Denne artikkelen er produsert og finansiert av Sintef - les mer.
Norske gutter liker skolen mindre enn gutter i Spania og Polen.(Illustrasjonsfoto: Siegfried Kuttig/Shutterstock/NTB)
Norske gutter liker skolen minst
Gutter i alderen 8–14 år har en mye dårligere opplevelse av forholdet til lærerne, medelever og skolen enn jentene. Også sammenlignet med gutter i Spania og Polen liker de norske skolen langt mindre.
Svein IngeMelandfrilansjournalist
SINTEF
Publisert
Forskere fra Sintef har stått for den
norske delen av studien som har undersøkt hvordan barn på 4.–7. trinn
opplever skolemiljøet.
Elevene ble spurt om sitt forhold til lærerne og
medelevene, om de likte skolen og om de opplevde den som rettferdig.
Føler skolen
er urettferdig
De største forskjellene
fant forskerne mellom kjønn. Og spesielt mellom norske jenter og gutter.
– Norske jenter trives i stor
grad på skolen, mens guttene har en markant dårligere opplevelse av
skolemiljøet. Norske gutter svarer også mer sprikende enn polske og spanske
gutter, sier forsker Sébastien Muller ved Sintef Digital.
Aller størst er
forskjellen når forskerne spør om skolen er rettferdig.
Norske gutter opplever
skolen som vesentlig mer urettferdig enn jentene. Det er nesten dobbelt så stor
sannsynlighet for at en gutt svarer at han ikke synes skolen er rettferdig,
sier Muller.
Selv om guttene i Spania
og Polen også synes skolen er klart mer urettferdig, er det langt fra så utpreget
som blant de norske.
Sammenlignet med jentene
uttrykker norske gutter også at de liker skolen mye dårligere (44 prosent dårligere
score). Spanske gutter liker også skolen klart mindre enn jentene, mens det
ikke er kjønnsforskjeller i den polske skolen.
Dårligere
forhold til lærerne
Gutter i Norge skiller
seg også ut med den mest negative opplevelsen av forholdet til lærerne, 44 prosent
mindre enn jentene. Polske gutter er heller ikke overbegeistret, mens spanske
gutters oppfatning skiller seg lite fra jentenes.
På spørsmål om forholdet
til medelevene, svarer begge kjønn ganske likt i Polen og Spania. Norske gutter
skiller seg ut med en klart mer negativ opplevelse av forholdet til medelevene.
Felles i alle tre land er
at opplevelsen av skolen, lærere og medelever blir dårligere opp gjennom skoleårene.
Her skiller norske elever seg ut med en litt mer positiv tendens. Tilfredsheten
deres svekkes mindre for hvert klassetrinn.
Forverring
med pandemien
Studien ble gjennomført første
gang høsten 2019, like før koronaviruset slo til. En ny runde ble kjørt høsten
2020, etter den første smittebølgen.
Pandemien slo klart negativt ut for alles
opplevelse av skolemiljøet. Det var omkring 20 prosent nedgang i alle land.
Forskerne ble ikke
overrasket over at strenge restriksjoner og lange perioder med stengte skoler slo
uheldig ut.
– Men det var
uventet at de negative effektene var omtrent like store i Polen og Norge, selv
om skolen i Polen var stengt i nesten dobbelt så mange uker. Det viser at det
er mange andre faktorer som avgjør hvordan koronatiltak påvirker elevene, sier forsker Mari Gunnes i Sintef Digital.
Annonse
Mannlig eller kvinnelig lærer
I norsk grunnskole er 75
prosent av lærerne kvinner. Spiller lærerens kjønn noen rolle for elevenes tilfredshet?
– Det ser sånn ut. I vår studie
ser vi at gutter trives omtrent like godt om læreren er kvinne eller mann.
Samtidig ser vi at jentene trives betydelig bedre med en mannlig enn en
kvinnelig, sier Sébastien Muller.
Han forklarer at det er 34 prosent mer sannsynlig at jenter svarer at de er fornøyde
med skolen når læreren er en mann.
– Slår vi sammen kjønnene, er det derfor noe
større sjanse for at elevene trives bedre med enn mannlig lærer, sier han.
Skolen passer jentene bedre
Utviklingsleder Kjetil Gulsrud Lundemoen i Modum kommune har
vært tett på undersøkelsen som har gjennomført ved fem av skolene i
kommunen.
Han har sine tanker om hvorfor guttene opplever skolehverdagen så mye
dårligere enn jentene.
– Noe skyldes nok at Norge har en mye høyere
andel som går i fellesskolen. Spania og spesielt Polen har spesialskoler som
fanger opp elever med adferdsvansker. Jeg tror også teoretiseringen av skolen
oppleves mer krevende og mindre relevant for en større andel av guttene, sier han.
Lundemoen understreker at det ikke er sånn at jenter ikke liker praktiske fag, men de «tåler» akademiseringen bedre.
– Heldigvis er pendelen i ferd med å snu, blant annet med funnene i evalueringen
av seksårsreformen, regjeringens tilskuddsordning for mer praktisk undervisning
og varselet om en ungdomsskolereform.
Hvorfor er opplevelsen av urettferdighet så sterk?
Annonse
– Jeg tror opplevelsen av urettferdighet har sammenheng med skolens og
lærernes sanksjoner mot uro og utagering, som det er mer av blant guttene.
Jentene har ofte ikke så synlige og fysiske utbrudd når det er noe som
frustrerer. Derfor tåles dette mer av omgivelsene.
Lundemoen peker også på at guttene bruker mye tid på
gaming og at deltagelsen i organiserte aktiviteter utenom skolen har avtatt.
– Jeg tenker at det kan være en mismatch mellom
det som foregår på skolen og det som skjer hjemme. Kanskje er vi som foreldre for
flinke til å tilrettelegge slik at guttene ikke får nok sosial og emosjonell kompetanse
til å takle motstand og utfordringer som de møter på skolen.
Skreddersy tiltak
I studien kommer forskerne med flere forslag til tiltak.
– Skolen må se på helheten for å gjøre noe med
de mange faktorene som bidrar til opplevelsen av et dårlig skolemiljø. Samtidig
tror vi det er hensiktsmessig å skreddersy tiltak rettet mot deler av
elevgruppen. Særlig mot gutter og elever av begge kjønn på høyere årstrinn,
sier Mari Gunnes.
EU har støttet skoleprosjektet som Sintef har gjennomført sammen med Poznan University of Physical Education i Polen, Universidad de Córdoba i Spania, Viken fylkeskommune, Modum kommune og EUREGHA.