En notis fra Universitetet i Oslo - les mer.
Fått EU-midler for å forske på barns kommunikasjons-ferdigheter
Forsker Ingrid Lossius Falkum er tildelt 1,5 millioner euro gjennom et ERC Starting Grant til prosjektet «The Developing Communicator: Pragmatics, Sense Conventions and Non-Literal Uses of Language» (DEVCOM).
– Dette prosjektet er en unik mulighet til å fordype seg i et av de mest spennende spørsmålene i mitt fagfelt: Hvordan utvikles barns pragmatikk? forteller Ingrid Lossius Falkum.
Lenge trodde vi at pragmatikken – det vil si evnen til å slutte seg frem til taleres meningsinnhold – var noe barn tilegnet seg relativt sent. Nyere forskning har tilbakevist det. Allerede i barnehagealder støtter barn seg på evnen til å forstå taleres intensjoner blant annet når de lærer nye ord, når de bruker og forstår gester og pronomen, og når de tolker komplekse substantivfraser.
– Målet er å gi ny kunnskap om utviklingen av våre kommunikasjonsferdigheter, med anvendte implikasjoner blant annet for språktilegnelse, læring og utdanning, sier Falkum.
Tildelingen gis av det Det europeiske forskningsrådet, og prosjektet finansieres i fem år.
Les mer om forskningsprosjektet på hjemmesidene til UiO