DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV prio - LES MER.
Sjef for E-tjenesten Nils Andreas Stensønes (fra venstre), sjef for PST Beate Gangås og sjef for NSM Lars Christian Aamodt under fremleggelse av den årlige trussel- og risikovurderinger fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet, Etterretningstjenesten og Politiets sikkerhetstjeneste i februar.(Foto: Amanda P. Giske / NTB)
Myndighetene kommuniserer stadig mer om terrortrusler. Ingen vet om det faktisk virker
– Viktig å anerkjenne dilemmaene rundt terrorkommunikasjon, mener forsker.
Vårens rettssak etter
Pride-terroren 25. juni 2022 har minnet mange på at terrorangrep skjer når man
minst venter det. Mens folk flest vet lite om hvilke farer som truer, sitter
myndighetene ofte med kunnskap om hva som rører seg i radikale miljøer.
Før ble denne
informasjonen holdt mest mulig hemmelig, men de siste årene har
sikkerhetsmyndighetene begynt å dele stadig mer. Det kommer frem i en
doktorgradsavhandling fra forsker Stine Bergersen ved Institutt
for fredsforskning (PRIO).
– Det brukes stadig mer
tid og ressurser fra myndighetene på kommunikasjon rundt terrortrusler, sier
Bergersen.
Går mer i detalj
Hun viser til den årlige
åpne trusselvurderingen fra Politiets sikkerhetstjeneste (PST) som et eksempel. Den ble innført i 2004.
De
første fem årene var den bare én side lang. Deretter økte omfanget til 10–15
sider, før den fra 2020 var på rundt 20 sider. Den samme utviklingen har den ugraderte
trusselvurderingen fra Forsvarets etterretningstjeneste hatt.
– Men det er ikke bare at
teksten har blitt lenger. Informasjonen har også blitt mye mer detaljert, sier
Bergersen.
– Før bestod den av en
kort orientering om trusselnivået og noen få fakta. Nå gis det et mye større
bilde. Det brukes det mer tid på å forklare og beskrive innenfor de rammene som
finnes for de hemmelige tjenestene. Det inkluderer hvordan de har kommet frem til
trusselvurderingen, sier hun.
Hun forteller at det nå i tillegg legges mye jobb i å formidle budskapet i
et språk og format som er forståelig for folk flest.
I sin forskning har Bergersen systematisk
gått gjennom offentlig kommunikasjon fra de tre myndighetsorganisasjonene som
jobber direkte med terrorbekjempelse og -beredskap her i landet: PST,
E-tjenesten og Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).
I tillegg har hun intervjuet
sentrale kommunikasjonsfolk hos PST og E-tjenesten.
Hun har prøvd å finne ut hva målet med den offentlige kommunikasjonen er.
Vil bruke befolkningen som
ressurs
– Det finnes ikke et
åpenbart og konkret svar på hvorfor de bedriver denne kommunikasjonen, sier
Bergersen.
Verken PST eller
E-tjenesten er nemlig pålagt ved lov eller av overordnede myndigheter å for
eksempel gi ut en åpen trusselvurdering. Likevel gjøres dette hvert år sammen
med en godt regissert pressekonferanse som får stor dekning i mediene.
Hun forteller at ønsket om å kommunisere
mer til befolkningen dermed delvis er noe som har oppstått internt i
tjenestene.
Det sees blant annet på som et verktøy i arbeidet
med å forhindre terror. I tillegg har formidling av trusselinformasjon blitt satt tydeligere på den politiske agendaen, for eksempel i Nasjonal kontraterrorstrategi.
– Det kommer stadig
tydeligere frem for meg at denne informasjonen skal ha andre effekter enn bare
det demokratiske og moralske ansvaret for å opplyse. Kommunikasjonen skal virke
forebyggende, sier Bergersen.
Annonse
– For det første har
tjenestene en tanke om at det vil sette folk i stand til å ta bedre informerte
avgjørelser for tiltak som kan beskytte seg selv, familien, bedriften,
nabolaget eller den religiøse gruppen de tilhører.
I tillegg til å redusere
sårbarheten for terrorangrep er det å bruke befolkningen som en ressurs i eget
arbeid, mener Bergersen.
– Tanken er at ved å sørge
for at informasjon kommer fram til de som trenger det, kan man avdekke
radikalisering ved å belyse hvordan risikofaktorer for radikalisering kan se
ut. Dermed kan en lærer, fotballtrener, forelder eller venn bidra til å fange opp prosesser med radikalisering lenge før de ville havnet på radaren til PST, sier
hun.
I tillegg skal åpenhet
bidra til større tillit til myndighetene. Slik kan flere være villige til å
rapportere mistenkelig adferd til dem og lytte til råd og påbud.
– Vet lite om det når frem
Om det virker, er
imidlertid vanskelig å vite.
– En overordnet konklusjon
er at myndighetene vet lite om terrorkommunikasjon når frem til folk, hvordan
den forstås eller tolkes og om den i så måte reduserer sårbarheten, sier Bergersen.
Derfor er det også
vanskelig å si hvor mye og hvilken informasjon som er riktig å gi ut til
offentligheten, mener hun.
– Dette dilemmaet står
sentralt i all terrorkommunikasjon. I én situasjon er det kanskje en god idé å
gi ufullstendig informasjon. I andre vil det som skaper minst negativ
effekt, være å si ingenting.
– Noen ganger kan det for eksempel være viktig å ta
kontroll over en uriktig fortelling som er i ferd med å feste seg i befolkningen. Men gjør man dette for ofte, vil det kunne skape en forventning om at dersom et
rykte ikke avkreftes, er det å regne som troverdig. I tillegg finnes det
begrensninger på hva myndighetene kan si noe om, blant annet på grunn av krav
til kildevern.
Viktig å anerkjenne dilemmaene
Hun viser til den
forhøyede terrorberedskapen sommeren
2014 (nrk.no) som et
eksempel på at det kan være vanskelig å finne den rette balansen i hvor mye
informasjon man skal gi befolkningen.
Annonse
– 2014 er en helt spesiell
case i norsk sammenheng. PST varslet om et mulig forestående terrorangrep i
Norge innen få dager fra en gruppe med utgangspunkt i Syria. Men utover dette
var de sparsomme med opplysningene. Budskapet var at folk skulle være årvåkne
og rapportere hvis de så noe mistenkelig. Dette var vanskelig for mange å
forholde seg til, sier Bergersen.
Hun mener likevel man skal
vokte seg for å tro at det finnes noen fasit på hvor mye terrorkommunikasjon
som er riktig, og når og hvordan denne skal utformes og deles. I tillegg er
verden i kontinuerlig endring. Myndighetene må rett og slett føle seg frem og
lære underveis.
– Ved å se på dette som dilemmaer,
anerkjenner man at det vil være nyanser på begge sider. Man vil aldri ha et
helt enkelt svar på om det er riktig å kommunisere eller ikke, sier Bergersen.
– Å bygge kunnskap blir
lettere hvis vi anerkjenner at det ikke er mulig å komme fram til en
suksessoppskrift på hvordan dette skal gjøres.