Chefer liker oppdrettstorsk

Norsk oppdrettstorsk er en god matfisk. Det er konklusjonen etter en markedstest med 32 kjøkkensjefer i Frankrike og Sverige.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvert spisested fikk en kasse med hel oppdrettstorsk som de kunne lage til og servere slik de selv ønsket. (Foto: Nofima)

Hvert spisested fikk en kasse med hel oppdrettstorsk som de kunne lage til og servere slik de selv ønsket.

Serveringsklare retter ble deretter vurdert av kjøkkensjefene både med tanke på ferskhet, lukt, utseende, farge, smak og konsistens.

– Undersøkelsen viser at det er all mulig grunn til å være fornøyd med kvaliteten på oppdrettstorsk. På en skala fra 1 til 7, hvor 1 er svært dårlig og 7 er svært god, fikk den 6 i gjennomsnitt i Frankrike og over 5 i Sverige.

– Kjøkkensjefene syntes det var et meget godt produkt, sier seniorforsker Jens Østli i Nofima.

Både store og små spisesteder deltok i markedstesten. Alt fra topprestauranter med stjerner i Michelin-guiden til hotellrestauranter, bistroer og kafeteriaer.

I Sverige var det mange som allerede hadde prøvd oppdrettstorsk, mens i Frankrike var det få.

– Jeg fikk et flott førsteinntrykk. Fisken luktet ikke. Og skinnfargen varierte slik den skal, sier kjøkkensjefen ved en av restaurantene med Michelin-stjerne som var med i testen.

Forskjellig markedsføring

Undersøkelsen viser at det er store forskjeller i hvordan restaurantene markedsfører fisken til sine egne gjester.

I Frankrike er det utenkelig å skrive på menyen at det er oppdrettsfisk. Det gjelder uansett produkt. Det er derimot vanligere å skrive hvor fisken kommer fra.

I Sverige har overfiske av torsk i Østersjøen ført til at mange er svært nøye på hva de spiser. Det er derfor vanlig å opplyse på svenske menyer om torsken stammer fra oppdrett.

I Sverige deltok spisesteder fra Umeå i nord til Helsingborg i sør. I Frankrike var hovedtyngden i Paris-området. Det var også med restauranter fra Boulogne-sur-mer, Frankrikes viktigste fiskerihavn. Totalt 32 restauranter var med.

Bakgrunn:

Markedstesten er finansiert av Innovasjon Norge gjennom Marint Verdiskapingsprogram.

Powered by Labrador CMS