Flerkulturell kjærlighet i middelalderen

Muslimer og kristne som trosset forbud og giftet seg med hverandre, sørget for hybride kulturer i middelalderens Spania.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Flerkulturelle samfunn og kulturmøter er ikke noe nytt fenomen i Europa. Under maurernes storhetstid i Spania (ca. 711-1250) forekom ekteskap mellom muslimer og kristne.

Dette er et av temaene for Ragnhild Johnsrud Zorgatis doktoravhandling, som hun forsvarte ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo 8. mai.

Hybride blandingskulturer

- Min forståelse er at kulturer er sammensatte og foranderlige. De består av flere bestanddeler fra forskjellige steder. Denne teorien kalles gjerne hybriditet, og står i kontrast til teorier om kulturell renhet. Disse forstår ofte kultur som noe statisk, forklarer Zorgati.

- Blandingsekteskap er særlig spennende fordi de handler om mennesker som krysser grensene mellom kulturene, skaper noe nytt og lever i et grenseland mellom ulike kulturelle og religiøse tradisjoner, sier hun videre.

Forbud mot konvertering

Bare enkelt var det likevel ikke å leve mellom to kulturer. Både islamsk og kristen rettstradisjon forbød frafall fra religion, og la hindre for kulturblanding i middelalderen. Men kristen rettstradisjon var hakket strengere enn den islamske.

"- Mennesker som inngår blandingsekteskap krysser grenser, sier Ragnhild Johnsrud Zorgati"

Islam tillot at muslimske menn giftet seg med kvinner fra en annen monoteistisk religion. I kristendommen derimot var ekteskapet et sakrament som bare kunne inngås mellom kristne, forklarer forskeren.

En kristen mann kunne likevel forlove seg med en jøde eller muslim, bare hun konverterte før ekteskapet ble fullbyrdet.

Rask utbredelse av islam

- Under maurerne var Spania et islamsk samfunn, og det var fri religionsutøvelse. Kristne og jøder var dog annenrangs borgere som måtte betale en avgift, forteller Zorgati.

Barn i blandingsekteskap fikk automatisk sin fars religion og status om han var muslim. Det mener Zorgati kan ha bidratt til den raske utbredelsen av islam blant befolkningen på den iberiske halvøy i middelalderen. I løpet av 300 år var over halve befolkningen blitt muslimer, noen til og med uten å vite det selv.

- Jeg har studert en islamsk lovtekst, en såkalt fatwa, som forteller historien om en kvinne som var oppdratt som kristen av sin kristne mor. Naboene påsto imidlertid at hun var muslim, og en jurist avgjorde at hun måtte være muslim fordi faren, som døde da hun var liten, konverterte til islam.

Verdt å kjempe for

Zorgati mener vi kan få mye ny innsikt av å studere historiske epoker med paralleller til vår tid.

- Unesco har sett på spansk middelalder for å finne modeller for harmoniske, flerkulturelle samfunn. På noen områder kan vi nok ha noe å lære, men ikke på alle, mener hun.

- I middelalderen, som i dag, ble mange oppdratt i flere kulturtradisjoner og fikk en økt forståelse for verdien av å kjempe for et flerkulturelt samfunn. Dette er en viktig kunnskap, for alternativet er jo mye verre, sier Ragnhild Johnsrud Zorgati.

Les mer:

Between Boundaries. Discourses on Cultural Diversity in 11 th -13 th Century Medieval Spain - doktorgradsprosjektets nettside

Powered by Labrador CMS