Balkan på skolebenken

For å lykkes med omstillingene i høyere utdanning i Bosnia-Herzegovina, må man ta mer hensyn til eksisterende struktur, hevder BI-forskerne Dijana Tiplic og Anne Welle-Strand.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Bosnia-Herzegovina er på mange måter en miniutgave av Balkan, og har gått gjennom store dramatiske hendelser gjennom de siste årene.

Landets universiteter og høyere utdanning er midt inne i en prosess med omfattende reformer.

Bedre kvalitet i høyere utdanning, og en tilnærming til Europa står høyt på den nasjonale og internasjonale agendaen.

Smertefull vei mot Europa

- Veien mot Europa blir lang og smertefull for Bosnia-Herzegovina, fremholder doktorgradsstipendiat Dijana Tiplic og professor Anne Welle-Strand, i en artikkel publisert i det anerkjente vitenskapelige tidsskriftet European Education.

Tiplic og Welle-Strand er begge tilknyttet Senter for utdanningsledelse ved Handelshøyskolen BI.

Fra 2001 til 2005 har senteret gjennomført omfattende forskning på ledelse av høyere utdanning både i Bosnia-Herzegovina og i de øvrige Balkan-landene Serbia, Albania, Macedonia og Montenegro.

Høyere kvalitet eller ansiktsløfting

BI-forskerne følger utviklingen i området med argusøyne, og stiller spørsmål om de pågående reformene faktisk vil bidra til høyere kvalitet og ledelse i høyere utdanning - eller om det bare blir en ansiktsløfting som får universitetene i Bosnia-Herzegovina til å se bedre ut med europeiske øyne.

"Anne Welle-Strand."

- De pågående reformene i høyere utdanning i Bosnia-Herzegovina har ikke tatt tilstrekkelig høyde for det som allerede eksisterer av organisering av utdanningssektoren i landet, hevder Dijana Tiplic.

Hjelpere med egen agenda

Det mangler ikke på gode hjelpere utenfra, enten det er Verdensbanken eller andre internasjonale aktører som tilbyr sine tjenester.

- De har ofte sin egen agenda og plan som de vil implementere, uten å ta tilstrekkelig hensyn til landets egen kultur og særegenheter.

"Dijana Tiplic."

Anne Welle-Strand og Dijana Tiplic gir i European Education en presentasjon av nøkkelfaktorer i det høyere utdanningssystemet i Bosnia-Herzegovina.

De diskuterer særtrekk knyttet til fragmentert styring av høyere utdanning, veksten i antall universiteter som følge av styringssystemet, hjerneflukt, lovgivning, internasjonalt engasjement og finansielle begrensninger.

Forskerne tar også mål av seg til å gi et innblikk i hva disse faktorene har å si for det pågående arbeidet med å reformere landets høyere utdanningssystem.

Anne Welle-Strand er professor i utdanningsledelse ved Handelshøyskolen BI. Welle-Strand er tilknyttet Institutt for ledelse og organisasjon og leder BIs forskningssenter for utdanningsledelse. Dijana Tiplic er doktorgradsstipendiat ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI.

Referanse:

Dijana Tiplic og Anne Welle-Strand; Bosnia-Herzegovina’s Higher Education System - Issues of Governance and Quality i European Education vol. 38, no1, Spring 2006, pp16-29.

Powered by Labrador CMS