Norske avisledere har vært mest opptatt av kostnadskutt i 2009. Det har gått på bekostning av utviklingsarbeidet. BI-forsker Erik Wilberg har fulgt ti norske avisledere gjennom et år i motbakke.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Både nasjonalt og internasjonalt har avisbransjen vært i hardt vær de siste årene. Mediehusene har stått overfor tøffe utfordringer.
Mange aviser har måttet leve med kraftige budsjettkutt og endringer i hverdagen.
Førsteamanuensis Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI har fulgt ti norske avisledere gjennom 2009 for å kartlegge hva de opplevde og hva de gjorde i kjølvannet av finanskrisen.
Symptomatisk nok gikk to av de ti avislederne over i nye jobber mot sluttet av året, en i og en utenfor bransjen.
Forsømt utviklingsarbeid
I 2009 var avisledere først og fremst opptatt av å kutte kostnader og bevare inntektene så godt som det har latt seg gjøre. Ifølge Wilberg har jakten på kostnadskutt gått ut over utviklingsarbeidet.
– Avisledere gir uttrykk for at det nå er nødvendig å satse sterkere på kompetanseutvikling for å overleve i fremtiden, fremholder medieforskeren.
Studien viser at det fremdeles er mye å hente på organisasjonsutvikling i avisene. Finanskrisen har nok i en viss grad har bremset en ellers nødvendig utvikling.
Lederne gir uttrykk for betydningen av å være klar og tydelig i organisasjonen og i forandringsarbeidet. Dette har ikke vært like enkelt de av mediehusene som har levd i en beskyttet tilværelse over tid.
Middels villige til å forandre
Norske avisorganisasjoner er ikke spesielt lystne på forandringer.
Seks av ti avisledere oppgir at organisasjonen bare i middels eller liten grad er forandringsvillige, mens de resterende fire avislederne opplever organisasjonene sine som forandringsvillige.
Viljen til forandringer endrer seg ikke nevneverdig i løpet av perioden.
– Oppskriften for å lykkes med å skape forandringer, handler om tydelig kommunikasjon knyttet til klare mål for utviklingsarbeidet, fremholder Wilberg.
I starten av 2009 opplevde de intervjuede avislederne at den mest krevende oppgaven var å nå budsjettmålene. Det var ikke fullt så krevende å holde det personlige motet oppe som det å sikre en god utvikling av medarbeidernes kompetanse gjennom 2009.
6 lærdommer
Hva kan vi så lære av de ti avistoppene som har utøvd ledelse i motbakke.
BI-forsker Erik Wilberg oppsummerer avisledernes erfaringer seks lærdommer for ledelse i motgang:
Annonse
Informasjon og faktagrunnlag er viktig for å skape forståelse
Proaktivitet – det er viktig å være i forkant av begivenhetene
Fremdrift er nødvendig slik at folk opplever at noe skjer
Involvering av medarbeidere (og andre ledere)
Nærhet til prosesser og mennesker (det er mye følelser i spill)