Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Dette er biter fra et 1.200 år gammelt tekstil laget av vikingene. Nå skal det pusles sammen til en helhetlig historie. Det kan gi ny kunnskap om vikingenes liv.(Foto: George Alexis Pantos)
Slik skal forskerne pusle seg fram til hvordan billedvever fra vikingtiden så ut
Vikingene omga seg med tekstiler rikt illustrert med historiefortellinger. Nå skal 1.200 år gamle biter pusles sammen ved bruk av nye metoder.
Osebergskipet er et av verdens
tre best bevarte vikingskip. Det var 22 meter langt og 5 meter bredt. Om bord
var det plass til 30 roere, 1 styrmann og 1 utkikksmann.
Skipet ble funnet
i en av de mest kjente skipsgravene fra vikingtiden. Det er den rikest utstyrte
graven i Europa fra denne perioden.
Selv om det meste av skipet og gravgodset var
sammenklemt og brukket i småbiter, ble det funnet skjeletter av to kvinner og
deres arvegods. Blant annet fant arkeologene vogner, vevstoler, kjøkkentøy og kister med
tøyrester.
Billedvever med krigere og
religion
Noe av det som ble funnet under utgravingen utenfor Tønsberg i 1904, var over 80 fragmenter fra ett
eller flere billedvever. De kan ha vært laget av ull blandet med plantefibre.
Blant
illustrasjonene på stoffene er det mannlige og kvinnelige krigere og religiøse,
seremonielle handlinger.
Nå skal farger og ikke minst motivene på billedvevene pusles
sammen.
Forskere bruker nå
billedteknikk og analysemetoder som skal gi ny tolkning av motivene.
Forskning
på fargestoffer og nedbrytning av stoffer vil kunne gi svar på opprinnelige
fargesetting. Og hvor stoffene var laget.
Billedvev ble kanskje
brukt til å dekorere et soverom, gravkammer eller i haller i festlige lag hos
personer med høy status.
At de lå i gravhaugen med Osebergskipet, tyder på at de
to kvinnene var velbeslåtte og at de skulle ha tekstilene med seg inn i de dødes verden.
Slipper å flytte
på ullbitene
For å finne hele
motivet på tekstilet må fragmentene fra teppet matches. I et eget prosjekt jobber nå forskere fra flere land. De gjør kjemisk analyse
av fargestoffet som vikingene brukte. De undersøker også konserveringen av tekstilene.
Forskere ved Fargelaboratoriet på NTNU Gjøvik,
arkeologer fra Kulturhistorisk museum og tekstilkonservatorer fra
Universitetsmuseet i Bergen samarbeider når fragmentene nå skal settes sammen i
en helhetlig historie.
– Bitene er ekstremt
skjøre, og arkeologer kan ikke fritt flytte på dem. Derfor utvikler vi en
programvare der de kan laste opp fotografier av fragmentene for å flytte dem
rundt. Vi kan også øke kontrasten i bildene for å gjøre mønstre mer synlige
for det menneskelige øyet. Slik kan puslespillet løses digitalt.
Det sier Davit
Gigilashvili. Han er forsker ved Institutt for datateknologi og informatikk
på NTNU i Gjøvik.
– Det er et
puslespill som blir ekstra spennende å løse fordi ingen i verden kjenner
svarene ennå, sier han.
Lå seks meter
under bakken
Annonse
Når du legger et vanlig
puslespill, har du fasiten på lokket på esken med biter.
Men hva når motivet og
biter mangler, farger er falmet og mange av bitene er ødelagt etter å ha ligget
seks meter under bakken og vært herjet med av gravplyndrere?
– Vi vet
heller ikke om det var flere kunstverk der før motivet begynte å gå i oppløsning.
Når vi sammenligner to fragmenter, har vi med andre ord ikke en garanti for at
de tilhørte det samme tekstilet, sier Gigilashvili.
Ekspertene har derfor
latt en datamaskin foreslå løsninger på puslespillet ved hjelp av kunstig intelligens.
Algoritmer skal altså identifisere den enkelte bit med gammelt stoff og motiv,
og se denne i sammenheng med andre fragmenter.
Har kikket lite
på ullbiter
Maskinlæringsmodeller
har imidlertid ikke kunnet gi svært gode svar. De har sett millioner av bilder
av katter og hunder, busser og sykler, og har lært å skille mellom dem.
Men de
har aldri sett tekstiler fra vikingtiden.
Derfor gjør de ofte feil. Gigilashvili og de andre forskerne argumenterer for at det trengs store datasett med bilder for
å trene modellene.
Hva er da
løsningen når datamaskin og programvare ikke alltid er til hjelp?
Da må datateknologi
koordineres med kunnskapen til arkeologer. De antar hvilke fragmenter som er
like og kan kommentere om resultatene gir mening.
– De kan
oppdage likheter i stil og produksjonsteknikker. Det kan indikere om fragmentene
hører sammen. Maskiner bør så ta inspirasjon fra dette og etterligne arkeologenes
atferd.
Annonse
Gigilashvili mener at selv om datamaskiner kan gi interessante forslag og verdifull hjelp, er
menneskelig ekspertise i denne jobben uerstattelig.
– Det vil det være i
overskuelig fremtid, sier han.
Ny måte å lære om
historien
Å pusle sammen
1.200 år gamle biter av billedvev kan gi ny kunnskap om vikingenes liv. Og i
tillegg til å hjelpe arkeologer kan programvaren også tas i bruk i dataspill og
undervisning om kulturarv og om vikingenes liv, tror Gigilashvili.