Samarbeid ga kvalitetstorsk
Et helt nytt produkt av fersk torsk ble nylig lansert. Torsken er slaktet, filetert og pakket maksimum fire timer etter at fisken svømte i sjøen.
Om Marinepack
Hovedmålet for Marinepack 2010 er å bidra til høy konkurransekraft, lønnsomhet og lavest mulig påvirkning på klima og miljø for norsk emballasjeindustri og sjømatnæring. Marinepack-prosjektet er det tredje igangsatte, og det er finansiert av tre ulike program i Norges forskningsråd: BIA, Smartrans og Matprogrammet. Østfoldforskning, Nofima, emballasjebedrifter, fiskebedrifter, en transportør og en utstyrsleverandør er deltakere i prosjektet. Prosjektet avsluttes ved utgangen av 2011.
Forskere, bedrifter og emballasjeprodusenter har lenge jobbet sammen for å øke kvalitet og ferskhet i torskeprodukter.
Et produkt som nå er lansert er Strøm-torsk.
– Dette produktet er av pre-rigor-filtert råvare, som betyr at fisken behandles raskt, og før dødsstivheten inntreffer. Fisken blir raskt nedkjølt og hygienisk prosessert.
- Produktet er laget av det mest kjøttfylte stykket på fisken, nemlig loinen. Pakkemetoden er tilpasset produktet, som gir loins med god sensorisk kvalitet og holdbarhet, sier forsker Anlaug Adland Hansen ved Nofima, som har jobbet mye i dette prosjektet.
– Dette er et godt eksempel på hvordan forskning, produktutvikling og design utvikles parallelt, og ender ut i en konkret produktlansering. Gruppen som har jobbet i prosjektet var sammensatt av personer med tung faglig kompetanse på ulike områder, som har vært viktig for å lykkes.
- Prosjektet blir dermed stående som et godt eksempel på hvordan man kan få forskningskompetanse ut i konkret anvendelse. Dette har vært et veldig inspirerende prosjekt, sier Ådland Hansen.
Pakking betyr mye
Forskere ved Nofima har vært involvert i prosessen med å komme frem til dette produktet. De har utført en rekke pakningsforsøk gjennom prosjektet Marinepack 2010 som er finansiert av Norges forskningsråd.
– Vi har jobbet med emballasjeprodusenten Tommen Gram og oppdrettsprodusenten Codfarmers for å få frem den beste kvaliteten på produktet, forteller Ådland Hansen.
Hun legger vekt på at både god hygiene under prosessering og forpakningstypen bidrar til at produktet holder seg ferskt og fint helt frem til forbruker. Codfarmers kan dermed garantere fersk torsk i ti dager.
I november 2010 lanserte Codfarmers de ferske torskeloinene i forbrukerpakning under varemerket Strøm. Produktet introduseres først i et begrenset antall av Norgesgruppens dagligvarebutikker i Oslo, og etter planen skal distribusjonen utvides ytterligere i begynnelsen av 2011.