Smartere valg av transport

Det kan være dyrt å kjøpe billig. Det gjelder også når bedrifter skal velge hvordan de skal frakte varer, viser doktorgradsstudie fra BI.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fakta

Erna S. Engebrethsen har gjennomført sin doktorgrad ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI.

Hun har studert hvordan beslutningen om valg av transport for frakt av varer tas i bedrifter. Avhandlingen består av to hoveddeler.

  • Den første delen klassifiserer og analyserer de eksisterende kvantitative modellene for valg av transport på ulike planleggingsnivåer i verdikjeden (strategisk, taktisk og operasjonell).
  • Den andre delen formulerer nye modeller der valg av transport er kombinert med beslutninger om ordrestørrelse og logistikknettverk design.

Næringslivet betaler store beløp for frakt- og logistikktjenester, og det kan være mye å spare på å velge smarte transportløsninger.

Forskeren Erna Senkina Engebrethsen har i sitt doktorgradsprosjekt ved Handelshøyskolen BI studert hvordan bedrifter tar beslutninger om hvordan de skal frakte varer i ulike bransjer.

Hun har også sett på virksomhetens beslutningsmodeller for transport på strategisk, taktisk og operasjonelt nivå i verdikjeden.

Bedriftene kan velge mellom ulike transportløsninger med ulike konteinerstørrelser og transporttider. Prisstrukturen for transport har skalaøkonomieffekt, for eksempel i form av fast pris per konteiner uansett for mye konteineren fylle.

Det gis også ulike typer rabatter for større fraktvolumer. Dette gjør at transportprisen blir avhengig av hvor mye som skal fraktes.

Fokuserer på pris

Engebrethsen påviser at enkelte bedrifter forenkler beslutningen om transportvalg ved å velge den løsningen som har den laveste transportprisen per fraktenhet når man fyller opp en hel konteiner.

Det krever store transportvolum, og vil kunne gi økte lagerkostnader, særlig om det er snakk om varer med høy verdi og relativt lav omsetningshastighet.

– Det kan derfor lønne seg å frakte mindre mengder av varer og bruke transport som har høyere pris per fraktenhet, fremholder Engebrethsen.

Det er derfor viktig å finne frem til den transportløsningen som minimerer de totale logistikkostnadene gjennom å finne den optimale balansen mellom kostnader til bestilling, lagerhold og transport.

Ny modell for valg av transport

Engebrethsen har i sin doktorgradsstudie utviklet nye modeller for å bestemme ordrestørrelse basert på valg av transportløsninger og reelle transportpriser.

I dette arbeidet har hun benyttet seg av matematisk programmering for å identifisere potensielle kostnadsbesparelser.

Mange bedrifter følger et to-stegs mønster når de bestemmer seg for hvordan varene skal fraktes.

  • Enten starter de med å bestemme seg for transportløsningen (f. eks konteiner med båt), og tilpasser ordrestørrelsen etter dette.
  • Eller så starter de ut med å bestemme seg for mye varer som skal fraktes, og så tilpasser valg av transportløsning etter dette.

Ifølge Engebrethsen har bedrifter mye å spare på å se valg av ordrestørrelse og transportmåte i sammenheng.

– Bedriftene kan bruke flere transportløsninger samtidig ved å splitte ordrestørrelsen mellom ulike typer transport.

 – I stedet for å sende to fulle konteinere med båt, kan man for eksempel redusere logistikkostnadene ved å frakte en full konteiner med båt og en halvfull (som stykkgods) med bil, sier logistikkforskeren.

Bruk ulike transportløsninger

Mange bedrifter velger kun en transportløsning for en lengre periode selv om etterspørselen for varer varierer fra måned til måned.

– Det å binde seg til en transportløsning med en fast ordrestørrelse kan føre til at de totale logistikkkostnadene øker, påpeker Engebrethsen.

Derfor er det viktig, spesielt for varer med høy verdi og dermed høye lagerholdskostnader, å velge den transportløsningen som er best egnet til den optimale ordrestørrelsen for hver tidsperiode.

Innsparing på 14 prosent

Engebrethsen har testet sine modeller for ordrestørrelse og frakt på en bedrift i drikkevaresektoren, og finner at virksomheten kan spare inntil 14 prosent av logistikkkostnadene.

Engebrethsen viser også at bedrifter som har lager flere steder vil kunne spare mye på å koordinere sine fraktbeslutninger. Skalaøkonomieffekten i transportpriser kan føre til besparelser og påvirke bestillingsmønster i nettverket.

– I stedet for at hvert lagersted bestiller hver for seg, kan det lønne seg å samle bestillinger for flere lokasjoner på et sted for å oppnå lavere transportpris, sier hun.

Referanse:

Erna S. Engebrethsen disputerte 4. desember 2009 for doktorgraden ved Handelshøyskolen BI med avhandlingen “Transportation Mode Selection in Supply Chain Planning”.

Powered by Labrador CMS