Denne artikkelen er produsert og finansiert av Høgskulen på Vestlandet - les mer.
– Å vere sjuk, er ofte også å vere redd og sint. Som hjelpar sit du der som ein representant for systemet og risikerer dermed å få ei skyljebøtte, seier forskar Eli Natvik.(Foto: Alexander Grey / Unsplash)
Forsking på fedmeopererte: – Pasient og behandlar snakkar ofte ikkje om det som verkeleg betyr noko
Forsking på oppfølginga av fedmeopererte personar avdekker eit dilemma.
Sjå føre deg eit besøk hos
din eigen fastlege. Du kjem med ei liding, stor eller lita, og i utgangspunktet
med kjensla: Noko er gale. De har ikkje meir enn eit kvarters tid til å sjå på dette
saman. Kva ønsker du skal skje i det kvarteret?
At du får nødvendig medisinsk
hjelp, sjølvsagt – men også noko meir, meiner forskar Eli Natvik ved Høgskulen
på Vestlandet:
– I det møtet har du eit
djupare behov for å bli anerkjend på ein heil måte, både for dei
tinga som er sjukdommen eller lidinga, men også for det du får til og er stolt
av, det du er redd for og det du strevar med som du ikkje heilt klarer å sette
ord på fordi det er uklare og vanskelege kjensler. Det er
fundamentalt for om samtalen blir hjelpsam for deg, seier ho.
– Det handlar om noko så
enkelt som å bli lytta til. Men dette er overraskande vanskeleg å få til. Som
pasient i helsevesenet kjenner du deg i utgangspunktet som ei forstyrring: Du
kjem med noko som treng å fiksast. Det er eit uhyre krevjande utgangspunkt
for å skape ei god samtale.
Fekk filme
konsultasjonar
Natvik er tilknytt Norse
Feedback, eit forskings- og innovasjonsprosjekt drive av Helse Førde og
Høgskulen på Vestlandet. Der forskar dei på møtepunkt mellom pasient og
behandlar innanfor psykisk helse.
Ho ønskte å ta metodane og tenkinga frå
psykisk helse-feltet inn i somatikken og sjå på den polikliniske oppfølginga
av fedmeopererte personar.
Forskaren tok kontakt med ei
gruppe menneske som skulle på oppfølgingssamtaler eit par år etter operasjon. Ho inviterte dei til å vere med på prosjektet.
Desse konsultasjonane blei filma. I forkant og i etterkant av møtet
intervjua ho pasienten, medan psykolog og medforskar Kristina Lavik intervjua
behandlaren. Dei såg på video av samtalen i lag med dei, og pasient og
behandlar bestemte sjølve kva augneblink dei ville stoppe opp ved og seie noko
om.
– Når vi menneske snakkar
saman, går det føre seg mykje på innsida som vi ikkje får tak i hos den andre.
Det er ikkje alltid vi kjem på å spørje dei om det heller, seier Natvik.
– Det finst augneblink i ei samtale
der vi kjenner at vi møtest. Andre augneblink der vi er i kvar si verd.
Hensikten med videoane og intervjua var å gje oss innsikt i mikroprosessane som
går føre seg mellom to personar når dei snakkar saman. Vi ville finne fram til
dei hjelpsame augneblinkane og også dei mindre hjelpsame.
Vi vil så
gjerne glede kvarandre
Ein av pasientane Natvik
møtte, hadde gått mykje ned i vekt og endra livet sitt drastisk i tida etter
fedmeoperasjonen.
Han var stolt over den strenge disiplinen han hadde innført
med tanke på mat og eting, og den ambisiøse treningsrutinen han hadde etablert.
Men den siste tida hadde han ikkje klart å følgje treningsopplegget sitt, sidan
han hadde gjennomgått ein akutt sjukdom.
Denne mannen gjekk til
konsultasjonen på fedmeklinikken med ei kjensle av uro. Han frykta at han kunne
ha gått opp i vekt. Han vog seg berre på sjukehuset. Ville hjelparen bli misnøgd? Då dette viste seg å ikkje vere tilfelle,
greidde han likevel å slappe av i møtet.
I samtalen fortalde han om alt han
hadde gjort for å halde vekta nede, om lange gåturar i høgt tempo. Men han
unngjekk å gå inn på vanskelege kjensler og frykta for vektauke han hadde kjent
på.
Behandlaren gav han mykje ros
og oppmuntring i samtalen, og gjekk i djupna på eit vis som gjorde at ho attpåtil
klarte å avdekke eit helseproblem han trong medisin for.
Ei litt ekkel
kjensle
Annonse
«Eg er ekstra fleksibel med
ein pasient som han. Det er lettare å gje noko ekstra til ein pasient som
følgjer råda våre, møter opp til avtaler og gir uttrykk for at han er veldig
nøgd med oppfølginga og at han kjenner seg sett,» seier behandlaren om møtet.
Hadde mannen derimot klaga
mykje over tilstanden sin eller vore kritisk til behandlinga, er det ikkje
sikkert ho hadde teke symptoma hans like alvorleg, reflekterer ho, noko ho
ikkje er stolt over å innrømme. Ho seier det er « ... litt ekkelt å føle det på
den måten, men slik er det berre».
«Å gå etter boka» kallar
Natvik dynamikken der pasienten er oppteken av å vere flink, og behandlaren av
å heie på pasienten fordi hen er så god til å følgje opplegget.
Desse samtalene
har sjansen til å romme mange hjelpsame augneblink, men pasienten kan ha ein
tendens til å vegre seg vel mykje for å dele vanskelege kjensler eller kritikk.
Å vere
sjuk gjer oss ofte sinte og vrange
I den andre enden av skalaen
er dynamikken Natvik har skildra som «blindvegen»: møte der både pasient og
behandlar gir opp.
Ei kvinne ho snakka med, var kritisk til oppfølginga
frå klinikken. Ho syntest ikkje ho fekk nok hjelp til dei omfattande
livsstilforandringane etter operasjonen. Pasienten kjente seg veldig aleine med
det.
I tillegg blei ho forvirra i møte med ein ny behandlar ho ikkje kjente, og
som ikkje starta konsultasjonen med veging, ei rutine ho hadde vore van med.
Den vesle forandringa gjorde henne endå meir utrygg i situasjonen og sette fyr
på misnøya hennar.
Behandlaren følte seg
kritisert og skulda for ikkje å gjere jobben sin skikkeleg. Det førte til
at ho berre utførte eit minimum i møtet med kvinna.
Pasienten sjølv var
resignert etter samtalen. Frustrasjonen hennar hadde komme i vegen for andre
ting ho verkeleg hadde behov for å snakke om: den stadige trongen til å trøystespise og kor sliten ho blei av å måtte motstå den.
Trass vellykka vektnedgang,
skamma pasienten seg over søtsuget sitt. Etter den kritiske og irritable
inngangen til møtet frå hennar side, lukka dessutan samtalen seg slik at det
ikkje fanst noko trygt rom i den til å ta dette opp.
Annonse
Slik blei møtet utmattande
for dei begge, og dei ville berre avslutte så snart som råd.
– Å vere sjuk, er ofte også å
vere redd og sint. Som hjelpar sit du der som ein representant for systemet og
risikerer dermed å få ei skyljebøtte, seier Natvik.
– Viss nokon har det veldig
vanskeleg, er det ofte vanskeleg å hjelpe dei. Desse pasientane greier gjerne
ikkje å legge fram saka si på ein måte som vekkjer empati, forståing og interesse.
Ironisk nok er det mykje enklare å hjelpe dei som ikkje treng det like mykje.
Vi bølgjer
mot kvarandre, så frå kvarandre
I samtalene med både den velvillige
og den sinte pasienten kan det vesentlege gå tapt, men av ulike årsaker. Så
finst møta som ligg ein plass midt imellom. Natvik skildrar dynamikken i dei
som ein der dei to i samtalen vekslar mellom avstand og nærvær.
Ein mann ho snakka med, fortalde
om korleis han kjente og likte behandlaren sin. Likevel følte han ein motstand
mot å sleppe henne for nært innpå seg. Han sette pris på at ho anerkjente
prosessane han hadde gått gjennom. Ho såg kor mykje han hadde forbetra livet
sitt, frå å vere ein einsam ulv utsett for mobbing til å fungere godt i
samfunnet.
Nokre ting kunne likevel vore betre. Mellom anna sleit han med
korleis vekta kunne svinge kring ferietider. Men han ville ikkje bry
helsevesenet med slikt, sa han.
Behandlaren på si side jobba hardt for å komme under
huda på han. Berre innimellom klarte ho det.
Ho skjønte at eit så
omfattande inngrep som ein fedmeoperasjon, der heile anatomien hans hadde blitt
forandra og han måtte leve med ein kronisk mangeltilstand i etterkant, umogleg
kunne vere så enkelt å tilpasse seg som han framstilte det.
Problemet var at spørsmåla
hennar rørte ved eit uhyre sårt punkt. Mat var framleis synonymt med
skuldkjensle for denne pasienten. Den skuldkjensla hadde ein tendens til å
flamme opp straks ho spurde han om kva og kor mykje han åt. Skamma lagde ein
avgrunn mellom dei som var vanskeleg å krysse.
Ønsket om
å skape ei lett stemning
«Dei pirkar på meg. Dei vil
eg skal gjere det betre. Ingen andre tek meg i øyret og dreg meg i den rette
retninga, så eg skjønar at dette er til mitt eige beste. Dei er der for å
hjelpe meg. Men det er alltid ei kjensle av at eg skulle vore flinkare. Eg
skammar meg litt over meg sjølv. Kvar gong er det noko av dette.»
Annonse
Dette seier ein annan av
pasientane Natvik har intervjua. Og her er ho ved kjernen av det som gjer desse
samtalene så utfordrande: sårbarheita som ligg i det å komme til helsevesenet
med ei langvarig og kompleks liding.
For å bøte på dette, samarbeidde pasient
og behandlar gjerne om å skape ei lett stemning, prega av smil, godt humør,
samt prat om det som gjekk bra: vellykka treningsopplegg og måltidsplanlegging.
Sjølv om stress, kritikk,
kjenslemessige påkjenningar og kroppsleg ubehag var uunngåelege effektar av
operasjonen, var begge partar redde for å gå inn i slike vanskelege tema.
Når dei
likevel gjorde det, hadde det ein tendens til å påverke relasjonen negativt og
skape tilbaketrekking, mistru, skam eller kjensla av nederlag mellom dei to.
– Men når vi viker unna det
vanskelege i ei samtale, går vi samstundes glipp av sjansen til å erkjenne det
og sjå ordentleg på det. I staden for å gå inn i kjenslene, hadde behandlarar
ein tendens til å leie samtalen over mot råd og tips til kva handlingar som
kunne vere til hjelp. Dei ville straks fikse, seier Natvik.
Tore å
vere eit medmenneske
Denne tendensen i
helsevesenet til å leite etter feilen og finne ei løysing, er naturleg, men
ikkje alltid nyttig. Når du konsentrerer deg om det medisinske og unngår det
kjenslemessige, kan pasienten kjenne seg heilt aleine med store bører.
Viss ein pasient til dømes går
opp i vekt og fortel om mismot og skam knytt til dette, er det lett for at
behandlaren berre seier at vektauke er heilt normalt – gjerne med mål om å
trygge pasienten.
– Men då anerkjenner du ikkje
kjensla dei slit med og risikerer å miste kontakten. Då er du ikkje fullt
stades for dei, seier Natvik.
– Behandlarar må tore å vere
medmenneske. Du må hjelpe pasienten til å kjenne seg heime i det sosiale feltet
konsultasjonen er. For mange kan dette kjennes uprofesjonelt, som å trakke
utanfor det faglege. Men det er heilt nødvendig.
I slike møte har helsevesenet
oversett det psykiske aspektet ved langvarige lidingar, meiner Natvik. Relasjonen
mellom pasient og behandlar er i høg grad upløgd mark, slik ho ser det.
Ikkje
berre kropp eller berre sjel
For Eli Natvik er
undersøkinga berre den spede starten på noko ho ser på som eit langvarig
arbeid for å forbetre samtaler i helsevesenet.
Annonse
Så langt har ho og
forskarkollegaene hennar utvikla ein workshop for helsearbeidarar, integrert
kunnskapen frå forskinga i sjukepleiarutdanninga i Førde. No jobbar dei vidare
med å utforske temaet i lag med studentar og tilsette i helsevesenet.
– Tidlegare tenkte vi på
omsorg som noko som gjekk føre seg ved sengekanten. Men det aller meste av sjukehusbehandling
i dag går føre seg poliklinisk, i korte og sjeldne møte. Då er det avgjerande
viktig at vi tek til oss lærdommane frå psykisk helse om korleis vi møter
menneske på ein god måte, meiner Natvik.
Men korleis lykkast med desse
møta når dei er korte og sjeldne? Og når lidingane pasientane kjem med, slik
som sjukeleg overvekt, er komplekse og langvarige?
– Sjølv då, i desse korte
møta, er det mogleg å bygge ein relasjon. Og det er dette vi må lære oss meir
om, seier Natvik.
– Eg trur nøkkelen ligg i å
vere nysgjerrig på det andre mennesket. Eg må gi litt slepp på meg sjølv for at
den andre skal vere til stades.
Referanse:
Eli Natvik mfl.: The patient-practitioner interaction in post bariatric surgery consultations: an interpersonal process recall study. Disability and Rehabilitation, 2022. (Sammendrag) Doi.org/10.1080/09638288.2022.2152876