Foreldre som har hatt barna sine i barnehagen en stund, bytter ikke barnehage selv om de er misfornøyde, fastslår BI-forsker Tor W. Andreassen. Uerfarne foreldre, derimot, finner ny barnehage om de ikke er fornøyd med tilbudet de får.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I Norge har vi satt oss som mål at alle som ønsker det, skal få barnehageplass. Samtidig er vi opptatt av at barna får et godt tilbud i barnehagen.
Har vi mekanismer som sikrer at dårlige barnehager setter i verk tiltak for å bli bedre? Eller rett og slett erstattes av barnehager med bedre kvalitet på sitt tilbud.
Hovedpersonene selv, barna, må pent finne seg i å gå til den barnehagen foreldrene sender dem til.
Hva med foreldrene? Vil de bytte barnehage om de skulle være misfornøyde med tilbudet? Eller lar de barnet fortsette i samme barnehage, på tross av misnøyen?
Professor Tor W. Anderassen ved Handelshøyskolen BI har (sammen med Timothy L. Keiningham, Lerzan Aksoy, og Demitry Estrin) gjennomført en omfattende undersøkelse blant 1000 barnehageforeldre i USA for å finne ut hva tilfredshet betyr for lojaliteten til barnehagen.
Resultatene er presentert i en artikkel i det internasjonale vitenskapelige tidsskriftet Journal of Consumer Marketing.
Kundetilfredshet i barnehagen
Forskerne har delt inn de intervjuede barnehageforeldrene i fem hovedgrupper, i forhold til barnas alder - fra ett til fem år gamle unger.
Foreldre til ettåringene regnes som “uerfarne” brukere av barnehagen. Foreldre som har hatt barn i barnehagen i mer enn ett år, regnes som erfarne foreldre.
Foreldrene til ettåringene er gjennomgående godt fornøyd med barnehagen.
BI-professor Tor W. Andreassen, som er ekspert på kundetilfredshet, peker på tre forhold som kan forklare den høye tilfredsheten.
De er glad for at de hele tatt har fått barnehageplass. Denne gleden kan overskygge mindre kvalitetsbrister.
De har (som uerfarne barnehageforeldre) manglende forutsetninger for å vurdere kvaliteteten på tjenesten.
Forholdet til barnehagen er en tillitsbasert tjeneste.
Det er likevel hos foreldrene til ettåringene forskerteamet finner sterkest sammenheng mellom misnøye og bytte av barnehage.
- Foreldrene til ettåringene foretar seg noe når de er misfornøyd med barnehagen. De bytter rett og slett barnehage, fastslår Andreassen.
Erfarne foreldre bytter ikke
For de erfarne foreldrene, som har barn i alderen to til fem år, blir sammenhengen mellom misnøye og bytte av barnehage svakere etter hvert som årene går.
Jo lenger du har hatt barnet i barnehagen, jo mindre er sannsynligheten for at du bytter barnehage selv om du er misfornøyd.
I følge Andreassen kan det skyldes kostnadene ved å bytte barnehage.
Annonse
- Barnehagen og deres ansatte har over tid lært foreldrene og barnet å kjenne - de er samkjørte.
- Ved å skifte barnehage, må foreldrene bruke tid på å tilpasse seg i forhold til personalet de møter i barnehagen. Ikke minst ser de også den effekten barnehagen har hatt på barnet.
Selv om foreldrene kan være misfornøyde med barnehagen kan de se at barnet har en positiv utvikling - noe de vil vegre seg for å påvirke negativt ved å skifte barnehage.
Paradoksalt nok betyr det at markedet for barnehageplasser fungerer for førstegangsvelgere, men ikke i samme grad for foreldrene som har hatt barnet i samme barnehage i mer enn ett år.
- For barnehager som er opptatt av at pengene følger barna kan dette bety at førstegangsforeldre får mer oppmerksomhet enn erfarne foreldre som de har bedre grep på - de bytter jo ikke barnehage likevel, fremholder Andreassen.
Foreldrenes læringskurve
Studien viser også at det er forskjell på hva foreldrene til ettåringene er opptatt av, og hva som er viktig for de mer erfarne foreldrene.
De uerfarne foreldrene legger størst vekt på synlige faktorer i møtet med barnehagen - for eksempel de ansatte og lekeaparatene - mens de mer erfarne foreldre er mer opptatt av hvilken utvikling barna får mens de er i barnehagen.
- For en barnehage som er opptatt av tilfredse brukere, er det viktig å merke seg at forholdene som påvirker foreldrenes tilfredshet, endrer seg i forhold til lengden på “kundeforholdet”.