Annonse
Vi forholder oss annerledes til ødelagt frukt og best før-datoer hjemme og i butikken. Her viser forsker Valerié Almli frem et eple som mest sannsynlig aldri vil bli solgt. (Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen / Nofima)

Hvordan få folk til å kjøpe epler med blåmerker?

Folk kjøper stygge epler og ødelagte juicekartonger så lenge prisavslaget er stort nok, viser ny forskning. 

Publisert

Ville du kjøpt et skadet eple i butikken? Eller hva med en deformert juicekartong eller en kjekspakke med noen knuste kjeks?

Forskere fra flere europeiske forskningsinstitutt har sett på hva som skal til for å få forbrukere til å velge det de kaller ikke-optimale matvarene. 

­– Det er verdt å merke seg at så godt som alle ikke-optimale matvarer kan selges dersom forbrukerne føler at de får et stort nok prisavslag, sier forsker Valérie Lengard Almli ved Nofima. 

Ok med bøyde agurker

Via nettbaserte undersøkelser har forskerne spurt 4214 forbrukere fra Danmark, Nederland, Norge, Sverige og Tyskland om hva de ville valgt i butikken og hva de ville valgt hjemme hos seg selv.

Deretter kartla de en rekke fakta om forbrukerne: alder, kjønn, sivilstatus, familiestørrelse, utdanning, yrke, inntekt og personlighetstrekk. Spørsmålene om personlighet gikk på hvorvidt de er egoistiske eller altruistiske, om de anser seg selv som miljøbevisste og om de er aktive i en miljøorganisasjon, hvilket forhold de har til matsvinn og om de lager og handler mat selv.

Hvorvidt forbrukerne velger ikke-optimale matvarer avhenger også av hva slags skade det er snakk om.

Agurker med bøy, skader på emballasje eller yoghurt med best før-dato samme dag kunne mange tenke seg å kjøpe. Men klemskadede epler og pakker med knuste kjeks ville de ikke ha. 

Forbrukerne er mindre kresne hjemme

Hjemme hos seg selv ville over 40 prosent av forbrukerne drikke melk eller spise yoghurt som akkurat har passert best-føre-datoen. Det klemskadede eplet frister ikke hjemme heller, bare drøyt 20 prosent av forbrukerne ville spiste det.

Det er flere nederlendere og nordmenn, og flere unge som velger de ikke-optimale matvarene.

Det var også flere av dem som mente at matsvinn er et alvorlig problem som også valgte de ikke-optimale matvarene. Det samme gjaldt for forbrukerne som ofte handler og lager mat.

Skadede epler trenger størst prisavslag

Undersøkelsene viste at det ikke er så viktig for forbrukeren å få rabatt på bøyde agurker eller bulkede juicekartonger. Kjekspakker med noen knuste kjeks og melk eller yoghurt med best-føre dato samme dag derimot, krever en viss rabatt.

Det stygge eplet er imidlertid den varen som trenger den høyeste rabatten for å utløse salg, og det er eplet som først blir kastet i hjemmene.

Dansker og nederlendere er mest opptatt av å få rabatt på ikke-optimale matvarer. Kvinner og personer mellom 60 til 70 år likeså. 

– Våre funn viser at det er et salgspotensiale for ikke-optimale matvarer spesielt til matlagingsinteresserte og miljøbevisste forbrukere. Dette kan ha positiv påvirkning mot matsvinn hos produsenter og i butikkene rundt omkring i Europa, avslutter Almli.

Referanse:

Valerie Lengard Almli m.fl: What food do we waste and why? Qualitative insights from five European countries. Nordic Conference for Consumer Research, 2016

Powered by Labrador CMS