Utfordringer ved torskeoppdrett

Torskeoppdrett er i vinden som aldri før. Produksjonen vokser og prisene er gode. Men vil oppdretterne lykkes? Eller vil torskeoppdrett gå inn i rekken av mislykkede forsøk på oppdrett av nye arter?  

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Torskeoppdrettere ønsker seg langsiktige avtaler om å levere hele året til supermarkedskjeder.

- Hvor vidt torskeoppdretterne lykkes vil i stor grad avhenge av om de evner å utnytte sine viktigste fortrinn i konkurranseutsatte markeder, nemlig god kontroll over kvalitet og ferskhet, samt mulighet til å levere når kunden ønsker, sier seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg i Nofima. 

Et eksempel er kontinuerlig leveranse av ferske høykvalitetsprodukter til supermarkedskjeder. I tillegg må produksjonskostnadene senkes betydelig.

Ansatte viktig 

Forskere ved Nofima har snakket med lederne i åtte torskeoppdrettsbedrifter. De vektla delvis ulike egenskaper eller kilder til konkurransefortrinn for å lykkes med torskeoppdrett.

De viktigste egenskapene var gunstig lokalisering for torskeoppdrett, høy produktkvalitet, dyktige ansatte, leveringsdyktighet, og gode relasjoner til andre bedrifter.

- Det er viktig å få kontroll over og beherske teknologiske og biologiske utfordringer ved torskeoppdrett. Det er derfor dyktige ansatte er avgjørende for å redusere produksjonskostnadene i bedriftene, sier Sogn-Grundvåg.

At bedriftene forsøker å utnytte ulike konkurransefortrinn innebærer at forskjellige strategier blir testet ut. Noen vil lykkes, mens andre vil mislykkes.

Andre bedriftsledere kan lære av erfaringene som blir høstet, og adoptere de mest suksessrike strategiene. På den måten kan de bidra til fremtidig vekst og utvikling innen den gryende torskeoppdrettsnæringen.

Marked

Ny forskning fra Nofima viser at norske torskeoppdrettere i liten grad selger torsken sin på faste kontrakter til supermarkedskjeder, men at de primært selger i markedet sent på høsten.

Dyktige ansatte er en av premissene for at torskeoppdrett skal bli en suksess.

Da er det lite villtorsk tilgjengelig, og prisene er på sitt høyeste.

Det er flere grunner til denne salgsstrategien. For det første har de færreste oppdretterne nok fisk til å kunne levere til store kjeder.

For det andre har få oppdrettere mulighet til å levere ukentlig gjennom hele året. Dette skyldes blant annet problemer knyttet til tidlig kjønnsmodning og høye sjøtemperaturer sør i landet sommerstid.

- Og sist men ikke minst er det slett ikke dumt at oppdretterne selger til høyest mulig pris, slik at de kan betjene banklån og andre som finansierer bedriften mens den videreutvikler seg og øker produksjonsvolumet, sier Sogn-Grunnvåg.

At oppdretterne selger mesteparten av produksjonen på høsten betyr ikke at de ikke ønsker å skaffe seg langsiktige avtaler med supermarkeder eller andre attraktive kunder.

- Det vi ser er at flere oppdrettere av torsk har følere ute for å skaffe seg langsiktige avtaler om å levere hele året til supermarkedskjeder. Men det er de færreste som har kommet opp i store nok volum med oppdrettstorsk til at de greier det, sier seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg.

Prosjektet er gjennomført i samarbeid med Nordlandsforskning, og er finansiert av Norges forskningsråd.

 

Powered by Labrador CMS