Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.

Forskerne fant opptil 9936 ulike kjemikalier i ett eneste plastprodukt som brukes til å oppbevare mat.

Plast rundt maten din inneholder skadelige stoffer

Plast kan inneholde kjemikalier som påvirker både hormonbalanse, forbrenning og overføring av kroppens signaler.

Plast er et svært komplekst materiale som kan inneholde mange ulike kjemikalier. Noen av disse kjemikaliene kan være skadelige for deg. Det gjelder også plasten som maten din er pakket inn i.

– Vi fant opptil 9936 ulike kjemikalier i ett eneste plastprodukt som brukes til å oppbevare mat, sier professor Martin Wagner ved Institutt for biologi ved NTNU.

Wagner har jobbet med kjemikalier i plastprodukter i flere år. Han er del av en forskergruppe ved NTNU som nå har publisert funnene sine i Environmental Science & Technology.

I flesteparten av disse plastproduktene fant vi kjemikalier som kan påvirke både utskillelsen av hormoner og forbrenningen.

Doktorgradsstudentene Molly McPartland og Sarah Stevens fra NTNU er førsteforfattere av studiene.

Funnene støtter teorien om at vi må endre plasten for å gjøre den tryggere, mener forskerne.

Forstyrrer hormoner og forbrenning

I den ene undersøkelsen tok forskerne for seg 36 ulike plastprodukter som mat pakkes inn i. Disse produktene kom fra fem land: USA, Storbritannia, Sør-Korea, Tyskland og Norge.

– I flesteparten av disse plastproduktene fant vi kjemikalier som kan påvirke både utskillelsen av hormoner og forbrenningen, sier professor Wagner.

Disse funksjonene er helt livsnødvendige.

• Hormoner er kroppens budbringere. De utskilles i flere ulike kjertler og gjør at ulike organer kan kommunisere med hverandre.
  • Forbrenning, eller metabolisme, angår hvordan kroppen utnytter næringsstoffer som skal gi oss energi og stoffer som er nødvendige for kroppen.

Påvirker kroppens signaler

I den andre undersøkelsen tok forskere for seg ulike blandinger av plastkjemikalier for å se den eventuelle virkningen de har på såkalte G-proteinkoblede reseptorer. Disse reseptorene spiller en rolle i overføringen av signaler i kroppen.

Forskere har funnet nye måter som slike kjemikalier kan påvirke overføringen av signaler i kroppen på.

– Vi fant 11 kjemikalieblandinger fra plastprodukter som påvirker disse signalreseptorene, sier Wagner.

Kan komme inn i kroppen fra plast

– Disse og tidligere funn viser at plast utsetter oss for giftige kjemikalier. De støtter teorien om at vi må designe om plasten for å gjøre den tryggere, sier Wagner.

Tidligere var det usikkert om kjemikaliene kan komme ut i omgivelsene under vanlige forhold eller om de holder seg bundet i plasten. Men en annen forskergruppe slo for noen år siden fast at de fleste plastproduktene lekker kjemikalier om de ligger i vann. Les mer om dette i artikkelen Plast lekker giftstoffer.

Wagner var del av denne forskergruppen også. Den gang fant de blant annet kjemikalier som kan påvirke fruktbarheten hos mennesker.

Siden plast inneholder så mange ulike kjemikalier, er det fremdeles slik at forskerne bare kan identifisere noen få av dem om gangen. Det betyr at vi vet fint lite om virkningen av de aller fleste av disse kjemikaliene.

Sarah Stevens, Martin Wagner mfl.: Plastic food packaging from five countries contains endocrine and metabolism disrupting chemicalsEnviron. Sci. Technol., 2024. Doi.org/10.1021/acs.est.3c08250