kunnskap verdsettes. Veldig mye av det som skrives om digitalisering består av påstander og meninger. Folk søker bedre forståelse og innsikt for å takle utfordringene, sier Knutsen.

Ønsker tettere samarbeid

Undersøkelsen viser også et tydelig ønske om at forskning og praksis i større grad bør påvirke hverandre. Den viser et gjensidig behov for at dagens praksis vil bli bedre av mer innsikt fra forskning. 

Den viser også at forskningen vil bli bedre med innsikt fra praksis.

– Det er enorme gevinster for det norske samfunnet med gode digitale løsninger. De fleste er enige om at vi kan bli flinkere, men det er ikke lett, sier Knutsen.

Han mener det er behov for et tettere samarbeid mellom forskere og offentlige virksomheter for å definere forskningsmål. De må også bli enige om hvilken innsikt de trenger for å forbedre prestasjon av digital utvikling og effekten av løsningene. 

Han forteller at det for eksempel er behov for å se med ferske øyne på finansiering og styring av digital utvikling. Det kan også se på ansvarlig og effektfull bruk av kunstig intelligens eller på hva som er nøkkelferdigheter i utviklingsteam.

– Siden vi jobber med offentlig sektor, er det lettere å samle innsats på tvers av virksomheter. Da kan vi også publisere resultater i vitenskapelige tidsskrifter, bransjemedia og andre kanaler som kan komme alle til nytte.

Forskning gir nye perspektiver

Knutsens egen forskning har blant annet vist hvordan offentlige virksomheter lyktes med å levere gode digitale løsninger under covid-19-pandemien. Og det til tross for svært knappe tidsfrister. Det var virksomheter innenfor helse, virkemiddelapparatet for næringslivet og sosiale tjenester.

– Det viser seg at team kan få til de mest utrolige tingene hvis de kan samarbeide godt om et tydelig mål og får riktig støtte fra apparatet rundt.

Videre har han funnet at organisasjoner blir smidige på svært ulike måter. Mye tyder på at lederens oppgave er å legge til rette for og støtte smidig utvikling, snarere enn å forsøke å styre den.

En annen rapport fra Knutsens kollegaer i EDOS viser til hvordan planleggingsfasen i IT-prosjekter kan bli mer effektiv.

– Slike innsikter egner seg godt til produktive diskusjoner om hvordan vi kan lykkes bedre med digitalisering, sier han.

Om EDOS

Senteret for Effektiv Digitalisering av Offentlig Sektor (EDOS) er finansiert av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og ble opprettet i 2020. Målet er å gi kunnskap om effektiv digitalisering av offentlig sektor, innspill til hvordan prosesser og metoder for utvikling av digitale løsninger kan forbedres, samt forskningsbaserte råd til departementet og andre deler av offentlig sektor.

Referanser:

Magne Jørgensen mfl.: Effektiv oppstart av smidig IT-utvikling. Concept-rapport nr. 78, 2024.  

Leif Knutsen: Resultater fra forsknings-formidling om digitalisering av offentlig sektor. Rapport fra Simula, 2025. 

Artikkelen er produsert og finansiert av Simula Research Laboratory

Simula Research Laboratory er én av over 80 eiere av forskning.no. Deres kommunikasjonsansatte leverer innhold til forskning.no. Vi merker dette innholdet for å tydelig skille formidling fra uavhengig redaksjonelt stoff. Her kan du lese mer om ordningen.

forskning.no vil gjerne høre fra deg!

Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER

Powered by Labrador CMS