Forsøket skjer ved Nordbytunnelen på E6 sør for Oslo. Hvis det blir vellykket, kan det bli brukt på ny Oslofjord-tunnel byggetrinn 2.
Metoden er den samme som nå brukes til forsøkene med å rense nitrogen i avrenning fra sprengstein på E16 mellom Bjørum og Skaret i Bærum og Hole.
Målet er å undersøke om denne typen filtermasse kan bidra til økt rensing av tunnelvaskevann.
– Vi bruker den same filtermassen som vi har brukt for nitrogenrensing. Det vil si flishogd virke fra gråor blandet med skjellsand. Filtermassen bør gi binding av metaller. I tillegg håper vi at de oksygenfrie forholdene i filteret vil bidra til utfelling av metaller som er vanskelige å rense, forteller forsker Roger Roseth i NIBIO, Norsk Institutt for bioøkonomi.
Noen ukers testing i høst
Lene Sørlie Heier, fagressurs på forurensning og vannmiljø i Utbyggingsdivisjonen i vegvesenet, har tatt initiativet til undersøkelsene i tett samarbeid med NMBU-studenten Hanna Marie Kjernsby.
Forsøket er Kjernsbys masteroppgave på NMBU, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.
Testen av rensing av tunnelvaskevann har foregått i noen uker i høst. Resultatene og konklusjonene fra forsøket blir klart når analysene er klare våren 2024.
Sommerstudent på Nygård
Hanna Marie Kjernsby tok del i arbeider på Oslofjord-forbindelsen i fjor sommer. Nå er hun spent på resultatene av undersøkelsene med den nye filterløsningen og måleinstrumentene.
Testen foregår rett ved rensedammene på Vassum. Det er like sør for Vinterbro med E6-trafikken buldrende forbi.
Håper å fjerne mer tungmetaller
Lene Sørlie Heier følger opp forsøkene fra etatens side med tanke på mulig senere bruk på Oslofjord-forbindelsen byggetrinn 2.
Tunnelvaskevann inneholder en cocktail av ulike miljøgifter som tungmetaller og oljeforbindelser.
Hensikten med forsøket er å se om denne typen filter kan bidra til å fjerne mer tungmetaller enn et vanlig sedimentasjonsanlegg. Det er et anlegg for rensing av vegvann.
Konklusjon før sommeren 2024
Håpet er at filteret kan bidra til å fjerne sink, kobber og nikkel. Det renses ikke så godt ved sedimentasjon som eneste rensetrinn.
Neste sommer vet forskerne mer om metoden fungerer for rensing av tunnelvaskevann. Videre vet de om den eventuelt kan brukes på den nye Oslofjord-forbindelsen byggetrinn 2, som venter på byggestart.
Vedlikehold av tunneler over hele Norge
Tunneler blir vasket for støv og skitt ganske ofte for å opprettholde god sikt og godt synlige skilt. Det er viktig for trafikksikkerheten.
Samtidig må teknisk utstyr i en tunnel kontrolleres og vedlikeholdes jevnlig for å ivareta sikkerheten.
I gjennomsnitt stenger Statens vegvesen tunneler over 500 meter cirka én gang i måneden for vedlikehold.