Regjeringen har ambisiøse mål for klimapolitikken, men har mye ugjort i gjennomføringen. - Snittkarakteren for klimapolitikken blir D+, eller Nogen + som det het i gamle dager, fastslår BI-professor Jørgen Randers.
For vel to år siden, 4. oktober 2006, presenterte Lavutslippssutvalget under ledelse av professor Jørgen Randers den mye omtalte rapporten Et klimavennlig Norge (NOU 2006:18).
Rapporten, som var bestilt av Regjeringen, presenterer 15 tiltak som skal sikre at Norge kutter de nasjonale utslippende med mellom 50 og 80 prosent innen 2050.
Utvalget skriver i sin anbefaling at Norge bør kutte to tredjedeler av klimagassutslippene på hjemmebane.
Regjeringen har svært ambisiøse mål for sin klimapolitikk, og ønsker å hevde seg i fremste rekke på den internasjonale miljøarenaen.
Regjeringens karakterbok
Hvordan har så Regjeringen fulgt opp sine ambisiøse klimamål i praktisk politikk?
Det nyetablerte Senter for klimastrategi ved Handelshøyskolen BI har gjennomført en studie av hvordan Regjeringen har fulgt opp anbefalingene fra Lavutslippsutvalget.
Studien baserer seg på intervjuer av 40 utvalgte, godt informerte nordmenn og kvinner. De har vurdert Norges oppfølging av hvert av Lavutslippsutvalgets tiltak på en skal fra 1 (dårligst) til 5 (beste karakter).
Norge oppnår en snittkarakter på middelmådige 2,4 av maksimalt oppnåelig karakter på 5.
- Regjeringen skal ha honnør for å ha etablert veldig ambisiøse målsettinger for norsk klimapolitikk. Når det kommer til gjennomføring, er det dårligere stilt, konstaterer Jørgen Randers, som leder Senter for klimastrategi ved Handelshøyskolen BI.
Ifølge Randers oppnår Regjeringen en snittkarakter på D+, som tilsvarer karakteren Nogen + i gamle dager.
Middelmådig på alle områder
Senter for klimastrategi ved Handelshøyskolen BI har vurdert regjeringens gjennomføring av klimapolitikk innenfor følgende områder:
Tiltak 1: En klimavettkampanje
Tiltak 2: Lavutslippsutvalgets teknologipakke
Tiltak 3. Innfasing av lavutslippskjøretøy
Tiltak 4: Mer CO2-nøytralt drivstoff
Tiltak 5: Redusert transportbehov
Tiltak 6: Innfasing av lavutslippsfartøy
Tiltak 7: Energieffektivisering i bygg
Tiltak 8: Overgang til CO2-nøytral fyring
Tiltak 9: Innsamling av metangass
Tiltak 10: CO2-håndtering i store punktutslipp
Tiltak 11: Forbedringer i kraftkrevende industri
Tiltak 12: Elektrifisering av sokkelen
Tiltak 13: Utbygging av ny fornybar kraft
Tiltak 14: CO2-håndtering i fossile kraftverk
Tiltak 15: Opprusting av el-nettet
Norge kommer relativt dårlig ut for alle de vurderte klimatiltakene.
Annonse
De beste karakterene (rundt tre av maksimalt fem) får Norge for forbedringer i kraftkrevende industri og energieffektivisering i bygg.
Den dårligste karakteren får Norge for vår innsats for å redusere transportbehovet.