DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV SIMULA RESEARCH LABORATORY - LES MER.
Det er vanskelig å intervjue barn som har vært utsatt for kriminalitet. Politi og barnevern lærer bedre når de får virtuell opplæring.(Foto: Shutterstock/NTB)
Virtuell virkelighet lærer politi og barnevern å intervjue barn
Politi og barnevern må lære å intervjue barn. Forskere har funnet ut at det gir bedre resultater å bruke virtuell virkelighet (VR) i opplæringen.
Det er krevende å intervjue barn som har blitt utsatt for kriminalitet. Politi og barnevernsansatte som gjennomfører slike intervjuer, trenger god opplæring.
Fare for å miste bevis
Hvis intervjuene ikke blir gjort på en god måte, kan konsekvensene være alvorlige. Bevis kan bli utelatt eller presentert feil. Viktig informasjon kan gå tapt.
Tradisjonelle opplæringsmetoder når ikke alltid opp. Dagens programmer sikrer ikke at fagfolk følger beste praksis.
Dette er bakgrunnen for et prosjekt som startet i 2021: Å utvikle en kunstig barneavatar som politi og barnevern kan bruke til å trene på intervjuer med barn. Resultatet ble et opplæringsprogram med et system for å simulere interaktive miljøer.
Trent på intervju-utskrifter
Systemet er trent på transkripsjoner fra intervjusamtaler som fagfolk har gjort i samsvar med retningslinjene.
Transkripsjonene kommer fra simulerte dialoger mellom profesjonelle skuespillere og en intervjuer fra barnevernet eller politiet. Skuespillerne forestiller fem- til syvåringer.
Resultatet består av flere forskjellige ting: Språkanalyse for barnas respons. Tale-til-tekst- og tekst-til-tale-teknologi. Og i tillegg forskjellige interaktive miljøer som VR, 2D, lyd og tekst.
VR engasjerer
En brukerstudie viste at VR overgikk de andre miljøene på fire av fem områder. 66 prosent av deltakerne foretrakk VR fordi det var engasjerende og realistisk.
Doktorgradsstudent Syed Zohaib Hassan er førsteforfatter av studien. Han påpeker at VR-systemet øker engasjementet og gir høyere verdier på målinger av læringsopplevelsen.
Det tyder på at prosjektet har potensial til å gjøre opplæringen bedre. – Det kan tilby et mer engasjerende, virkelighetsnært miljø som forbedrer kunnskapsoverføringen og den generelle læringsopplevelsen, ifølge Hassan.
Bedre spørsmål
Kvaliteten på spørsmålene under slike intervjuer avgjørende hvor godt utfallet blir. Anbefalingene legger vekt på åpne spørsmål, aktiv lytting og å gi støtte.
Forskerne har utviklet et tilbakemeldingssystem som klassifiserer spørsmål basert på disse retningslinjene.
– Vi skiller mellom anbefalte og ikke-anbefalte spørsmål. Så forbedrer vi læringseffektene ved å tilby effektiv tilbakemelding under opplæring, sier Hassan.
Gjennom dette systemet oppnådde forskerne en klassifiseringsnøyaktighet på 87 prosent. Det er bedre enn dagens dokumenterte resultater på 72 prosent.
Annonse
Sett sammen med resultatene fra brukerstudien tror forskerne at disse funnene vil spille en viktig rolle i utviklingen av bedre opplæringsprogrammer. Denne utviklingen pågår hele tiden.
– Innsikten er avgjørende for utviklingen av effektive opplæringsprogrammer innen barnevern og politi. Studien viser også potensialet til VR og avanserte teknologier innen andre former for profesjonell opplæring for sensitive og kritiske oppgaver, sier Syed Zohaib Hassan.
Nevrale nettverk
Mer realistiske avatarer skal inkluderes ved hjelp av Neural Radiance Field (NeRF) eller eller Generative Adversarial Networks (GAN).
NeRF er nevrale nettverk trent til å modellere en volumetrisk representasjon av en 3D-scene.
GAN er en metode for å generere syntetiske data.
Fortsetter med flere
Prosjektteamet vil nå fortsette studiene med flere deltakere for å få et tydeligere bilde. Fremover skal de forbedre kvaliteten på barneavatarsystemet: Avatarene skal bli mer realistiske. De skal også tilby en mer fleksibel og effektiv plattform for intervjuopplæring.
– Vårt fremtidige fokus er å forbedre dialogmodellen for å oppnå mer realistiske svar. Til det bruker vi fremskritt innen store språkmodeller, sier Hassan.
I tillegg skal kvaliteten på tilbakemeldingene bli bedre. Forskerne skal undersøke hvordan de kan brukes best mulig for å gjøre den generelle læringsopplevelsen bedre.
Barneavatarprosjektet
Prosjektet med tittelen «Bruk av interaktive avatarer ved intervju av omsorgssviktede barn» baserer seg på ekspertise innen utviklingspsykologi og kunstig intelligens. Prosjektleder er Gunn Astrid Baugerud fra fakultetet for samfunnsvitenskap ved OsloMet.
SimulaMet bidrar med ekspertise innen kunstig intelligens, med Syed Zohaib Hassan, Pegah Salehi, Steven Hicks, Saeed Shafiee Sabet, Michael Riegler – og Pål Halvorsen som koordinator fra SimulaMet.
Medlemmer fra OsloMet bidrar med ekspertise innen utviklingspsykologi, med Miriam Sinkerud Johson og Ragnhild Klingenberg Røed i tillegg til Baugerud.
Andre partnere i prosjektet er Griffith University i Australia og University of Cambridge i Storbritannia.
Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og avsluttes i mars 2024.
Simula Research Laboratory er én av over 80 eiere av forskning.no. Deres kommunikasjonsansatte leverer innhold til forskning.no. Vi merker dette innholdet for å tydelig skille formidling fra uavhengig redaksjonelt stoff. Her kan du lese mer om ordningen.
Les også disse sakene fra Simula Research Laboratory: