Annonse

Én norm for skriveferdighet

Det spriker i norske læreres vurderinger av elevers skriveferdigheter. Nå skal det utvikles felles normer og mål.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Skrivende 8. klassinger (Foto: Annica Thomsson)

Siden 2006 da den nye læreplanen for skolen ble innført, har skriving vært av de grunnleggende ferdighetene skolen. Skriving forstås som grunnlaget for læring i alle fag.

Likevel er det dokumentert stor uenighet blant norske lærere om hva man kan forvente av skoleelevers skriveprestasjoner.

– I dag møter skoleelever svært forskjellige forventninger blant ulike lærere til hvilke mål de skal nå i skriveopplæringen. Felles kompetansemål for skriving er svært dårlig utviklet blant norske lærere, sier professor i tekstvitenskap Kjell Lars Berge ved Universitetet i Oslo.

Som medlem av Skrivesenterets ekspertgruppe deltar han i et forskningsprosjekt som skal bidra til en forskningsbasert kunnskap om hva man kan forvente av skrivekompetanse blant norske skoleelever.

Kjennetegner god og svak tekst

– Dette såkalte Normprosjektet skal kartlegge hvilke krav norske lærere mener man kan stille til skriveferdighetene til elever som begynner på 5. og 8. trinn i skolen, sier Berge.

I prosjektet skal det også kartlegges hvilke delferdigheter lærerne normalt sett er opptatt av å utvikle fra 1. til 4. trinn og fra 5. til 8. trinn.

Projektet skal også beskrive hvilke språk- og teksttrekk som kjennetegner gode, middels gode og svake tekster skrevet av norske skoleelever på 5. og 8. trinn.

Prosjektet blir den første landsomfattende undersøkelsen av hvordan barn lærer å skrive. Det er et samarbeid mellom flere institusjoner, NTNU, Universitetet i Oslo, Høgskolen i Oslo og Akershus, Universitetet i Agder og Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

Internasjonal oppmerksomhet

Kjell Lars Berge. (Foto: Annica Thomsson)

– Arbeidet er ikke bare nytt i norsk sammenheng, men vekker også internasjonal interesse.

– Innsikten fra Normprosjektet skal brukes til til å definere målene med skriveopplæringen tydeligere, slik at nasjonale kompetansemål eller “standarder” kan utvikles, og bestemmes på en måte som ikke bryter med lærernes egen innsikt og kunnskap om barns skriveutvikling.

– Vi ønsker å utvikle ett tolkningsfellesskap gjennom blant annet å etablere et profesjonelt bedømmerkorps av lærere som skoleres og trenes i felles vurderingsnormer over tid, sier professor Kjell Lars Berge.

Lenke:

Forskningsprosjekt: Developing national standards for assessment of writing: a tool for teaching and learning

Powered by Labrador CMS