- En innovasjon er et resultat av et samspill mellom faktorene organisasjon, marked, finansiering, teknologi og regelverk, hevder BI-stipendiat Anne Louise Koefoed, som tar deg med på en innovasjonsreise.
Alle organisasjoner må tenke utvikling og innovasjon for å forberede seg på fremtiden.
Doktorgradsstipendiat Anne Louise Koefoed ved Handelshøyskolen BI har sammen med BI-professor Tor Hernes redigert den rykende ferske fagboken “Innovasjonsprosesser - Om innovasjoners odyssé”.
17 forfattere fra praksisfeltet og forskningsfeltet har gått sammen om å lage et rammeverk som kan bidra til øke sannsynligheten for å lykkes med innovasjoner.
Dessverre finnes det ikke noen enkel kokebok på innovasjon med ferdige oppskrifter på prosjektstyring, innovasjonsstrategi og suksess. Synd i grunnen, for innovasjon står høyt på dagsorden, både i næringsliv og i offentlige virksomheter.
Innovasjon er ingen endestasjon
- Vi tilnærmer oss innovasjon som en prosess og ikke som en endestasjon. Et grunnleggende premiss for boken er at det ikke finnes én måte å utføre innovasjonsreiser på, sier Koefoed, som ønsker å bidra til å utvikle forståelse for dynamikken i innovasjonsprosjekter.
- Selv om innovasjonsprosesser kan utvikle seg vidt forskjellig, har innovasjoner likevel det til felles at de er et resultat av et dynamisk samspill mellom ulike faktorer som ledere og entreprenører konsentrerer handlinger, problemløsninger og beslutninger rundt, fremholder Anne Louise Koefoed.
Boken er også skrevet som en lærebok for alle som er opptatt av å bli med på en reise mot økt forståelse for hvordan innovasjonsprosesser faktisk foregår.
Innovasjoners odyssé
BI-forskerne har valgt å bruke klassikeren Odysseen som et bilde på innovasjonsprosesser. Odysseen er Homers heltedikt om Odyssevs, mennesket som våget å trosse gudene på sin hjemreise til øya Ithaka, der kona Penelopeia ventet på ham.
Å innovere handler noen ganger nettopp om å trosse “gudene”. Utgangspunktet for innovasjonsprosesser vil ofte være å utfordre det bestående, skriver Tor Hernes og Anne Louise Koefoed i sin introduksjon.
Innovasjonsprosesser er til tider dramatiske prosesser som krever stahet og utholdenhet. Og som om ikke det var nok, dreier innovasjon seg om entusiasme og til og med kjærlighet.
Få eller ingen innovasjoner hadde vært oppnådd uten følelser til mennesker, konsepter eller teknologi, fremholder BI-forskerne.
Men gründeren og den standhaftige innovatør opptrer ikke alene, men i et samspill med andre mennesker og organisasjoner, jakten på penger, utviklingen av den gode teknologi, utviklingen av nye markeder og en forståelse av gjeldende regelverk.
Fem faktorer i samspill
Tor Hernes og Anne Louise Koefoed har utviklet en enkel modell bestående av de fem sentrale faktorene organisasjon, marked, finansiering, teknologi og regelverk.
Ledere må skape handling og aktivitet innefor de fem faktorene for å få til innovasjon og utvikling.
Annonse
- Vi ser altså på faktorene som handlings- og innsatsområder i en innovasjonsprosess, sier Koefoed.
Løsninger må på plass og velges innen disse fem fokusområdene for at innovasjonsprosjektet kan realiseres. Gjennom en bedre forståelse av samspillet og dynamikken i innovasjonsprosessen, vil ledere bli bedre rustet til å manøvrere organisasjonen samt navigere i prosessene
Selve innovasjonen kan være en teknologi, et konsept, en tjeneste eller et produkt. Veien frem til innovasjonen vil påvirkes av de fem faktorene i BI-forskernes innovasjonsmodell:
1) Organisasjon innebærer en koordinering av menneskelig og materielle ressurser for å nå oppsatte mål.
2) Marked er en merkelapp på de kunde- og brukergrupper innovasjonen er rettet mot.
3) Finansiering er en integrert bestanddel av enhver innovasjonsprosess. Innovasjoner er avhengig av tilgang på økonomiske midler.
4) Teknologi er et uttrykk for relasjoner mellom mennesker, ideer og objekter (materielle ting).
5) Regelverk referer seg til spilleregler og betingelser for handling. Regulering former økonomisk liv, markedets aktivitet og bedriftens atferd. Regelverk kan skape barriere, men også inncentiver til innovasjon.
Referanse:
Hernes, Tor, Koefoed, Anne Louise (red) 2007: *Innovasjonsprosesser - Om innovasjoners odyssé*, Fagbokforlaget.