Skal du kjøre langt i påsken? Sørg for at den som sitter ved siden av deg holder seg våken. En stor andel av dem som har opplevd å sovne bak rattet har hatt med seg sovende passasjerer, viser forskning. Shutterstock/NTB scanpix)
Hvorfor blir vi så trøtte i bilen når andre sover?
Spør en forsker: Skiller sovende mennesker ut et sovehormon gjennom hud eller pust, som får oss til å bli trøtt?
Søvn og bilkjøring
- De fleste søvnulykker skjer mellom kl. 16.00 - 18.00 og mellom kl. 02.00 og 05.00.
- 24 timer uten søvn tilsvarer én i promille
- To av tre av alle som sier de har sovnet bak rattet er menn
- Søvnulykker har ofte alvorlige utfall med varig skade eller død
- I følge Vegtrafikkloven er det forbudt å kjøre når du er trøtt og sliten
Kilde: Statens vegvesen
Det nærmer seg påske og mange av oss forbereder oss på til en lang biltur til hytta eller familien.
Enten du er sjåfør eller passasjer kan det være vanskelig å holde seg våken etter mange timer på veien.
En av våre lesere sliter med at hun blir ekstra søvning av at familien faller i søvn når motoren starter.
Hun kan føle seg våken når hun setter seg bak rattet, men når mann og barn sovner, har hun etter kort tid problemer med å holde seg våken.
«Hvis jeg som sjåfør kjekt sier til de andre i bilen “Jada, bare sov dere, jeg er så våken så”, så kan jeg banne på at jeg et kvarter etterpå, når alle andre har sovnet, sliter med å holde meg våken. Er det som med gjesp, at soving smitter? Sondrer sovende mennesker ut et sovehormon gjennom hud eller pust, som får meg til å bli trøtt? Eller er det bare at monoton bilkjøring gjør meg trøtt, uavhengig av sovende passasjerer eller ei?».
Fordel om noen snorker
Vi har spurt søvneksperter i Norge. Ingen av dem kjenner til forskning på dette området.
Men professor Bjørn Bjorvatn ved Universitetet i Bergen kan i alle fall slå fast én ting: Det skilles ikke ut et søvnhormon gjennom hud eller pust hos sovende mennesker. Så det forklarer iallfall ikke at du blir trøtt.
Men monoton kjøring er søvndyssende, uavhengig av sovende passasjerer eller ikke, mener han.
– Samtidig tror jeg at det gjerne kan virke ekstra søvndyssende om passasjerene sover. Det vil antakelig være en fordel om en eller flere av passasjerene snorker, da vil snorkingen kunne forhindre at du sovner.
Farlig å ha sovende passasjerer
Å sovne eller døse i bilen er faktisk et stort problem, fastslår Fridulf Sagberg, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI).
At sjåføren har sovnet bak rattet forklarer mellom 10 og 20 prosent av alle alvorlige ulykker i trafikken.
TØI har regelmessig hatt spørreundersøkelser blant bilførere om søvn. Svar fra disse støtter vår leser på hun ikke er alene om å bli trøtt av å ha sovende passasjerer i bilen.
– En stor andel av dem som sier at de har sovnet bak rattet har faktisk hatt passasjerer i bilen, sier Sagberg.
Heller ikke han har noen forklaring på hvorfor det er slik.
Søvnulykkene blir ofte alvorlige
Det er ingen spøk å sovne bak rattet.
Da Statens vegvesen analyserte alle dødsulykker i trafikken i perioden 2005–2013 fant at i rundt 14 prosent av alle dødsulykkene var det en sterk mistanke om at føreren hadde sovnet.
Ulykkene skjer oftest på en lang veistrekning hvor det er høy fartsgrense. Det gjør at de kan bli veldig alvorlige, forteller Sagberg.
– Sovner du, blir ofte konsekvensen at du kolliderer med en annen bil eller kjører utfor veien. Sannsynligheten for det siste er størst. Sovner du på en rett strekning, har bilden en tendens til å sakte gli utover mot høyre.
Mange vekkes av rumlelinjer
Vår leser er ikke alene om å bli trøtt når hun kjører langt i bil, ifølge dataene til TØI.
Mellom 25 og 30 prosent av tilfeldig valgte bilførere sier i undersøkelsene deres at de en gang har opplevd å sovne bak rattet. Opp mot 10 prosent har opplevd dette i løpet av de siste tolv månedene.
De fleste har heldigvis våknet før det har skjedd noe alvorlig.
Den positive nyheten i TØIs data er at det er stadig flere trøtte bilister som blir vekket av rumlelinjene på veien.
Analyser fra Vegdirektoratet har vist en reduksjon i antallet hardt skadde og drepte på opp mot 50 prosent etter at rumlelinjene kom til Norge i 2008, skriver Teknisk Ukeblad.
Det fins bare ett godt råd
Sagberg mener at det fins bare et virkelig godt råd til deg som skal ut på langtur i bil: Du må sove godt natta før. Og aller helst flere netter før du skal på tur.
– Dra ikke på langtur hvis du har hatt en dårlig natts søvn. Heller ikke hvis du har hatt en periode med mangel på søvn siste uka. Du trenger flere netter med normal søvn før du er uthvilt.
Blir du likevel trøtt mens du kjører, så stopp bilen og ta deg en høneblund.
– Sover du bare et kvarter, er du frisk og opplagt i flere timer etterpå.
Tar du deg en kopp kaffe før du legger deg ned for å sove, blir effekten enda bedre, ifølge trafikkforskeren.
– En del forskning har vist at en kort blund kombinert med kaffe, er det beste. Når du våkner begynner koffeinet å virke i kroppen, og du føler deg mye mer våken.