Store hus - store barnehager

Det vakte oppsikt da Oslo kommune bestemte seg for å etablere en midlertidig barnehage i de nedlagte sykehusene Sophies Minde og Kronprinsesse Märthas Institutt på Carl Berners Plass.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Barnehager med plass til opp mot 400 barn var noe uhørt i det norske barnehagebildet.

Barnehagesenteret ved Høgskolen i Vestfold fikk oppdraget med å evaluere oppstarten i kjempebarnehagen.

Konklusjonene i rapporten er klare:

  • barnehagens fysiske størrelse per se har verken positive eller negative effekter.
  • rommets muligheter er bare delvis utnyttet i den pedagogiske virksomheten.
  • personalets kompetanse og innsats er de avgjørende suksessfaktorer.

Størrelsen teller ikke

Mye av kritikken i forkant gikk på at dette ville bli en mastodont, barna ville gå seg bort og mistrives. I tillegg var rommene i utgangspunktet uegnet for barnehagevirksomhet, ble det hevdet.

Høgskolens rapport viser at verken ansatte eller barn opplevde det slik. Flere ga nok uttrykk for at det virket slik helt i starten, men at rommene fort føltes både trygge og lett tilgjengelige.

I tillegg gir en stor barnehage som denne store muligheter for spesialrom som en tradisjonell barnehage ikke har: store korridorer som del av et fellesareal, festsal, stort felleskjøkken, våtrom (forskerrom) og musikkrom.

Rommene gir flere muligheter

Når man har så mye plass til disposisjon som man har her, burde det være mulig å legge enda bedre til rette for kroppslig aktivitet i det daglige.

Det samme gjelder tilgangen på materialer.

"Barnas trivsel ble ikke påvirket i negaitv retning av størrelsen på barnehagen, ifølge rapporten."

Rommene inviterer til å skape et utfordrende og komplekst fysisk miljø som er rikt på inntrykk, overraskelser, er oppdatert og i forandring og ikke minst er lett tilgjengelig.

Gjennom hele undersøkelsen viser det seg at det er personalets kompetanse som er det avgjørende også i denne formen for barnehage.

Det er personalet som tilrettelegger for det første møte med en helt annerledes barnehagevirkelighet. Ikke minst det faktum at personalet bevisst hadde valgt å arbeide for å oppleve annerledesheten tyder stort engasjement.

Og det pekes på et sterkt ønske blant personalet om å videreutvikle kompetansen.

Høgskolens rapport er gjennomført ved hjelp av logger, evalueringsskjema, spørreskjema til ansatte og observasjoner i tillegg til intervjuer med ansatte og foresatte.

Powered by Labrador CMS