Mellomleddene spiller en nøkkelrolle i moderne distribusjon, og kan bidra til økt verdiskaping, påviser Leif-Magnus Jensen i ny doktorgradsavhandling fra Handelshøyskolen BI.
Leif-Magnus Jensen har gjennomført sitt doktorgradsarbeid ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI.
Jensen har siviløkonomtittel fra London School of Economics gjennom Norges Handelshøyskole, og har jobbet i PA Consulting innen finansgruppen.
I sin doktorgrad har han studert mellomleddets rolle i moderne distribusjonssystemer, med spesielt fokus på koordinering.
Det ligger mer status i å produsere biler og selge biler enn å være den som sørger for at bilen kommer fra fabrikken i Japan eller andre produsentland og frem til bilforhandleren.
Tester og omtale av nye, raske og spreke bilmodeller scorer høyt i mediabildet. Og bilforhandleren, med sine store, lekre utstillingslokaler, kan sole seg i glansen av fartsvidunderne.
Nødvendig brikke
Mellomleddene får atskillig mindre oppmerksomhet. Men det kan kanskje endre seg.
- Mellomleddene, logistikkfirmaene, er reelle og viktige aktører i moderne distribusjon. De gjør mye mer enn å tilby standardiserte tjenester, hevder forsker Leif-Magnus Jensen ved Handelshøyskolen BI.
Jensen har i sitt doktorgradsprosjekt gjennomført en studie av mellomleddenes roller i moderne distribusjon. Han har tatt for seg billogistikkfirmaet Autolink, og sett på Autolinks posisjon i forhold til Honda, bilforhandlerne Møller og Bertel O. Steen.
Han har også sett på Autolinks relasjoner til bilhavnen i Malmø.
Store endringer
Globalisering og økt internasjonal handel har resultert i store endringer innenfor logistikk og distribusjon. Kundene er blitt stadig mer krevende, teknologien endrer seg, og bedriftene blir stadig mer spesialiserte.
Produksjonen av biler svinger dessuten i større grad med salg og etterspørselen etter biler.
Dette har gitt mellomleddene betydelige utfordringer, men har også gitt muligheten til å få en mer betydningsfull rolle i næringskjeden.
- Mellomleddene må håndtere økt grad av kompleksitet og stor variasjon i fraktvolum, påviser Leif-Magnus Jensen i sin doktorgradsavhandling.
Mellomleddene tvinges til å innarbeide større fleksibilitet i sine systemer, og hjelper til med å håndtere og koordinere sluttkundens bestillinger og leveranser fra flere ulike bilprodusenter.
Jensen har vært særlig opptatt av å se på hvilke roller Autolink spiller i forhold til sine ulike kunder, det vil si hva de gjør. Dette varierer fra kunde til kunde.
Nøkkel til økt verdiskaping
Leif-Magnus Jensen.
Konkurransen har drevet frem økt effektivitet gjennom hele distribusjonssystemet. Mellomleddene har gjennom tilpasning og omstilling blitt viktigere for verdiskapingen i systemet.
- Mellomleddene er viktige for å få det moderne distribusjonssystemer til å fungere. De er mer dyptgripende involvert enn tidligere, fastslår Jensen.
Annonse
Han mener det ligger god økonomi i å anerkjenne mellomleddene som viktige partnere.
– Det vil være lønnsomt å samarbeide mer startegisk med mellomleddene.