Medarbeidere som berøres av outsourcing, opplever rollestress. - Rollestress kan påvirke arbeidsprestasjonen negativt, dokumenterer Hans Solli-Sæther, som har tatt doktorgrad på outsourcing ved Handelshøyskolen BI.
Stadig flere virksomheter, private så vel som offentlige, setter ut driften av IT-funksjoner til profesjonelle tjenesteleverandører, et fenomen som betegnes som outsourcing.
Hans Solli-Sæther har i sitt doktorgradsprosjekt ved Handelshøyskolen BI vært opptatt av å utforske hva som er kritiske suksessfaktorer for å lykkes med outsourcing.
Han intervjuet både ledere og ansatte som hadde vært gjennom outsourcing av IT-funksjonen.
Et gjennomgående tema her var håndteringen av de ansatte som blir berørt av outsourcing.
En spørreundersøkelse blant ansatte berørt av outsourcing, ble senere gjennomført for å bekrefte funn fra intervjurunden.
Håndtering av ansatte
- Hvordan virksomheten håndterer medarbeidere som går fra å være ansatt i virksomheten til å bli leverandør, er en kritisk suksessfaktor ved outsourcing.
Det sier Solli-Sæther som selv har praktisk erfaring med outsourcing av IT-funksjonen i Posten Norge.
Hva er det som skjer med de som berøres av outsourcing? Hvordan oppleves det å skifte arbeidsgiver?
Den ene dagen er du ansatt i en virksomhet. Neste dag jobber du samme plass, men har fått ny arbeidsgiver som selger tjenester til din forrige arbeidsgiver.
Omfattende studie
Hans Solli-Sæther har gjennomført en omfattende studie av individene som ble berørt av outsourcing i tre internasjonalt orienterte outsourcing-relasjoner.
ABB overførte IT-funksjoner til IBM. Rolls Royce overførte IT-funksjoner til EDS. Flyselskapet SAS overførte IT-funksjoner til CSC (Computer Sciences Corporation).
Dette er den første store forskningsstudien som belyser situasjonen til de ansatte som får ny arbeidsgiver som en direkte følge av outsourcing av IT-funksjonen.
Studien påviser at outsourcing utløser usikkerhet og rollestress hos de som berøres av endringene.
Rollestress påvirker medarbeidernes arbeidsytelser, viser doktorgradsstudien.
Hans Solli-Sæther identifiserer to dimensjoner av rollestress hos den som berøres av outsourcing:
1)Rollekonflikt referer til ikke-kompatible forventninger. Den enkelte medarbeider vil kunne oppleve høye krav og forventninger både fra tidligere arbeidsgiver og ny arbeidsgiver. På kort sikt bidrar det til å øke arbeidsprestasjonen, stikk i strid med hva som var forventet. - Det kan skyldes at medarbeideren føler seg moralsk forpliktet til å leve opp til høye forventninger hos begge, både arbeidsgiver og kundebedrift.
Annonse
2)Tvetydig rolle referer til mangel på klarhet i krav til oppførsel. Medarbeiderens nye rolle er uklart definert. Dersom medarbeideren opplever tvetydighet i sin rolle, bidrar det til å redusere arbeidsytelsen.
Tre råd for å lykkes med outsourcing:
Hans Solli-Sæther gir med utgangspunkt i sitt doktorgradsprosjekt praktiske råd om hvordan virksomheten kan redusere rollestress hos den som berøres av outsourcing:
- Etabler klare regler/normer for hvordan man skal opptre. Skill klart mellom kunde- og leverandørrelasjon for å redusere tvetydighet i roller.
- Erstatte personlige relasjoner med profesjonelle relasjoner i forhold mellom kundens virksomhet og han (eller hun) som jobber for leverandøren av IT-tjenestene.
- Sørg for at funksjonene hos leverandørvirksomhet og kundevirksomhet er komplementære, slik at det ikke er overlappende kompetanse.
Hans Solli-Sæther disputerte mandag 25. september 2006 for Dr. Oecon-graden ved Handelshøyskolen BI med avhandlingen “Transplants’ role stress and work performance in IT outsourcing relationships” (Rollestress og arbeidsytelse ved outsourcing).
Her kan du lese et vitenskapelig sammendrag av avhandlingen.