Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Dette prakteksemplaret av Magnus Lagabøtes landslov tilhører Det Kongelige Bibliotek i København. Det er nå utlånt til Nasjonalbiblioteket i Oslo.(Foto: Gorm K. Gaare / Nasjonalbiblioteket)
Magnus Lagabøtes landslov la grunnlaget for nordmenns rettsoppfatning
Nordmenn oppfattet Magnus Lagabøtes landslov som rettferdig da den ble innført som en av de første lovene av sitt slag. Det har bidratt til at vi i Norge har ganske høy tillit til rettsvesenet.
I 1274 samlet kong Magnus Lagabøte
hele det norske kongeriket under én felles lov. Landsloven ble gjeldende i over 400 år.
I denne loven ligger spirene
til den norske rettsstaten og ideen om folkelig medbestemmelsesrett. Landsloven
står som ett av de aller viktigste dokumentene vi har fra norsk historie.
Da Norge for 750 år siden fikk en lov som gjaldt for hele landet, var Norge dermed et av de første kongerikene i Europa med en slik lov. Bare Sicilia og Castilla i Spania hadde tilsvarende lover tidligere, men med mindre suksess.
Sverige fikk en landslov rundt 1350. Det var temmelig sikkert etter inspirasjon fra Norge, da landene hadde felles konge i denne perioden. Norge ble et foregangsland på dette området, ikke minst fordi loven fungerte så godt og var i bruk så lenge.
Byene var et eget lovområde og fikk en egen bylov i 1276.
Birkebeinerne fikk kongemakten etter
hundre år med borgerkrig
Da
kong Magnus Lagabøte samlet Norge under én felles lov, skjedde det etter 100
år med rivalisering om makt og borgerkrig i landet.
Birkebeinerne og baglerne
sto mot hverandre i stridens siste fase om retten til og kontrollen med
kongetronen. Birkebeinerne måtte flykte med barnekongssønnen Håkon Håkonsson
fra Østlandet til Nidaros for å bringe ham i sikkerhet. Den dramatiske
flukten på ski foregikk blant annet i området hvor dagens birkebeinerrenn
finner sted.
Håkon Håkonsson fikk etter hvert makten i Norge som enekonge. Det innledet en fase i norsk historie der kongedømmets makt og posisjon ble styrket
i betydelig grad.
Håkons sønn Magnus Lagabøte videreførte utbyggingen og styrkingen av kongemakten. Navnet Lagabøte fikk han på grunn av landsloven han innførte. Han «bøtet» på
lovene.
Lagabøte betyr lovforbedreren og viser til at han gjennomførte
det mest omfattende arbeidet med lovgivning noensinne i Norge.
Ikke
bare var dette et omfattende arbeid. Lovens utforming bidro også til at
nordmenn fikk tillit til loven. Det er noe som også gjenspeiles i dag.
– Det norske samfunnet er et rettssamfunn og har en
rettstradisjon. Vi har generelt stor tillit til loven og til forvaltningen. En viktig grunn til dette ligger i landets historie og i Magnus Lagabøtes
landslov, sier Erik Opsahl.
Han er professor i middelalderhistorie ved NTNU og
leder Middelaldersenteret der. Opsahl er involvert i mange av arrangementene knyttet til 750-årsubiléet.
Viktig for norsk identitet
Magnus
Lagabøtes landslov har også hatt stor betydning for en felles norsk identitet. Loven hadde dessuten betydning for opprettholdelsen av norsk identitet og bevisstheten om et norsk samfunn i den
lange unionstida med Danmark.
Selv om Landsloven ble erstattet av Kristian 5. norske
lov i 1687, hadde den bidratt til å opprettholde Norge som et eget
lovområde innenfor unionsfellesskapet.
– Vi var i mange hundre år en del av et større
politisk fellesskap. Landsloven er et viktig grunnlag for det norske
innenfor dette fellesskapet, sier Opsahl.
Annonse
– Landsloven er en viktig institusjon i norsk
historie. Selv om Norge ble sterkt påvirket av dansk lov og forvaltning i
unionen, var likevel norsk lov utgangspunkt for unionsmonarkenes styre av
Norge.
En human lov som ivaretok de sårbare
Den nye loven i 1274 avskaffet hevndrap. Det var ikke lenger lov til å utføre blodhevn. Det hadde vært forventet at
familie og slekt skulle hevne drap med drap. Den nye loven begrenset også
omfanget av selvtekt, altså det å ta loven i egne hender.
– Dette bryter med
gamle tradisjoner og viser et steg mot et moderne tankesett der
enkeltindividets ansvar kommer mer fram. Loven viser også stor bevissthet om at sårbare individer skulle tas
ekstra hånd om, understreker Opsahl.
For eksempel: Hvis fattige stjal mat
for å stagge sulten hos seg selv eller familiemedlemmer, skulle de ikke
straffes. De ble ansett som verdig trengende.
– Loven ble oppfattet som rettferdig, og den ga
forutsigbarhet og trygghet. Den ble åpenbart ikke oppfattet som et redskap for
elitens rettigheter og interesser. Hvis Landsloven hadde blitt oppfattet som
dårlig og urettferdig, ville den ikke blitt så godt forankret som den ble, sier Opsahl.
Kongen som avskaffet «Hunger Games»
Are Sende Osen i NRK har produsert podkastserien Kongerekka om Norges konger. Episoden om Magnus Lagabøte heter betegnende nok Kongen som avskaffet «Hunger Games».
Lekmenn som domsmenn
Tidligere var landet delt i fire
lovområder med hvert sitt lagting. Det fungerte blant annet som en domstol:
Frostating, Gulating, Eidsivating og Borgarting.
De fire tingene forble viktige
møteplasser og domstoler, men fra 1274 med en felles lov og sterkere innordnet
i det landsomfattende kongelige forvaltningsapparatet.
Ved siden av dommeren, lagmannen,
var det lekmenn som fylte rollen som domsmenn på tinget.
– Om en skal våge å trekke lange historiske linjer,
kan en påstå at det er spor etter Magnus Lagabøtes landslov i dagens norske
rettsapparat. Det er fortsatt et stort innslag av lekfolk i domstolene, og med et enklere
og mer direkte hierarkisk domstolsystem enn mange andre land, sier Opsahl.
En av grunnene til at Landsloven fikk så
godt fotfeste, var at den ble forankret lokalt. Ifølge Landsloven er det «bare
tåpen som bruker loven etter sin bokstav dersom loven er for streng eller for
mild».
Annonse
Loven skulle derimot brukes slik at den ga en rettferdig dom. Den la
opp til at teksten i lovboka var et utgangspunkt som kunne tilpasses lokalt.
Loven åpner opp for bruk av skjønn
Måten det fungerte på, var at lagmenn reiste rundt i
sine ombudsdistrikt og samarbeidet med lokale tingmenn for å
komme fram til domsavsigelser. Lagmennene var oppnevnt av kongen, mens de lokale tingmennene var lekfolk.
Landsloven åpnet altså opp for å
bruke skjønn.
– Og når loven åpner opp for bruk av skjønn, åpner
den også opp for dialog, sier Erik Opsahl.
Landsloven la grunnlaget for en
tillit til rettsapparatet.
– Så er det en diskusjon om denne tilliten til tider
kan slå ut i litt naivitet overfor stat og politikere. Korrupsjon i en eller
annen form ser ut til å være mer utbredt i Norge enn vi liker å tro. Habilitet
kan det også virke som nordmenn innimellom kan ha problemer med å forstå fullt
ut, sier Opsahl.
Modell for andre land
Landsloven
fungerte høyst sannsynlig som modell for den svenske landsloven fra rundt
1350.
De ulike delene av den norske kongens maktvelde i høymiddelalderen fikk enten den norske landsloven direkte, for
eksempel Shetland og Færøyene, eller sin egen variant, som Island. Kongens maktvelde ble populært kalt Norgesveldet.
Islendingene
henvendte seg til Norge og kong Magnus Lagabøte for å få hjelp til å lage en
islandsk lov som kunne få orden på lov og rett etter uro i landet.
Kirkens og kongens makt
Annonse
Magnus Lagabøtes landslov ble over
tid et samlende norsk symbol. Den omtales i kilder som Vår hellige lovbok og
St. Olavs lov.
I middelalderen var det vi i dag
kaller statsmakt, delt mellom de to samfunnsmaktene kongedømme og kirke. På
1200-tallet opererte kirken og kongen side om side. Begge hadde makt og
myndighet til være både lovgivende og dømmende.
Landsloven avklarte ikke hvor
grensen mellom de to samfunnsmaktene skulle gå. Kong Magnus inngikk da en
avtale med kirken i 1273 og 1277. Det er den såkalte Sættargjerden (forlik).
Avtalen framstod som et kompromiss, men etterfølgerne etter Magnus nektet å godkjenne avtalen. Den ble oppfattet som å gi kirken
for mye makt. Først i 1458 ble den godkjent av unionskongen Kristian 1.
Dansketiden
Magnus Lagabøtes lov hadde sin viktige
plass i det norske samfunnet fra den ble innført og fram til 1687. Selv da
Norge ble underlagt Danmark som lydrike under reformasjonen i 1537, fortsatte
den norske loven å gjelde.
Da den danske «kuppmakeren» Kristian
3. sendte sønnen Fredrik (den senere Fredrik 2.) til Norge, som representant
for faren og seg selv, for å bli hyllet, instruerte danskekongen Kristian sønnen
om at han skulle love på vegne av faren og seg selv å holde nordmennene ved
«Sankt Olavs og Norges rikes lov».
Et unikt og velbrukt eksemplar
Det finnes 42 bevarte eksemplarer av
Magnus Lagabøte landslov. Tre av dem er i norsk eie, og ett av disse befinner
seg i Gunnerusbiblioteket i Trondheim. Dette er et
brukseksemplar. Det vil si en lommelovbok som lagmenn lett kunne bære med seg rundt på
sine reiser til de lokale tingene.
Lovboken som er fra siste halvdel av
1300-tallet, bærer også preg av å ha vært flittig i bruk.
– Denne
bruksutgaven av Magnus Lagabøtes landslov er noe av det viktigste vi har i
samlingen vår. Den er ett av de få bevarte bokverkene vi har i Norge som er
skrevet på norrønt. Etter hvert som dansketiden skred fram, forsvant det norrøne
språket. Denne lovboken representerer derfor en viktig del av norsk historie og
identitet.
Det sier Per-Olav Broback Rasch, historiker og universitetsbibliotekar
ved Gunnerusbiblioteket.
Da Norge kom ut av unionen med
Danmark, ble alt som kunne vise til norsk identitet, kultur og historie svært
viktig. Dette unike brukseksemplaret av Magnus Lagabøtes landslov er en del av
denne arven.
Annonse
Broback Rasch forteller at
den har vært i Christoffer Hammers eie. Hammer var embetsmann, forfatter og
samler. Hans omfattende bibliotek på 2000 bind, en naturaliesamling, samt 20.000
riksdaler ble i 1804 testamentert til Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab
(DKNVS) i Trondheim. En naturaliesamling er en samling av objekter eller gjenstander.
Med Hammers legat kunne DKNVS på 1800-tallet fungere som
et forskningsråd. Det var av stor betydning i en tid da det ellers ikke var
mange muligheter for støtte til forskning.
NTNU har overtatt ansvaret for de historiske samlingene til DKNVS. I dag er det Universitetsbibliotekets spesialsamlinger som forvalter dem.
Markerer 750-årsjubileet
Gjennom hele jubileumsåret 2024 skjer det mye, blant annet i regi av Nasjonalbiblioteket, som foredrag, debatter, utstilling, podkaster med mer.