Annonse

Gartnerier vil satse på design

Gartnerier i Akershus ønsker å styrke sin konkurranseevne gjennom å fokusere på norskhet og miljø i designet.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Gjennomsiktige blomsterposer med hank og mariusgenser. (Foto: Sveinung Grimsby)

Norske gartnerier opplever sterk konkurranse fra importerte varer. For grønnsaksprodusentene er det en utfordring å skille produktet: ferske norske grønnsaker fra imponerte varer.

Potteplanteprodusentene er i stor grad påvirket av trender, farger, sesonger og hvordan ulike sluttbrukergrupper dør ut mens nye kommer til.

Salg av blomster går samtidig mer over til dagligvarebutikker med personell som ikke kan noe om disse varene.

Begge produsentkategoriene ønsker å bruke design for å understreke det miljøvennlige norske, og designstudentene fikk i oppgave å se på dette med nye øyne – nettopp for å utfordre etablerte sannheter rundt løsinger.

Etter å ha observert produksjonen, omsetningsleddene og kundenes handlemønster har produktdesignstudenter ved Høyskolen i Akershus (HIAK) og rådgivere hos Nofima Mat utviklet konseptideer for både spiselige produkter og potteplanter.

Det ble både blomsterpotter med mariusmønster, bruskasser kledd med treverk av papp, agurkholdere med korsting og flere andre kreative prototyper.

– Det har vært til stor hjelp at studentene tidlig i prosessen har laget grundige skisser og forenklede prototyper knyttet til de ulike konseptene.

– Denne tidlige visualiseringen har gjort det enkelt for oss å stemme frem prototypene vi har størst tro på, sier prosjektleder Sveinung Grimsby hos Nofima Mat.

Bevisst metodikk for observasjon

Produktdesignstudentene har benyttet Nofimas observasjonshåndbok i sine observasjonsstudier. Med utgangspunkt i håndbokens metodikk startet studentene med å opparbeide seg god forståelse for gartnerienes marked, deretter fordypet de seg i en forbrukergruppe for å få innsikt i deres underliggende behov.

Studentene har så, basert på den opparbeidede kunnskapen utformet påstander om hva produktene betyr for forbrukerne, laget skisser og utviklet prototyper.

– Ved hjelp av riktig stilte spørsmål til kunden fikk vi et godt innblikk i kundens tanker. Disse observasjonsturene har vært utgangspunkt for mange av våre resultater i dette designprosjektet, sier Stina Jenseth, student på produktdesign.

Stemninger

Under tema "Norsk" ble bruskasser kledd med treverk av papp, en "mariusbård" og en ny stumtjener til emballasje presentert. (Foto: Sveinung Grimsby)

For å finne frem til riktige elementer som referanse for norskhet tok studentene frem ulike moodboards (stemningstavler).

– Jeg er imponert over hva studentene på HIAK har fått til, og vi synes resultatene er svært spennende i et innovasjonsperspektiv, sier Hilde Skotland Mortvedt, strategi- og analysesjef hos Nofima Mat.

Også agurkprodusent Kristian Solberg fra Asker er imponert, og ser nytteverdien av studentenes arbeid.

– Det er brukt svært lite ressurser på denne type arbeid i gartnerbransjen tidligere. Vi snakker her om delvis upløyd mark.

– Dette kan sees på som et vellykket forprosjekt, og målet må være å kunne ta med seg ideer fra dette arbeidet inn i nye prosjekter og teste ut konsepter som på sikt kan styrke norskhet som preferanse, avslutter Solberg. 

Powered by Labrador CMS