– Vi forskere jobber for å knytte sammen teori og forskning til veiledning og til det som skjer i praksis ute på skolene, sier Eli Lejonberg, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo (UiO).
Sammen med forskerkollegaer i prosjektet Verktøy for veiledning utvikler Lejonberg verktøy som veiledere kan bruke i praksis.
Disse skal være tilpasset den enkelte student og gir føringer for hvordan veiledning kan foregå.
– Studentene kan bruke verktøyene for å utvikle sin profesjonelle praksis sammen med veileder, opplyser Lejonberg.
Det er en utfordring at en del nydannede lærere slutter i jobben. Veiledning er også viktig for å få disse lærere til å bli i yrket.
Førsteamanuensis Eli Lejonberg og lektor Kennet Grav diskuterer betydningen av god veiledning.(Foto: Shane Colvin / UiO)
– Hva slags spørsmål dukker opp i veiledning?
– Alt fra å korrigere uønsket oppførsel til konkrete råd om hva den ferske læreren skal gjøre i konkrete situasjoner, forteller lektor og veileder ved Ås videregående skole i Follo, Kennet Grav.
Han sier videre at noen studenter vil ha råd, mens andre vil heller prøve og feile på egen hand.
– Som veileder må en ofte være fleksibel og tilpasse seg den enkelte student, poengterer lektoren.
Et fasitsvar på hva som er god veiledning, er vanskelig å finne, men å starte med de gode spørsmålene som åpner for refleksjon er et godt sted å starte, sier Grav.
I denne episoden kan du høre førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforsking på UiO, Eli Lejonberg og lektor ved Ås videregående skole i Follo, Kennet Grav, om veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere.