Kreative og nyskapende ansatte som øker produksjonen og samtidig formidler kunnskapen til andre - dette er enhver leders drøm. Men hvordan få det til i praksis?
Høgskolen i Nord-Trøndelag
Anne SigridHaugsetrådgiver og forskningsformidler, Trøndelag Forskning og Utvikling
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
- Da svensken Jan Boklöv kom inn i hoppsporten, lo folk av ham og hoppstilen hans. Men marginale, “dumme” ideer og forsøk kan ofte være det som driver utviklinga framover, og i dag hopper alle som Boklöv, sier førsteamanuensis Øystein Rennemo ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.
Han gir i disse dager ut boka “Levér og lær”. I boka tar han blant annet til orde for å bruke verktøy som lek, ironi, intuisjon og humor som virkemidler for å bedre produksjonen og resultatene i både private og offentlige foretak.
I bedriften er det viktig å skape rom for lek, latter, humor og ville ideer, understreker lærebokforfatteren.
Lekenhet viktig
- Tittelen “Levér og lær” spiller på slagordet “lek og lær” fra skolen, der barn lærer best når de kan utforske spennende ting i en lekende situasjon. Voksne er ikke så forskjellige fra barn, men i en resultatorientert bedrift med harde produksjonskrav kobles ofte denne kreative lekenheten av, sier Øystein Rennemo.
Kravene til bedrifter i dag er imidlertid slik at produksjonen stadig må tilpasses, endres og utvikles, og da er det at lekenheten, utforskertrangen og evnen til å sprenge tankegrenser og bryte mønster trengs aller mest.
Øystein Rennemo gir bedriftsledere og andre som arbeider med å utvikle organisasjoner helt konkrete eksempler og ideer til hvordan man skal skape forutsetninger for nyskaping, kunnskapsutvikling og resultatforbedring.
Reflektere og lytte
- Jeg har selv jobbet som coach i en rekke foretak. Et viktig virkemiddel har vært å skape god refleksjon rundt det man gjorde og de valgene bedriften tok, sier Rennemo.
- For at god kunnskapsutvikling skal finne sted, må lederen eller coachen invitere til åpen og god kommunikasjon og være god til å lytte, og i boka skriver jeg om hvordan dette kan gjøres i praksis, sier han.
Å bygge kunnskap i eget team er ofte ikke nok, og Øystein Rennemo er opptatt av at kunnskapen skal formidles både til resten av organisasjonen, til andre organisasjoner og til akademiske miljøer.
Gode grep
- De fleste ledere ønsker seg kontinuerlig forbedring i driften og innser at det trengs kreative prosesser, læring og kunnskapsoverføring blant myndiggjorte medarbeidere i sosiale fellesskap, sier Øystein Rennemo.
- Men man mangler de gode grepene og en konkret metode for å få realisert det. Denne boka er et forsøk på å formidle en slik metode, avslutter han.
Referanse: Øystein Rennemo: Levér og lær - aksjonsbasert utvikling i resultatorienterte organisasjoner. Universitetsforlaget 2006.
Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Nord-Trøndelag - Les mer