Mellomleddene spiller en nøkkelrolle i moderne distribusjon, og kan bidra til økt verdiskaping, påviser Leif-Magnus Jensen i ny doktorgradsavhandling fra Handelshøyskolen BI.
Leif-Magnus Jensen har gjennomført sitt doktorgradsarbeid ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI.
Jensen har siviløkonomtittel fra London School of Economics gjennom Norges Handelshøyskole, og har jobbet i PA Consulting innen finansgruppen.
I sin doktorgrad har han studert mellomleddets rolle i moderne distribusjonssystemer, med spesielt fokus på koordinering.
Det ligger mer status i å produsere biler og selge biler enn å være den som sørger for at bilen kommer fra fabrikken i Japan eller andre produsentland og frem til bilforhandleren.
Tester og omtale av nye, raske og spreke bilmodeller scorer høyt i mediabildet. Og bilforhandleren, med sine store, lekre utstillingslokaler, kan sole seg i glansen av fartsvidunderne.
Nødvendig brikke
Mellomleddene får atskillig mindre oppmerksomhet. Men det kan kanskje endre seg.
- Mellomleddene, logistikkfirmaene, er reelle og viktige aktører i moderne distribusjon. De gjør mye mer enn å tilby standardiserte tjenester, hevder forsker Leif-Magnus Jensen ved Handelshøyskolen BI.
Jensen har i sitt doktorgradsprosjekt gjennomført en studie av mellomleddenes roller i moderne distribusjon. Han har tatt for seg billogistikkfirmaet Autolink, og sett på Autolinks posisjon i forhold til Honda, bilforhandlerne Møller og Bertel O. Steen.
Han har også sett på Autolinks relasjoner til bilhavnen i Malmø.
Store endringer
Globalisering og økt internasjonal handel har resultert i store endringer innenfor logistikk og distribusjon. Kundene er blitt stadig mer krevende, teknologien endrer seg, og bedriftene blir stadig mer spesialiserte.
Produksjonen av biler svinger dessuten i større grad med salg og etterspørselen etter biler.
Dette har gitt mellomleddene betydelige utfordringer, men har også gitt muligheten til å få en mer betydningsfull rolle i næringskjeden.
- Mellomleddene må håndtere økt grad av kompleksitet og stor variasjon i fraktvolum, påviser Leif-Magnus Jensen i sin doktorgradsavhandling.
Mellomleddene tvinges til å innarbeide større fleksibilitet i sine systemer, og hjelper til med å håndtere og koordinere sluttkundens bestillinger og leveranser fra flere ulike bilprodusenter.
Jensen har vært særlig opptatt av å se på hvilke roller Autolink spiller i forhold til sine ulike kunder, det vil si hva de gjør. Dette varierer fra kunde til kunde.
Nøkkel til økt verdiskaping
Konkurransen har drevet frem økt effektivitet gjennom hele distribusjonssystemet. Mellomleddene har gjennom tilpasning og omstilling blitt viktigere for verdiskapingen i systemet.
- Mellomleddene er viktige for å få det moderne distribusjonssystemer til å fungere. De er mer dyptgripende involvert enn tidligere, fastslår Jensen.
Annonse
Han mener det ligger god økonomi i å anerkjenne mellomleddene som viktige partnere.
– Det vil være lønnsomt å samarbeide mer startegisk med mellomleddene.