DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV SIMULA RESEARCH LABORATORY - LES MER.
– Folk sliter med digitalisering fordi det faktisk er vanskelig
En ny undersøkelse belyser behovet for mer forskningsbasert kunnskap om digitalisering. – Veldig mye av det som skrives om digitalisering består av påstander og meninger.
Forsker Leif Knutsen jobber for å gjøre forskningsbasert kunnskap tilgjengelig for alle som jobber med digitalisering i offentlig sektor.
(Foto: Simula)
Det investeres betydelige summer i digitalisering av offentlig sektor. Å lykkes krever tid,
penger og knapp ekspertise.
– Folk sliter
med digitalisering fordi det faktisk er vanskelig, sier Leif Knutsen ved Simula
Metropolitan Center for Digital Engineering.
Han har over 30
års erfaring som rådgiver for ledere som jobber med teknologirelaterte
omstillinger i store organisasjoner. Både i USA og Norden.
Han har blant annet hjulpet
klienter med å bygge om kjernesystemer, bygge opp nye IT-organisasjoner og forbedre
kostnadsstrukturen.
Nå forsker han på hvordan organisasjoner i offentlig sektor lykkes
med utvikling av programvare. Dette er programvare som er nødvendig for å yte raskere,
billigere og mer treffsikre tjenester til borgere og virksomheter.
– Min erfaring
er at problemene med teknologien alltid var overkommelige. Det var andre ting som kom i
veien, som tok mye tid og krefter. Faglig og teknisk kompetanse er viktig, men
ikke tilstrekkelig for å lykkes, sier Knutsen.
Den
største utfordringen er som regel å få de rette personene til å samles om å løse det rette
problemet.
– Ofte skorter det på felles forståelse av hva teknologi kan og
bør utrette.
Stort behov for forskningsbasert kunnskap
Knutsen jobber nå for å gjøre forskningsbasert kunnskap tilgjengelig for alle som jobber
med digitalisering i offentlig sektor. Det gjør han gjennom forskningssenteret Effektiv Digitalisering av Offentlig Sektor (EDOS).
Siden 2020 har han sendt ut ukentlige
nyhetsbrev. De har inneholdt sammendrag av vitenskapelige artikler. Han har også bidratt til seminarer
om aktuelle temaer.
En fersk
undersøkelse han har gjort blant lesere og deltagere, viser at initiativet treffer et viktig
behov.
– Det som
overrasket mest, var hvor høyt forskningsbasert kunnskap verdsettes. Veldig mye
av det som skrives om digitalisering består av påstander og meninger. Folk
søker bedre forståelse og innsikt for å takle utfordringene, sier Knutsen.
Ønsker tettere samarbeid
Undersøkelsen
viser også et tydelig ønske om at forskning og praksis i større grad bør
påvirke hverandre. Den viser et gjensidig behov for at dagens praksis vil bli
bedre av mer innsikt fra forskning.
Den viser også at forskningen vil bli bedre med innsikt
fra praksis.
– Det er enorme
gevinster for det norske samfunnet med gode digitale løsninger. De fleste er
enige om at vi kan bli flinkere, men det er ikke lett, sier Knutsen.
Han mener det er
behov for et tettere samarbeid mellom forskere og offentlige virksomheter for å
definere forskningsmål. De må også bli enige om hvilken innsikt de trenger for å
forbedre prestasjon av digital utvikling og effekten av løsningene.
Han forteller at det for
eksempel er behov for å se med ferske øyne på finansiering og styring av
digital utvikling. Det kan også se på ansvarlig og effektfull bruk av kunstig intelligens eller på hva som er nøkkelferdigheter i utviklingsteam.
– Siden vi
jobber med offentlig sektor, er det lettere å samle innsats på tvers av
virksomheter. Da kan vi også publisere resultater i
vitenskapelige tidsskrifter, bransjemedia og andre kanaler som kan komme alle til nytte.
Forskning gir nye perspektiver
Knutsens egen
forskning har blant annet vist hvordan offentlige virksomheter lyktes med å
levere gode digitale løsninger under covid-19-pandemien. Og det til tross for svært
knappe tidsfrister. Det var virksomheter innenfor helse, virkemiddelapparatet for næringslivet og sosiale tjenester.
– Det viser seg
at team kan få til de mest utrolige tingene hvis de kan samarbeide godt om et
tydelig mål og får riktig støtte fra apparatet rundt.
Videre har han
funnet at organisasjoner blir smidige på svært ulike måter. Mye tyder på at
lederens oppgave er å legge til rette for og støtte smidig utvikling, snarere
enn å forsøke å styre den.
En annen rapport
fra Knutsens kollegaer i EDOS viser til hvordan planleggingsfasen i IT-prosjekter
kan bli mer effektiv.
– Slike
innsikter egner seg godt til produktive diskusjoner om hvordan vi kan lykkes
bedre med digitalisering, sier han.
Om EDOS
Senteret for Effektiv Digitalisering av Offentlig Sektor (EDOS) er finansiert av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og ble opprettet i 2020. Målet er å gi kunnskap om effektiv digitalisering av offentlig sektor, innspill til hvordan prosesser og metoder for utvikling av digitale løsninger kan forbedres, samt forskningsbaserte råd til departementet og andre deler av offentlig sektor.
Referanser:
Magne Jørgensen mfl.: Effektiv
oppstart av smidig IT-utvikling. Concept-rapport nr. 78, 2024.
Leif Knutsen: Resultater fra forsknings-formidling om digitalisering av offentlig sektor. Rapport fra Simula, 2025.
Les også disse sakene fra Simula Research Laboratory:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER