Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskolen i Innlandet - les mer.
Forskning viser at vi har et skolevesen som reproduserer og øker sosiale ulikheter.(Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Skolen skaper større forskjeller mellom elever
Norsk skole skal gi alle like muligheter. Nå viser forskning at forskjellene i skoleprestasjoner mellom elever med ulik sosial bakgrunn øker gjennom hele grunnskolen.
Med utgangspunkt i tre omfattende kartleggingsundersøkelser med
til sammen 60.000 elever har forskere ved Høgskolen i
Innlandet studert hvilken betydning foreldrenes utdanningsnivå har for elevenes
læring over tid i skolen.
– Når elever med foreldre med lav utdanning begynner
på skolen, ligger de to år bak sine medelever som har foreldre med høy
utdanning i skolefaglig utvikling. Når de går ut av grunnskolen, har
forskjellen økt til tre år, forteller pedagogikkprofessor
Thomas Nordahl.
Sammen med kollega Sigrid Øyen Nordahl har han nettopp fått
publisert en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Paideia der disse funnene blir presentert.
Det er få studier som har fulgt elevene gjennom hele
skolegangen for å se om disse forskjellene øker eller minsker over tid.
Skole for alle?
En skole der alle elever har de samme mulighetene er et grunnleggende
prinsipp i Norge.
– Det er derfor vi har 10-årig grunnskole, at alle blir
undervist etter de samme lærerplanene, går i de samme skolene og møter de samme
lærerne, sier Thomas Nordahl.
I tillegg er det satt i verk en rekke universelle tiltak for
å redusere sosial ulikhet mellom elever. Disse er for eksempel leksehjelp, skolefritidsordning,
utvidet skoledag, tidlig innsats, rett til ekstra støtte og økt lærertetthet.
Nordahl mener noen fort kan tro at de elevene som har
foreldre med lavt utdanningsnivå presterer dårligere på skolefaglige tester – fordi de har utfordringer med læring, og at progresjonen for læring er
dårligere for de med dårlig utgangspunkt.
Den forklaringen holder ikke, sier Nordahl.
– Studier viser det stikk motsatte. De som har
utfordringer med læring, har ikke dårligere progresjon når de er utsatt for gode
pedagogiske tiltak enn de som har gode forutsetninger for læring.
Skole som øker ulikheter
Nordahl havner på grunn av dette på en annen forklaring til
økningen i forskjeller. Han mener forskningen hans viser at vi har et
skolevesen som reproduserer og øker sosiale ulikheter.
– Skolen er i seg selv bedre tilrettelagt for elever
med foreldre med høy utdanning. De har med seg kunnskap, ferdigheter og verdier
som skolen verdsetter. De vil mestre skolen bedre, få mer positiv oppmerksomhet
og være flinkere til å be om hjelp.
Et eksempel Nordahl peker på er teoretiseringen som skolen
har gått igjennom. Han mener den passer bedre elevene med foreldre med høy
utdanning.
– I tillegg mener jeg at privilegerte foreldre utnytter
universelle goder i skolen bedre enn de som har et annet utgangspunkt. For
eksempel vil foreldre med gode erfaringer fra skoletiden sin utnytte
skole-hjem-samtaler bedre enn de som har gjort det dårlig på skolen, forteller
han.
Tall til å
stole på
Nordahl har målt elevenes skolefaglige prestasjoner i norsk,
matematikk og engelsk på 1., 5., 8. og 10. trinn.
Annonse
For å styrke den statistiske analysen og gyldigheten i dette
arbeidet har Nordahl i tillegg til å ha regnet på ulike elever på de
forskjellige trinnene, gjort det samme med ulike kohorter av elever.
De som ble vurdert på 1. trinn, er de samme som blir vurdert
når de kommer til 5. trinn. De som ble vurdert på 5. trinn første gang, plukkes
opp igjen på 8. trinn og så videre. Da følger du de samme elevene i fire
skoleår.
Elevenes skolefaglige prestasjon er vurdert av
kontaktlærerne deres på en skala fra 1 til 6.
Foreldrene til barna har svart på spørsmål om utdanningsnivå. Det
laveste nivået er avsluttet utdanning etter grunnskolen. Det høyeste
utdanningsnivået er mer enn tre års høyere utdanning.
Når man sammenligner tallene fra de to forskjellige måtene å
måle på, blir konklusjonen den samme.
– Jeg finner den samme veldige tydelige kurven begge
steder. Jo høyere utdanningsnivå foreldrene dine har, desto bedre presterer du
på skolen. Tallene er pålitelige, sier Nordahl.
Og det nye med denne forskningen er altså at forskjellen mellom
barn med foresatte med det laveste utdanningsnivået, og de med det høyeste
nivået, øker betydelig gjennom de ti første årene på skolen.
– Hvorfor er det så alvorlig at de sosiale
forskjellene øker?
– Det er viktig for Norge som sosialdemokrati å ha små
sosiale forskjeller, men dette har jo konsekvenser også for den enkelte elev.
Utdanning bestemmer i dag i stor grad livet ditt. Hvis du skal lykkes, er
utdanning nøkkelen på en helt annen måte enn bare for en generasjon siden,
mener Nordahl.
Politikerne
må på banen
Pedagogikkprofessoren har et stort
hjerte for de elevene som ikke fikser skolen godt nok.
Når han nå ser at den sosiale ulikheten mellom elever øker
gjennom hele grunnskolen, mener han det må ropes et varsko.
Annonse
– Disse tallene viser at skolen ikke kan sees som
likeverdig og rettferdig. De universelle tiltakene for å redusere sosial
ulikhet virker ikke i samsvar med intensjonen, sier Nordahl.
– Hvorfor hjelper ikke de tiltakene norsk skole har
innført for å utjevne sosial ulikhet?
– Det er fordi disse hjelpemidlene ikke er sterke nok.
Vi tror at de virker, men har ikke noe dokumentasjon på dette.
Nordahl har en klar formening om hva som skal til.
– Det vi vet, er at du må starte tidlig. Barnehagen
og første del av grunnskolen blir helt essensielt. Universelle goder er ikke
svaret. Du må sette inn systematisk ekstra hjelp til de som har utfordringer,
forteller han.
Nordahl sier forskning viser at denne hjelpen må settes inn uten
at det skal ha preg av spesialundervisning eller at elever tas ut av
klasserommene.
– Dette må være målrettede tiltak i fellesskapet.
Thomas Nordahl er også opptatt av det ikke bare settes inn
tiltak mot det kognitive hos elevene, som språkutvikling, lesing og regning. Det må også satses på å utvikle sosiale, emosjonelle og personlige
ferdigheter.
– I stor grad er det politikerne som må ta
tak i dette for her er det snakk om å omfordele, endre på innholdet og øke
kvaliteten i skolen og barnehagen. Dette vil koste penger, sier professoren.