Til nå har transportsektorens utslipp stått for cirka 10 prosent av menneskers påvirkning på den globale temperaturen. Og transport kan bli stadig viktigere:
– Transport kan i 2050 komme til å gi en global oppvarming som er hele tre til fire ganger så stor som sektoren har gitt til nå, sier forskningsleder Jan S. Fuglestvedt ved CICERO Senter for klimaforskning.
Fuglestvedt og hans forskerkolleger har beregnet hvordan transport vil bidra til global oppvarming i årene framover.
Reising og handel
Ifølge de fleste scenariene forskerne legger til grunn, kan transportsektoren i 2050 stå for rundt 15 prosent av den globale oppvarmingen. Fordi utslippene også i andre sektorer vil øke, innebærer dette en tre- til firedobling av klimapåvirkningen.
Ved slutten av århundret kan transportsektoren stå for hele 20 prosent av den globale oppvarmingen.
Også i dette tallet ligger det skjult en enorm økning: Måler man i antall grader oppvarming fra transport, kan oppvarmingseffekten bli opptil ti ganger så stor som i år 2000.
– Økt reisevirksomhet og varehandel driver utslippene oppover, sier Fuglestvedt.
Vei er viktigst
– Veitrafikken gir det største oppvarmingsbidraget. Veitrafikken har vært viktigst fram til nå, og den vil sannsynligvis være viktigst også i framtida, sier Fuglestvedt.
CO2 er den viktigste klimagassen fra veitrafikk. Man antar at CO2-utslippene vil fortsette å øke, men at man vil få store reduksjoner i utslippene av andre gasser.
Dette er basert på kunnskap og antagelser om ny teknologi og kjente og forventede reguleringer i fremtiden.
Ulik levetid
Transport slipper ut en rekke gasser og partikler som påvirker klimaet på flere måter. Noen av utslippene virker oppvarmende, mens andre utslipp fører til en avkjøling av jorda.
Noen utslipp har levetider på flere århundrer, mens andre har levetider på bare noen få dager.
For å beregne bidrag til global oppvarming i framtiden må det gjøres antakelser om hvor store utslippene fra transportsektoren kommer til å bli.
I det internasjonale forskningsprosjektet er det etablert fire ulike scenarier for utslipp fra transportsektorene, og scenariene innebærer ulike antakelser om økonomisk utvikling og befolkningsvekst.
Det er også gjort antakelser om for eksempel teknologiutvikling, innføring av ny teknologi og bruk av nye drivstoff.
Annonse
– En slik scenariostudie viser hovedtrekkene i en mulig fremtidig utvikling, gitt det vi vet i dag og gitt ulike antagelser. Vi ser at CO2 er viktigst på lang sikt, men flere andre effekter spiller inn.
– Noen av disse er det knyttet stor usikkerhet til; spesielt de som gjelder luftfart, sier Fuglestvedt.
Fly, skip og tog
Etter veitrafikk følger fly som den nest største klimasynderen innenfor transportsektoren: For fly er bidragene fra ozon, kondensstriper og fjærskyer betydelige, i tillegg til bidraget fra CO2.
Men disse prosessene er mer usikre enn bidraget fra CO2, og klimaeffekten fra fly er derfor mer usikker enn klimaeffekten fra vei. Flytrafikk kan komme til å stå for rundt fire prosent av den globale oppvarmingen i 2050.
Dette innebærer et bidrag til oppvarming som er 2,5 til 3,5 ganger større enn i dag.
Skipssektoren har i begynnelsen av århundret en avkjølende effekt på den globale temperaturen på grunn av utslipp av svoveldioksid (SO2). Disse utslippene antas å reduseres vesentlig i løpet av århundret, fordi man har satt i gang reguleringer for å redusere luftforurensning.
Dette fører til at skipssektoren vil gå fra å virke avkjølende til å virke oppvarmende. I to av scenariene vil denne overgangen skje rundt midten av århundret, og i de to andre scenariene først mot slutten av århundret.
Tog er en liten sektor, og har liten klimaeffekt sammenlignet med de andre sektorene, også når utslipp fra produksjon av elektrisitet til togdrift er tatt med.
Utslipp fra drivstoffproduksjon
I framtiden vil «nullutslippskjøretøy» og kjøretøy med nye typer drivstoff bli introdusert. Selv om utslippene fra bruken av disse er små, er det utslipp knyttet til produksjon av drivstoffene og elektrisitet, såkalte indirekte utslipp.
Studien har også sett på klimaeffekten av slike indirekte utslipp. For veisektoren gir disse et bidrag til oppvarming som bare er 10 prosent av bidraget fra de direkte utslippene fra sektoren.