Ledere forventes ikke bare å levere en solid bunnlinje og god avkastning til sine eiere. Interessentgrupper utenfor virksomhetene forventer også at resultatene er fremkommet på en etisk forsvarlig måte, og de bruker mediene aktivt for å fremme sine interesser.
Hvis ledere velger å overse presset fra eksterne interessentgrupper kan det føre til sanksjoner i form av illojale forhandlere, boikott fra kunder og færre investorer, noe som i neste omgang kan skade bedriftens omdømme.
Ledelsens oppgave er å drive både økonomisk effektivt og å beskytte selskapets omdømme mot alle typer skadevirkninger som kan skyldes uetisk atferd.
Etikk i butikk
Professor Arne Nygaard ved Handelshøyskolen BI har sammen med førsteamanuensis Harald Biong og førsteamanuensis Ragnhild Silkoset ved BI gjennomført en undersøkelse av hvordan ledere i detaljhandelen best kan fremme etiske verdier i organisasjonen.
Eksempler på etiske problemstillinger innen detaljhandel er dårlige arbeidsforhold, gratispassasjervirksomhet på en kjedes kvalitetsomdømme, kopivarer, tilsetning av vann i kjøtt og fisk og salg av opptinet mat som ferskvare.
Nygaard, Biong og Silkoset har gjennomført en omfattende studie i en stor, norsk detaljistkjede, og fått komplette svar fra 225 enheter i denne kjedene. En tredjedel av de undersøkte enhetene var eid lokalt mens de resterende to tredjedelene ble drevet på franchisebasis.
Tvangsmakt virker negativt
I detaljistforetak har det tradisjonelt vært brukt ulike maktmidler for å sikre systemeffektivitet og en enhetlig strategi i organisasjonen.
Markedsforskerne har blant annet sett på hvordan tvangsmakt, eksempelets makt, belønningssystemer, kunnskap (ekspertmakt) og legitimitet påvirker organisasjonens etiske verdier, de ansattes organisasjonstilhørighet og virksomhetens resultater.
Resultatene av studien er publisert i tidsskriftet Journal of Business Ethics.
Studien viser at både kilder til tvangsmakt og ikke-tvangsmakt innvirker på etiske verdier.
– Tvangsmakt synes å virke nedbrytende, mens både referanse- og ekspertmakt synes å ha motsatt effekt, konkluderer BI-forskerne.
Forskningsstudien viser også at etiske verdier har innflytelse på lederes og ansattes organisasjonstilhørighet. Medarbeidernes organisasjonstilhørighet produserer i neste rekke en kultur for forbedret servicekvalitet.
Levende eksempler
– Studien viser at det er mulig for ledere å påvirke, kontrollere og utvikle etiske verdier på ulike måter, konkluderer markedsforskerne.
Eksempelets makt (referansemakt) er det mest effektive lederverktøyet for å fremme etiske verdier i organisasjonen.
Annonse
– Organisasjonens ledere selv må gå i spissen som gode rollemodeller for å påvirke resten av organisasjonen. Da fremmer de virksomhetens etiske verdier og tilfredsstiller samtidig kundenes forventninger til servicekvalitet, fremholder Nygaard, Biong og Silkoset.
Forskerne påviser også at ekspertmakt et viktig ledelsesinstrument i de undersøkte virksomhetene. Butikkledere stoler på innflytelse i form av kunnskap.
– Detaljistkjeder bør derfor oppmuntres til å investere i sine lederes og ansattes kunnskap, anbefaler forskerne.
Selv om intensjonene kan være de beste, fører bruk av tvangsmakt ofte til negative resultater på dette området.