Denne artikkelen er produsert og finansiert av Sykehuset Innlandet HF - les mer.
Ungdom med utviklingstraumer krever mye tid og nøysomhet fra den som møter dem.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Slik kan traumatisert ungdom oppleve mening i livet
Å få tillit til verden og menneskene rundt seg er vanskelig for ungdom med utviklingstraumer. Likevel er det avgjørende for å oppleve mening og tilhørighet.
Utviklingstraumer er
sammensatte traumeopplevelser over tid i oppveksten. Vold eller overgrep i nære
relasjoner med liten eller ingen støtte fra omsorgspersoner er typisk slike opplevelser.
Utviklingstraumer kan føre til at mennesker mister tilliten til andre og verden generelt. Det gjør det vanskelig å oppleve meningsfullhet.
Kjersti Olstad er spesialist i klinisk
pedagogikk og har forsket på mening i livet hos ungdom
med utviklingstraumer. Nylig tok hun en doktorgrad i religionspsykologi ved MF vitenskapelig høyskole med midler fra Sykehuset Innlandet.
– Trygghet og mening i livet oppleves skjørere og
mer sårbart for denne gruppen ungdom enn hos andre, forklarer Olstad.
Mange med utviklingstraumer har en frykt for
nærhet til andre. Barnet kan ha blitt etterlatt uten støtte fra en omsorgsperson.
Ungdom med utviklingstraumer krever mye tid og
nøysomhet fra den som møter dem. De kan ha nytte av å utforske kilder
til mening og meningsfullhet.
Vanskelig start på livet
Dette er den første studien med
utviklingstraumer og mening i livet i Norge. Olstad intervjuet både ungdommer og behandlere.
– Behandlerne syntes det var spennende, men at
det var et nytt og fremmed tema å trekke frem mening i livet i terapi. Det
viste seg at det er emner de er innom, selv om de ikke er bevisst på at det er
mening i livet det er snakk om, forteller forskeren.
Studien gikk ikke spesifikt på noen diagnose,
men tok inn de som hadde symptomer på utviklingstraumer.
– Vold og overgrep synes ikke utenpå. Det
viktigste er at de blir lyttet til og forstått. Vi må ikke forhaste oss, men tilpasse
oss den enkeltes tempo, sier Olstad.
Mange kilder til mening
Mening i livet er assosiert med lavere
symptomer på angst og depresjon.
– Det å ha gode relasjoner, struktur og rutiner
i hverdagen, er noen av kildene til mening som går igjen hos denne gruppen.
Ofte handler det om å finne pusterom for å slippe unna press i en tid hvor det
stilles mange krav.
Andre kilder til mening kunne være å ha noe å
se frem til, sette seg mål med tanke på utdanning og jobb, ha omsorg for andre,
ha nærhet til natur og dyr, og samfunnsengasjement.
– En av ungdommen fortalte at det å sette seg
ut tidlig en morgen i sola med en kaffekopp og høre fuglene synge, ga ro. En
annen hadde hest som hen brukte mye tid sammen med og red på omtrent daglig.
Likevel skaper utviklingstraumene en
ambivalens over det å finne mening.
– Å danne tillitsfulle relasjoner er en større
utfordring for disse ungdommene enn befolkningen generelt. Dette så vi igjen i
hele studien, forteller Olstad.
Annonse
Reguleringsstøtte handler om å lære og hjelpe
barnet med å håndtere følelser og adferd sammen med andre. Svikt i denne
støtten gir utslag senere i livet.
– De har indre uro og utrygghet. De er utsatt
for traumer og omsorgssvikt. De har opplevd svikt i reguleringsstøtte samtidig
med traumeopplevelser. Gjennom studien fant vi at de har små gløtt av
opplevelser av mening i livet hvis man hjelper dem med det.
Hva holder et menneske i gang?
Tanker om å ta sitt eget liv er ikke sjeldent hos denne gruppen ungdom. Det gjelder også forsøk. Selv om selvmordstanker ikke var
fokus i denne studien, var det naturlig å berøre temaet.
– Gjennom disse samtalene finner vi kildene til
mening. Det bidrar faktisk til å motivere til livet videre selv om det er skjørt
og sårbart. En av ungdommene i studiene oppga at det var troen som hadde gjort
at hen ikke tok livet sitt.
Olstad forteller at livets eksistensielle spørsmål har liten
oppmerksomhet i helsevesenet. Dette er spørsmål om de mest grunnleggende sidene ved livet vårt. Det kan for eksempel handle om hva som er viktig i akkurat vårt liv.
Gjennom å berøre slike temaer i
intervjuene fikk forskerne her blant annet svar på at det var troen som holdt hen i
live. Det var også troen som gjorde at hen passet på og beskyttet de andre i
familien overfor tidligere voldsutøver.
– Temaer som religion og tro kan ha ulik betydning for ulike ungdommer og pasienter. For noen oppleves dette som en ressurs
og beskyttelse mot negative følelser. For andre kan det hindre dem å åpne opp om vanskelige erfaringer.
Andre nevnte at det å ha en nær relasjon til en
i familien eller lærer var viktig for å
oppleve meningsfullhet. Det samme kunne gjelde de hadde et ansvar for andre.
– Flere faktorer kan bidra til at denne gruppen
opplever mening i livet. Det er ikke alltid det fanges opp inne på et kontor
sammen med ungdommen. Livet deres er jo der ute. Det er viktig å bli sett og
anerkjent for den man er. Flere av ungdommene i studien uttalte at det å stå
opp, gå på skolen, og på skolen oppleve at man hører til et sted og bli sett av
noen, var viktig.
Gjelder å se forbi diagnosen
Olstad sier at såkalt personsentrert tilnærming er viktig i møte med
denne gruppen.
Annonse
– Å bruke tid og bli kjent med den enkelte ungdom
som er i behandling, er helt sentralt.
Hun mener behandlere bør prøve å kartlegge den enkeltes
ressurser og områder for mestring i større grad enn de har tid og rom for i dag.
Olstad har jobbet som behandler i barne- og
ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) i omtrent 25 år. Der utreder,
kartlegger og behandler de diagnosen ofte ut fra manualer.
– Jeg har ofte tenkt at vi i BUP ikke har tid
til det viktigste: Å se mennesket bakenfor symptomene og diagnosen. I mange tilfeller mener jeg vi kunne brukt
mer tid sammen med den traumatiserte ungdommen. Vi kunne i større grad utforsket den
enkeltes ønsker, behov og interesser.
For ungdom med utviklingstraumer kan det være
ekstra viktig å reflektere over mening i livet. Traumene kan ha ført til
en opplevelse av meningsløshet og tap av kontroll. Å få hjelp til å identifisere
hva som er meningsfullt for den enkelte, kan bidra til økt motivasjon for behandling. Det kan også gi en bedre forståelse for eget behov for behandling.
– For denne gruppen er det viktig å sette
søkelys på å bygge tillit, stabilitet og relasjoner. Det kan gi dem en følelse av
trygghet og tilhørighet. Det kan være nødvendig å arbeide med grunnleggende
behov og utfordringer før man kan fokusere på meningsfulle aktiviteter og
målsettinger.
Kunnskap for alle som jobber med barn
og unge
– Kunnskapen i denne studien kan brukes, ikke
bare av spesialisthelsetjenesten, men av alle som jobber med barn og unge
generelt, og spesielt med ungdom med utviklingstraumer.
Det viktige er å gjøre ungdommene bevisst på
hvilke områder av livet deres som bidrar til en opplevelse av og erfaring av mening.
– Vi skal være så effektive hele tiden, men vi
er bare mennesker, både i behandling og som behandler. Det var
den største motivasjonen for denne studien: Å stoppe opp litt etter mange år
som behandler i BUP, synliggjøre denne gruppen i større grad, og lytte til
deres stemmer og erfaringer.
Referanse:
Kjersti Olstad: Mening i livet hos ungdom med utviklingstraumer. En kvalitativ studie av mening i livet som erfaring og som tema i terapi. Doktoravhandling ved MF Vitenskapelig høyskole, 2023. Sammendrag (PDF).