Det viser et forskningsprosjekt Universitetet i Stavanger (UiS) har gjennomført i samarbeid med Stavanger Aftenblad.
Samarbeid mellom en avis og treningsforskere representerer noe helt nytt i forhold til å øke deltakelsen i fysisk aktivitet.
De treningstiltakene som erfaringsmessig har størst effekt er individuelt tilpassede treningsprogram med en personlig trener som gir sosial støtte og hjelper med atferdsendring.
Samtidig er dette de dyreste treningsoppleggene.
Oppskalerte individuelt program
Ideen bak samarbeidet mellom UiS og Stavanger Aftenblad var å oppskalere et slikt individuelt treningsprogram til å omfatte et stort antall mennesker.
- Treningsprinsippene er de samme om du er godt eller dårlig trent, og mange trenger hjelp til å komme i gang med treningen, sier førsteamanuensis Sindre Dyrstad ved UiS.
Vi sitter stadig mer i ro på jobb. Vi kjører dessuten til jobben og holder på med stillesittende aktiviteter i hjemmet.
Ifølge en norsk undersøkelse ønsker likevel hele 76 prosent av de som ikke er engasjert i en eller annen fysisk aktivitet minst hver 14. dag og dermed regnes som fysisk inaktive, å trene.
Men de opplyste at de trengte mer initiativ eller motivasjon for å kunne endre vanene sine.
- Dette gjør nye strategier som kan øke folks mengde med fysisk aktivitet svært viktige, påpeker Dyrstad.
Utrente og overvektige
I en artikkelserie kunne avisens 180 000 lesere følge utviklingen til tre utrente og overvektige voksne som deltok i et individuelt tilpasset livsstilsendringsprogram.
Leif Inge Tjelta, som er tidligere landslagstrener i friidrett, utarbeidet det ukentlige treningsprogrammet som hver fredag ble publisert i avisen og på nettet.
Målet var å få deltakerne i så god form at de greide å gjennomføre en halvmaraton etter 14 uker med trening.
Selve treningsprogrammet var basert på treningsprinsippene til eliteutøvere. Det vil si at det inneholdt en ukentlig blanding av to intensive intervalløkter med 90 prosent puls og to påfølgende økter av middels og lav intensitet.
Bred dekning
Annonse
Stavanger Aftenblad ga prosjektet stor og bred dekning. I gjennomsnitt ble det trykket tre artikler i uken, inkludert det ukentlige treningsprogrammet og en oversikt over deltakernes utvikling.
Alle artiklene ble publisert både i papiravisen og på avisens nettside. Artiklene var som regel tosides oppslag med bilde. En gang i uken ble prosjektet omtalt på avisens førsteside.
- Den store omtalen økte nok interessen blant leserne. Dessuten var det viktig at prosjektperioden var kort nok til å holde interessen oppe, men lang nok til at prosjektet virket, sier Tjelta, som er dosent ved UiS.
Åpen trening
Leserne ble ved tre anledninger invitert til å bli med på en åpen intervalltrening sammen med de tre deltakerne i prosjektet. 150 lesere benyttet seg av tilbudet.
Det ble også arrangert seks nettmøter om trening, ernæring og andre helse- og sunnhetsspørsmål. Forskerne besvarte mellom 25 og 30 spørsmål fra leserne i hvert nettmøte som hver varte to timer.
Antallet treff på prosjektets hjemmeside ble registrert gjennom hele prosjektet og hjemmesiden hadde 25 000 unike brukere i uken. I tillegg mottok journalisten som skrev sakene gjennomsnittlig 15 spørsmål eller kommentarer per epost per uke.
Overraskende
Prosjektet hadde også to overraskende spin-off effekter: Deltakerne fra de tre åpne treningene etablerte en egen løpsgruppe som møttes ukentlig.
Ett år etter prosjektets slutt møttes fortsatt 30 til 60 deltakere i alderen 15 til 73 år, hvor 70 prosent var kvinner, to ganger i uken for å løpe sammen. Totalt 90 personer har deltatt på disse treningene.
I tillegg ble treningsopplegget kopiert av Fedrelandsvennen i Kristiansand.
Forskerne var selv forbauset over den store oppslutningen om treningsprogrammet.
Annonse
- Det viser at denne typen tiltak kan utgjøre den nødvendige motivasjonen for å få folk opp av godstolen, sier Tjelta.
Store muligheter internasjonalt
I et internasjonalt perspektiv ser de to erfarne treningsforskerne store konsekvenser av funnene:
- Avisen USA Today har for eksempel et opplag på 1,8 millioner. Avisen har altså rundt 5,4 millioner lesere hvis vi antar at hver utgave leses av tre personer.
- Hvis USA Today lanserte et tilsvarende opplegg og oppnådde samme interesse, kunne nærmere 700 000 lesere kommet i gang med trening.
- Effekten av å samarbeide med store media- aktører om slike folkehelsetiltak kan være meget stor, sier Dyrstad.
- En utfordring er imidlertid å få de store redaksjonene til å bli klar over muligheten som ligger i dette til å tiltrekke nye lesere eller seere, sier Tjelta.